Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia

Kaupallinen sisältö

Lahtelaista peliyritystä jännittää – onko tässä seuraava suomalainen superhitti?

Lahtelaisessa peliyhtiö Digital Hammerissa eletään jännittäviä aikoja. Marraskuussa julkaistiin Suomen markkinoille yhtiön ensimmäinen peli Zeta Fighters, joka sijoittuu avaruuteen. Kyseessä on vielä tässä vaiheessa koemarkkinointi. Peli on ladattavissa sekä Google Playsta että Applen Appstoresta.

Jos kaikki menee hyvin, maailmanvalloitus aloitetaan lähtemällä Saksan markkinoille. Saksa siksi, että se on samankaltainen markkina-alue kuin Pohjois-Amerikka, jossa pelin päämarkkina-alueen oletetaan olevan.

Zeta Fighters on reaaliaikainen monipeli, joiden markkinaosuus tällä hetkellä on vain 5 prosenttia. – Haluamme erottua muista. Tässä pelissä sosiaalisuus on tärkeässä asemassa. Sitä voi pelata omien kavereiden kanssa tai kutsua pelikavereita verkosta.

Toimitusjohtaja Risto Lappi ja markkinoinnista vastaava Riku Rantasalo pitävät Lahtea erinomaisena paikkakuntana peliyrityksille.  – Siksi onkin kummallista, että meitä on täällä vain kaksi.

He perustelevat väittämän. - Lahdessa on korkeatasoista taide- ja multimediakoulutusta, joten harjoittelijoita ja hyvää työvoimaa on saatavilla. Yleiskustannukset ovat Lahdessa pienemmät kuin pääkaupunkiseudulla, ja sinnekin pääsee nopeasti. Myös Ladecin palvelut alkavalle yritykselle ovat korvaamattomia, sanoo Rantasalo.

Miksi Suomesta on tullut peliteollisuuden maa? – Juuret löytyvät Nokian menestyksestä ja ICT-huumasta. Koulutukseen panostettiin ja Tekesin rooli on ollut myös peliteollisuudelle ratkaiseva, kertoo Lappi.

Peliala poikkeaa monesta muusta toimialasta siinä, että yritykset eivät kilpaile keskenään ja toiminta on avointa. – Kokoonnumme säännöllisesti, jaamme tietoja, yritämme auttaa toisiamme eikä salaisuuksia ole. Pelialalla ei kopioida muita, vaan jokainen haluaa kehittää jotain omaa uutta.

Lappi ja Rantasalo ovat toiveikkaita, mutta tunnistavat riskit. – Menestystä on vaikea ennustaa. Pelkkä idea ei ole mitään, ratkaisevaa on se, miten pelistä saadaan kannattava liiketoiminta.

Vaikka tulevaisuutta on vaikea ennustaa, niin yhdestä asiasta he ovat varmoja. - Tulevaisuudessakin pelataan mobiilipelejä. Mutta mikä on silloin alusta – sitä emme osaa sanoa. 15 vuotta sitten kukaan ei tiennyt kosketusnäyttöpuhelimista eikä tableteista, kertoo aivan lähipäivinä diplomi-insinööriksi valmistuva Lappi.

Zeta Fighters

 

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X