Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Talous

Venäläiset hakevat Suomesta nyt ruokaa

Venäläisten ostovoimasta kilpailevat edullinen Viro ja kansainvälinen verkkokauppa. Kyllä heitä rajan yli Suomeen silti tulee, muun muassa Allegro-junalla. Kuva: Juha Peurala

Venäläisten turistien määrä on laskukauden jälkeen kääntynyt taas kasvu-uralle, kertoo Kaupan liiton selvitys. Venäläisten matkailijoiden määrä kasvoi noin 15 prosenttia tammi-heinäkuussa viime vuoteen verrattuna.

Matkailun huippuvuonna 2013 venäläiset kuluttivat Suomessa ostoksiin ja palveluihin noin 1,2 miljardia euroa. Nyt summa on pudonnut puoleen.

Aiemmin venäläiset kävivät mielellään ulkomailla shoppailemassa käyttötavaroiden lisäksi usein myös muotia, lastenvaatteita tai kosmetiikkaa. Nyt venäläisturistien tekemät ostokset keskittyvät entistä selvemmin elintarvikkeisiin.

- Venäläisten matkailu Suomessa voikin alkaa muistuttaa yhä enemmän 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun päivämatkoja, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja näkee.

Venäläisten ostovoimasta kilpailevat edullinen Viro ja kansainvälinen verkkokauppa.

Kaupan liiton selvityksen mukaan venäläismatkailijat tekevät verkko-ostoksia aikaisempaa useammin.

Vaikka viisumihakemukset ja matkailijamäärät kasvavatkin nyt reippaasti, venäläismatkailijat eivät enää ole muutaman vuoden takainen kultakaivos Suomelle.

Palveluja, lähinnä ravintola- ja kahvilapalveluja, ostettiin matkaa ja matkailijaa kohti vain 36 eurolla. Koska venäläiset päivämatkailijat eivät palveluja täältä juuri osta, palveluostot keskimäärin ovat hyvin pieniä. Ne venäläiset, jotka palveluja Suomessa käyttävät, voivat kuluttaa niihin kuitenkin huomattavia summia.

- Palveluihin rahaa kuluttavat ovat keskimääräistä venäläismatkailijaa varakkaampia. Esimerkiksi kylpyläpalveluja Suomesta ostaneet venäläisturistit kuluttivat niihin 360 euroa matkaa kohti.

- Venäläisten ostovoima on liian paljon sidoksissa ruplan kurssiin ja öljyn hintaan, eikä esimerkiksi keskiluokan kasvuun ja vaurastumiseen, jotta Suomen matkailun kasvu olisi vakaalla pohjalla.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X