Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Talous

Suomi 100

Luhta automatisoi Euroopan logistiikkakeskustaan Nastolassa 25 miljoonalla eurolla

Ilmaston lämpeneminen tuo uhkia Luhtasen yhtiöön.

Vihtori Luhtanen oli tuttu näky Lahden katukuvassa 1900-luvun alussa. Yritteliäs kauppias kiersi polkupyörällään myymässä lankoja ja muita ompelutarvikkeita.

Tuskin hän silti olisi uskonut, että pojanpojanpojan johtamassa yrityksessä pidellään maailmanlaajuisen kaupan lankoja hulppeassa tornitalossa.

Yhteistä sukupolvella on sentään kotikaupunki Lahti ja vaateteollisuus.

Luhdan kotiompelimossa oli alkuaikoina ahdasta.
 

Luhdaksi me kutsumme itseämme. Vesa Luhtanen

Vihtori Luhtanen perusti vaimonsa Jennyn kanssa ompelimon vuonna 1907. Jenny suunnitteli ja ompeli vaatteet kotonaan Anttilanmäellä, ja Vihtori keskittyi myyntiin. Pian kauppias palkkasi kaksi ompelijaa ja näin yritys lähti kasvamaan.

Nykyinen toimitusjohtaja Vesa Luhtanen on syntynyt vuonna 1961, joten neljä polvea ehti tavata toisensa:

- Minulla on muistikuva knallipäisestä isosta miehestä Lahden torilla.

Monta nimeä, yksi suosikki

Vihtori, hänen poikansa Jaakko, pojanpoika Pekka ja neljäs Luhtas-polvi Vesa ovat saaneet reliefinsä pääkonttorin aulaan.

Vihtori Luhtanen aloitti kauppiaana ja perusti vaatetehtaan.
 

Vihtorin polkupyörä ja puulaatikossa kulkenut tavaravalikoima ovat nyt ihailtavina Luhdan tehtaan myymälässä Renkomäessä. Muukin historia on hyvin esillä vanhoista ompelukoneista eri vuosikymmenten vaatteisiin.

Vieraan on kuitenkin varmistuttava eräästä perusasiasta: mikä onkaan nyt firman nimi? Puhutaan Luhdasta, mutta esillä ovat myös nimet L-Fashion Group ja Luhta Sports Wear Company.

Kengät ovat Luhdan uusi tuotealue. Jalkineiden valikoimapäällikkö Mari Heikkilä kertoo suunnitelmistaan Vesa Luhtaselle.
 

- Virallinen nimi on L-Fashion Group, mutta Luhdaksi me kutsumme itseämme. Ehkä se nimi on vielä tulossa takaisin.

Alkuun Anttilanmäeltä

Anttilanmäellä toiminta kasvoi ja siirtyi Vesijärvenkadulle sekä Mariankadulle, minne avautui myös pientavaraliike. Tätä voi ajatella nyky-Luhdan edeltäjänä, sillä konserniin kuuluvat myös omat kauppaketjut.

Vesijärvenkadulta muutettiin Asemantaustaan vuosina 1989-1992. Renkomäen 13-kerroksinen torni valmistui 2013.

Vesa Luhtanen ehti nähdä isoisoisänsä.
 

Historian peruja Luhtasen suvulla on edelleen kiinteistöjä kaupungissa. Luhta Kiinteistöt-yhtiö ei kuitenkaan kuulu L-Fashion-konserniin.

Luhta kasvoi ulkovaatteiden valmistajana.

Suomesta ulos

Yli sadan vuoden aikana yritys on luovinut suhdanteiden aallokossa ja samalla maailma ympärillä on mullistunut. 1960-luvulla suomalainen tekstiiliteollisuus oli voimissaan, mutta seuraavalla vuosikymmenellä työpaikat alkoivat siirtyä halvempien palkkojen perässä ulkomaille. Kotimaisuus kävi liian kalliiksi Luhdallekin.

- Vaatteiden valmistus kansainvälisen myyntiin oli haasteellista.

Kätevä kaksipuolinen paita säästi pyykkiä 1950-luvulla.
 

Yhtiöllä oli kokemusta valmistuksesta Portugalissa jo 1960-70-lukujen vaihteessa. Sieltä ompelutyö siirtyi Baltiaan ja Venäjälle 1990-luvulla, mutta jatkoi pian matkaansa Kaukoitään. Nyt suurin osa L-Fashionin vaatteista valmistetaan Kiinassa.

Luhdan tuotemerkki on vaihdellut vuosien myötä.
 

Se tarkoittaa, että jopa kaavoitus ja laadunvalvonta tapahtuu kiinalaisvoimin. Lahden osuus on vaatteiden tuotekehitys, markkinointi, jakeluvastuu ja taloushallinto. Lahden Nastolassa toimii koko Euroopan logistiikkakeskus, jota parhaillaan automatisoidaan 25 miljoonalla eurolla.

- Emme halua olla halvin, vaan tuotteilla on hyvä design-hinta-laatu-suhde. Siinä olemme onnistuneet, mutta takana on 110 vuoden työ!

Ajoissa sesonkiin

Koko tuotantoketjun pitää toimia nopeasti ja tehokkaasti, sillä vaatteet ovat sesonkituotteita. Mittakaava on häkellyttävä:

- Yli kymmenen miljoonaa vaatekappaletta vuodessa. Sesongin huipuissa työllistämme Kiinassa kymmeniätuhansia työntekijöitä kumppaniemme tehtaissa.

Omia työntekijöitä on vajaat 1 700, joista 850 työskentelee Suomessa.

Vihtori Luhtasen polkupyörä.
 

Luhdan asiakkaita ovat pääosin vaate- ja urheilukaupat Suomessa ja Keski-Euroopassa, etenkin Saksassa.

Yhtiöllä on Suomessa myös useita omia kauppaketjuja. Tällä haetaan kokemusta kuluttajasta, perustelee Luhtanen.

Lämpeneminen uhkaa ulkovaatteita

Yhtiö oli vaikeuksissa vuosituhannen vaihteessa, kun perinteinen ulkovaatteiden valmistus tuotti tappiota. Tilalle löytyi onneksi pian uusi markkinarako urheilullisista vapaa-ajan vaatteista.

Luhdan tehtaanmymälässä Renkomäessä on esillä muotia eri vuosikymmeniltä.
 

Niitä ruvettiin markkinoimaan uusilla nimillä, joista erityisesti Ice Peakilla oli ratkaiseva merkitys, Luhtanen kuvaa.

Tulevaisuuden suurimpia uhkia on lumen katoaminen päämarkkinoilta. L-Fashionin vaatteet on tarkoitettu pääosin ulkokäyttöön. Säällä ja lumella on suuri merkitys myynnille.

- Emme ehkä voi näin vankasti tukeutua päällysvaatteisiin.

Luhdan ompelimo 1960-luvun lopulla.
 

Kevyt vaatetus on oma maailmansa ja siinä kilpailu on kovaa. Perus-T-paidan ompelu voidaan jopa automatisoida.

L-Fashion on kuitenkin varautunut siirtämään tuotantoa Kiinasta halvempiin maihin kuten Intiaan ja Bangladeshiin.

- Ero Kiinaan on, että näissä maissa on totuttu puuvillaan, mutta urheiluvaatteet ovat synteettisiä materiaaleja. Ne eivät ole näissä maissa parhaiten hallinnassa.

Luhtaa johdetaan omasta tornista. Se valmistui vuonna 2013.
 

Neljä polvea

Luhtasten Luhta Lahdesta

Luhta on sukuyritys, joka on perustettu vuonna 1907 Lahdessa, missä edelleen sijaitsee yrityksen pääkonttori.

Perustaja oli Vihtori Luhtanen (1880-1963), seuraava polvi Jaakko (1906-1985), hänen poikansa Pekka (1937-) ja edelleen Vesa Luhtanen (1961-).

1992 nimi muuttui L-Fashion Groupiksi. Takana oli useita yritysostoja.

Vaatteiden ompelu siirtyi Viron, Venäjän, Turkin ja Portugalin kautta Kaukoitään. Nykyisin kaikki valmistus on sopimustuotantoa. Tärkein valmistusmaa on Kiina.

Tunnetuimmat tuotemerkit ovat Luhta, Ice Peak, Rukka, Torstai, Ril’s, O.i.s. ja Your FACE.

Yhtiöllä on omat kauppaketjut Aleksi 13, Luhta Brand Store, Your Face ja Top Sport.

Tuotanto painottuu talvikauden ulkoiluvaatteisiin.

Luhta edustaa Euroopassa kiinalaista Li Ning -urheiluvaatemerkkiä.

Luhta Home -yksikkö myy kodintekstiilejä ja uutuutena myös lemmikkeläinten vaatteita.

Omia työntekijöitä on vajaat 1 700, joista 850 työskentelee Suomessa.

Yli puolet myynnistä tapahtuu ulkomailla, etenkin Keski-Euroopassa.

Konsernin liikevaihto oli viime vuonna 247 miljoonaa euroa. Siinä on kasvua kaksi prosenttia. Kannattavuus oli hyvä.

Tällä vuodelle ennakoidaan kasvua.

Luhdan Torniksi sanottu pääkonttori valmistui Renkomäkeen vuonna 2013 ja maksoi 30 miljoonaa euroa.

Yhtiö sai tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnon samana vuonna.

Lahden Nastolassa toimii koko Euroopan logistiikkakeskus, jota parhaillaan automatisoidaan 25 miljoonalla eurolla.

Kiinteistöt on yhtiöitetty, mutta Luhta Kiinteistöt ei kuulu L-Fashion konserniin.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (3)
tuuli anna

Näin katosivat Suomesta ompelijat.... nuo ahkerat ja näppärät naiset. Työttömyys tuli monelle pysyväksi tilaksi. Onneksi useimmat heistä on jo eläkkeellä...

Vesijärvi

Luhta linjat leikkaa..

Di Lemma

Luhta halpuutti tuotemerkkinsä. "Se tarkoittaa, että jopa kaavoitus ja laadunvalvonta tapahtuu kiinalaisvoimin." Niinpä niin. Enää on vain korkea hinta, laadusta ei ole mitään jäljellä. Nyt on varaa rakennella tornitaloja ja automatisoida kymmenillä miljoonilla logistiikkaa, kun tuotteiden valmistus ei maksa käytännöllisesti katsoen mitään. Luhdan kiinalaispressut ovat jääneet meiltä kauppaan ja jäävät jatkossakin. Samoja kertakäyttöretkuja voi yhtä hyvin ostaa halvemmallakin - eikä priimaa enää mistään löydäkään. Mahtaa vanha Vihtori kääntyillä haudassaan - hän sentään loi yrityksen, joka toi työtä suomalaisille ompelijoille ja muille vaatetusalan ammattilaisille. Mutta pojasta polvi...

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X