Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Talous

Leivonnan tulevaisuus näyttää Lahdessa turvatulta - "Tulee ihan uudenlaisia tuotteita"

Fazer Leipomo-yhtiöllä on Suomessa suurleipomot Vantaalla ja Lahdessa. Fazer on investoimassa Lahden leipomoon miljoonia lähitulevaisuudessa. Kehitteillä on myös uutuustuotteita.

Korppumainos helsinkiläislehdessä vuodelta 1952. Hapankorput ovat nyt suuri vientituote. Kuva: Kai Sinervo

Fazer Leipomo-yhtiöllä on Suomessa suurleipomot Vantaalla ja Lahdessa, kaksi pienempää ja kymmeniä suurmarketeissa toimivia mikroleipomoa. Leipomoyhtiö toimii myös Ruotsissa, Venäjällä ja Baltian maissa.

Lahden rooli on painottunut tummaan leipään, kertoo leipomoyhtiön toimitusjohtaja Petri Kujala. Ruisleipäosaaminen oli alunperinkin syynä siihen, että Fazer-yhtiö osti Oululaisen vuonna 1958. Tuolloin ja yhä edelleen Lahden valtteja ovat hapankorput ja jälkiuunileipä.

Oululaisen nimi on säilynyt pakkausten kyljessä, ja sama periaate pätee muuallakin:

- Joka maassa Fazer tekee leipää sekä omalla nimellään että paikallisella merkillä.

Leivonnan tulevaisuus Lahdessa vaikuttaa turvatulta. Fazer on investoimassa leipomoon tänä ja ensi vuonna noin 10 miljoonaa euroa. Niillä korvataan osittain vanhaa konekantaa, osittain laajennetaan tuotantoa.

Hapankorpputehtaalle rakennetaan parhaillaan uutta välipalalinjastoa.

- Sieltä tulee ihan uudenlaisia tuotteita, vihjaa Kujala.

Välipalat ovat vastaus yleiseen kehitykseen, jossa ruoka-aikojen merkitys vähenee ja aterioita korvataan välipaloilla. Tämä ei ole hyvä suunta leivän valmistajille.

Lahdessa kehitetään muutakin uutta, kuten vatsaystävällistä ruisleipää. Mylly jauhaa monenlaisia kaurajalosteita ja jauhosekoituksia myös konsernin ulkopuolelle.

- Innovaatiot ovat ehdottomia. Perinteinen polakan (vaalea leipä) leipominen olisi vienyt leivän suusta.

Perinteisen leivän kylkeen ovat kiilanneet raakana pakastetut, myymälöissä paistettavat leivonnaiset. Niiden alkuperä voi olla Suomessa tai jossain muualla. Pakastetuotteiden osuus on jo neljännes leivän kulutuksesta, Kujala laskee.

Fazerin suurin pakastetuote ovat Lappeenrannassa leivotut karjalanpiirakat.

Pakasteiden vaihtoehto on leivonta kaupan sisällä. Fazerilla on leipomot Holman ja Launeen Prismoissa.

- Me uskomme kaupassa toimiviin lähileipomoihin. Tulossa on myös aiempaa pienempi konsepti supermarket-luokan kauppoihin.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X