Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

74 kilometriä junalla Helsinkiin - Lahden oikoradalla on ollut selviä vaikutuksia ihmisten liikkumiskäyttäytymiseen

Juttu on osa Etelä-Suomen Sanomien Suomi 100 -juhlasarjaa.

Pääkaupunkiseudulla työssä käyvien päijäthämäläisten junapikkujouluissa odotettiin malttamattomana tulevaa oikorataa jo pari vuotta etukäteen. Kuva: pertti louhelainen plou

Sitä odotettiin pitkään - ja kovasti se on Lahden seudun elämään vaikuttanutkin - nimittäin oikorataa.

Oikorata avattiin 3. syyskuuta 2006. Keravan ja Lahden välinen uusi rautatielinja maksoi 331 miljoonaa euroa. Radan koko pituus on 74 km, mistä 63 km on kokonaan uutta osuutta. Siltoja rataosuudella on 76.

Lahden oikoradalla on ollut selviä vaikutuksia ihmisten liikkumiskäyttäytymiseen, kertoo Liikennevirasto. Virasto viittaa matkustajatutkimuksiin, joiden mukaan lähes puolet tutkituista junamatkustajista olisi valinnut jonkin muun kulkutavan kuin junan, jos oikorataa ei olisi rakennettu.

Oikorata on lisännyt junalla matkustamista noin puolella junamatkustajista. Oikorata on houkutellut matkustajia myös henkilöautoilijoista, Liikennevirasto kertoo.

Taloja poltettiin oikoradan tieltä Mäntsälän Hirvihaarassa vuonna 2004. Kuva: pertti louhelainen plou

Vuonna 2015 oikoradalla tehtiin noin 2,1 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa ja noin puolitoista miljoona lähiliikenteen matkaa. Tavaraliikenteessä oikoradalla kuljetettiin noin 1,7 miljoonaa tonnia tavaraa.

Oikoradan avausta juhlittiin kutsuvieras- ja festivaalijunilla 1. syyskuuta 2006. Etualalla myhäilee kansanedustaja Jouko Skinnari. Kuva: Mirja Hussain mhus
Leila Mehto
leila.mehto@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi on väliaikaisesti pois käytöstä.

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X