Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Päijät-Häme

Tavoitteena tasalaatuinen tiestön kunnossapito - vaikka tienkäyttäjien toiveisiin ei ole varaa

Hoidonjohtourakassa kaikki hankinnat kilpailutetaan ja hoitotyöt tehdään alihankintana. Lokakuussa alkaneen uuden urakan piirissä on noin 1150 kilometriä Lahden alueen maanteitä. Kuva: Pertti Louhelainen

Lahden seudun maanteillä on lokakuun alusta käynnistynyt uudenlainen kunnossapitourakka. Järjestyksessään Suomen kolmannella hoidonjohtourakalla tavoitellaan muun muassa joustavuutta, tehokkaampaa rahankäyttöä ja parempaa aliurakoitsijaketjun hallintaa.

- Tärkein tavoite on tasainen kunnossapidon laatu. Sellaiseen laatuun, jota tienkäyttäjät odottavat, ei valitettavasti ole varaa, mutta tavoitteena on, että laatuvaatimukset olisivat Liikenneviraston ja ely-keskusten vaatimusten mukaiset, kertoo yksikön päällikkö Pekka Rajala Kaakkois-Suomen ely-keskuksesta.

Rajalan mukaan tielläliikkujat odottavat, että kaikki tieosuudet olisivat yhtä hyvässä kunnossa. Lahden uuden hoidonjohtourakan piirissä on yhteensä noin 1150 kilometriä maantietä, joka jakautuu yhteensä kuuteen talvikunnossapitoluokkaan. Korkeimpien kunnossapitoluokkien päätiestöön kuuluu noin 431 kilometriä ja alempaan tieverkkoon 717 kilometriä. Lahden lisäksi urakka-alue pitää sisällään maanteitä Asikkalan, Hollolan, Kärkölän, Orimattilan ja Padasjoen alueilla.

- Pyrimme tarjoamaan tienkäyttäjille mahdollisimman reaaliaikaista tietoa kunnossapidosta esimerkiksi hoidonjohtourakalle perustetulla Facebook-sivulla, sanoo kunnossapitopäällikkö Timo Paavilainen YIT Rakennukselta.

Tienkäyttäjien mahdollisuudet seurata talvikunnossapidon edistymistä ovat parantumassa myös yleisesti, kun Liikennevirasto on vielä marraskuun aikana avaamassa reaaliaikaisen palvelun sivuilleen Internetiin.

YIT pääurakoitsijana

Lahden hoidonjohtourakassa pääurakoitsijana on YIT. Reilun 20 miljoonan euron urakka on viisivuotinen. Käytännössä YIT vastaa esimerkiksi urakan johdosta ja hallinnosta. Kaikki hankinnat kilpailutetaan ja hoitotyöt tehdään alihankintana.

- Tässä mallissa tilaaja on aktiivisesti mukana urakassa. Tilaaja esimerkiksi osallistuu hankintojen määrittelyyn ja hyväksyy hankinnat, kertoo aluevastaava Antti Laine ely-keskukselta.

Hoidonjohtourakassa tilaajan ja tuottajan vastuuta on jaettu. Urakalle on asetettu tavoitehinta, jonka ylityksestä tai alituksesta tilaajan osuus on 70 prosenttia ja tuottajan 30 prosenttia. Urakalle on määritelty myös kattohinta, jonka ylityttyä tuottaja vastaa kaikista kustannuksista.

- Hoidonjohtourakoista on saatu hyviä kokemuksia ja pohdinnassa on, pitäisikö uusissa alkavissa kunnossapitourakoissa siirtyä käyttämään pelkästään hoidonjohtourakoita, Pekka Rajala sanoo.

Kimmo Kangas
kimmo.kangas@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (6)
Bonnie

Järkyttävä uutinen täällä Renkomäki- Ämmälä- Pippo suunnassa asuville, tuo että YIT jatkaa urakointia. Siis tämä tasalaatuisuus jatkuu ainakin viisi vuotta. Täältä löytyy syviä kuoppia enemmän, kuin kuopatonta tien pintaa. En tiedä onko hoidossa ongelma laadussa. vai tahdossa. Toivon, että ESS.n toimittaja ajaisi reitin Lakkilantie-Ämmäläntie- Lepomäentie, saisi todeta tuon tasalaatuisuuden.

Manti

Hiekkateiden hoito kaupungin alueella YIT.n toimesta ala-arvoista. Vastuuta kuvastaa myös se, ettei tienhoitonumerosta vastaava saa kertoa nimeään. Taas nostettiin kiinteistöveroa. Pitäisi myös olla mahdollisuus päästä kiinteistölle ja sieltä pois, ajoneuvoaan rikkomatta.

ITEAATTELIJA

"Kaikki hankinnat kilpailutetaan ja hoitotyöt tehdään alihankintana" ja ”tässä mallissa tilaaja on aktiivisesti mukana urakassa”. Tämä HJU eli ns hoidonjohtourakka tarkoittaa käytännössä sitä, että aliurakoitsijat yhdessä kilpailutetaan hengiltä hinnalla siis laadusta viis. Esimerkkinä voi olla Lahden keskustan hoitourakan hoidonjohtourakka 70% laadulla 800000 euroa kalliimmalla tilaajan valvonnassa, mutta kuitenkin asukaskyselyn mukaan laatu oli heikentynyt. Tilaaja ei välittänyt, vaikka TYL V2:lla ei ollut edes tiekarhua talvitöihin. On harmi, että tämän yksityistämisen ja kilpailutuksen seurauksista ei juuri puhuta. Tässä kaipaa sitä vanhaa perinteistä vallanvahtikoiraa.

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X