Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Päijät-Häme

Poliisilta tyly kuitti Ranta-Kartanon katutöille: "Liikenteelle on aiheutettu kohtuutonta häiriötä"

Lahden Ranta-Kartanon rakentaminen muuttaa kaupungin keskustan ja Jalkarannan väliset katuyhteydet täysin uuteen uskoon. Poliisin näkemykset liikennejärjestelyjen onnistumisesta ovat jyrkästi ristiriidassa kaupungin ja Destian näkemysten kanssa. Milloin ruuhkat vaativat ensimmäisen uhrinsa?

Lahden Jalkarannantien vanhasta liikenneympyrästä on jäljellä vain ammottava monttu. Jalkarannantien autoliikenne kulkee Ståhlberginkadulle ja edelleen Paasikivenkadulle. Kuva: Sami Kuusivirta

Poliisi arvostelee jyrkästi Lahden Ranta-Kartanon työmaan liikennejärjestelyjä. Hämeen poliisilaitoksen ylikomisario Jouni Takala arvioi, ettei töiden suunnittelu ole mennyt toivotulla tavalla.

- Liikenteelle on aiheutettu kohtuutonta häiriötä liian pitkäksi ajaksi.

Ranta-Kartanon tietöiden takia Jalkarannantien liikenneympyrä on poistettu käytöstä. Kariniemenkatu on poikki entisen linja-autoaseman parkkipaikan länsipäädyn kohdalta, ja Kyösti Kallionkatu on täysremontissa.

Liikenne Jalkarannan ja keskustan välillä ohjautuu suureksi osaksi Svinhufvudinkadulle, Paasikivenkadulle ja Ståhlberginkadulle. Autoilijat kiertävät työmaan myös Hollolankadun, Hämeenlinnantien ja Sammalsuonkadun kautta. Kyseinen reitti lisää liikennettä muutenkin vilkkaassa Mytäjäisten risteyksessä.

Ongelmaa ei helpota, että entistä kuormitetumpi Svinhufvudinkatu kulkee Koulutuskeskus Salpauksen kampusalueen halki.

Vaaratilanteita päivittäin

Takalan mukaan tilanne on johtanut siihen, että Isku Areenan edustan liikenneympyrä on ruuhkautunut, ja ongelmat heijastuvat myös ympyrän ja Hollolankadun väliselle osuudelle. Liikenneympyrässä autot tukkivat suojatien, mikä vaikeuttaa kevyen liikenteen kulkua.

- Jäähallin risteyksessä on vaaratilanteita päivittäin.

Autosumppu voi pahentua ensimmäisten liukkaiden kelien alettua, jolloin mäki liikenneympyrästä kohti Hollolankatua muuttuu vaikeaksi ajaa. Hollolankadulle ei vilkkaina aikoina pääse kovinkaan monta autoa kerrallaan.

Ylikomisario Jouni Takalan mielestä katutyöt olisi pitänyt toteuttaa vaiheittain niin, että tienkäyttäjille olisi rakennettu tilapäiset liikenneyhteydet. Hän ottaa esimerkkinä Uudenmaankadun tietyömaan, jossa liikenne pääsee Launeenkadun eteläpuolella käyttämään väliaikaista ajorataa.

Lahtelaiset Taru Schroderus (vas.) ja Katja Kallioinen sietävät Ranta-Kartanon työmaan tuomia poikkeusjärjestelyjä, koska ne kestävät vain aikansa.
 

Pinna on pitänyt

Ranta-Kartanon rakennusurakoitsijan Destian työmaapäällikkö Mikko Ojansuu kertoo autoilijoiden suhtautuneen tilapäisjärjestelyihin asiallisesti.

- Kiukkupalautetta ei ole tullut.

Ojansuu huomauttaa paikallisten autoilijoiden tietävän jo, mistä kannattaa ajaa. Ulkopaikkakuntalaisia puolestaan neuvotaan opasteilla. Liikenne työmaan läheisyydessä on vähentynyt noin kolmanneksella, kun autoilijat ovat siirtyneet lähistön kaduille.

Ojansuu mukaan työmaan tuomat haitat liikenteelle pyritään saamaan mahdollisimman pieniksi, ja tarvittaessa järjestelyjä muutetaan tienkäyttäjiltä saatujen toiveiden mukaisesti.

Kadut valmistuvat

Kariniemenkadun liikenne pääsee vielä ennen talvea käyttämään jo uutta Kartanonkatua. Tosin liikenne keskustan ja Jalkarannan välillä ei vielä pääse Kartanonkadulle. Uudistettu Kyösti Kallionkatu sen sijaan ehditään ennen talvea yhdistämään uudella liikenneympyrällä Ståhlberginkatuun, jolloin Jalkarannasta syntyy yhteys keskikaupungille.

- Kartanonkatu on auki ja Kariniemenkadun liikenne kulkee Kartanonkadun kautta lokakuun loppuun mennessä, lupaa työmaapäällikkö Ojansuu.

Asfaltoinnit, ajoratamaalaukset ja liikennemerkit uusilla ajoradoilla saadaan vielä syksyn aikana lähes valmiiksi. Työmaa on talvitauolla joulukuusta maaliskuun loppuun.

- Vihertyöt sekä kiveysten viimeistelyt jäävät ensi vuoteen, arvioi Mikko Ojansuu.

Ranta-Kartanon tietyöt kuormittavat muun muassa Isku-Areenan lähistön liikenneympyrää, johon tulee runsaasti ajoneuvoja Hollolankadulta, Paasikivenkadulta ja Svinhufvudinkadulta. Punaisella merkityt ajoreitit eivät ole käytössä.
 

Happotesti tulossa

Kiertotiet katuyömaan lähistöllä joutuvat entistä kovemmalle koetukselle, kun Caravan-messujen osallistujat saapuvat viikonloppuna Lahden Messukeskukseen. Tulossa on noin 600 asuntovaunua ja -autoa. Karavaanarit käyttävät tulosuunnasta riippuen Hollolankatua, Svinhufvudinkatua, Paasikivenkatua ja Ståhlberginkatua.

Uusien ajoreittien lisäksi omat haasteensa tulee siitäkin, että parkkipaikkoja on messuvieraille käytössä entistä vähemmän. Entisen Urheilutalon tontille ei ole asiaa, ja vanhan linja-autoaseman pysäköintimahdollisuudet ovat samoin kaventuneet.

Messujen aluevastaavan Martti Keinäsen mukaan karavaanareita alkaa tulla kaupunkiin torstai-illasta lähtien, ja perjantaina vaunuliikenne jatkuu puoleen yöhön asti. Pitkämatkalaiset messuvieraat lähtevät kotimatkalle sunnuntaina aamupäivällä.

Korjaus: Haastateltavan nimi korjattu kello 14.51.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (13)
L.Ahti

Poliisi on oikeassa, toi on sellanen sumppu et ihme, ettei ole mitään kolaria vielä sattunu.

HexiH

Eikös poliisi hyväksy liikennesuunnitelmaa työmaan ajaksi? Vai onko se ainoastaan kaupungin rakennustarkastus + se onneton liikennevalosuunnittelija, kun Lahdessa ei tuo vihreä aalto ole tunnettu.

toby

Juu, olisi kyllä hieno saada tuon liikennevalo-"suunnittelijan" kuva lehteen. Voisi sitä haastatellakkin.

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X