Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Päijät-Häme

"Tervetuloa kuuntelemaan omin korvin" - Kehätien melu pelottaa, eikä valmiita ratkaisuja ole

Liikenneviraston projektijohtaja Janne Wikström (vas.) vastaili yleisön kysymyksiin. Marjatta Linkolaa (takana oik.) pelottaa kehätien vaikutukset Sokeritopankadun omakotitaloihin. Kuva: Teemu Leppänen

Kehätien rakentaminen aiheutti kiivasta keskustelua keskiviikkoiltana Lahdessa.

- Onko teillä mitään sanottavaa Launeen parakkikoulusta työmaan aikana? kolmen lapsen äiti Janna Eskelinen kyseli huolestuneena eteläisen kehätien asukastilaisuudessa.

Tietyömaa tulee aivan koulun viereen.

- Parakissa ei varmaan ole kovin kummoinen äänieristys. Lapset käyvät käytännössä työmaalla koulua. Miten se on tarkoitus järjestää melun ja muiden osalta? Eskelinen jatkoi.

- Valmista ratkaisua ei vielä ole, miten se toteutetaan, joutui myöntämään Liikenneviraston projektijohtaja Janne Wikström.

- Se on varmaan yksi tärkeimpiä kohtia työmaan suunnittelussa, että miten pystytään hoitamaan rakentaminen ja turvaamaan koulun käynti, hän jatkoi.

Lue myös: Kehätien työt rouhaistiin käyntiin jättikokoisella lapiolla

Seuraava vuosi kehätiehankkeessa käytetään työsuunnitteluun, jonka jälkeen työmaasta tiedetään paljon enemmän.

- Olemme paljon viisaampia keväällä tämän ja monen muun asian osalta. Silloin kerromme työmaasta yksityiskohtaisesti, Wikström lupasi.

"Tunnelinlouhinnan alkuvaiheessa paineaalto täristää ikkunoita"

Kehätien ja Uudenmaankadun melu ja rakennusmelu nousivat asukastilaisuuden pääpuheenaiheiksi.

- Sokeritopankatu on unohdettu täysin. Sitä ei ole huomioitu millään tavalla, ja se on paikka, mikä kärsii melusta kaikkein eniten, kun se on kahden harjun välissä. Kyllä se pelottaa, sanoi omakotiasukas Marjatta Linkola.

- Paalutuksen äänet kaikuvat jo nyt Liipolan kallion kautta takaisin. Siinä on niin hirvittävä melu, että siihen pitää saada melusuojat jo ennen kuin ruvetaan rakentamaan tunneleita. Siihen pitää saada niin isot suojat, että ne todella suojaavat jotain, Linkola vaati.

- Toki olisi hienoa, että kaikki melusuojaukset pystyttäisiin tekemään ennen kuin rakentaminen alkaa. Aika moni melusuojista on kuitenkin maamassaa, jota saada vasta työmaan tieleikkauksista. Lopputilanteen osalta olen aika luottavainen, että sinne tulee kattavat melusuojat, ja siellä päästään alle 55 desibelin, Wikström vastasi.

Skanska Infran rakennuspäällikkö Janne Tikkamäki totesi, että paalutukset kuuluvat, mutta ne ovat lyhytaikaisia töitä. Vakavampaa haittaa tulee myös tunnelityömaan aloituksesta.

- Silloin joudutaan räjäyttämään, ja paineaalto täristää talojen ikkunoita. Se tuntuu ikävältä, ja räjäytysajat ilmoitetaan etukäteen tarkasti. Kun louhinnassa mennään tunnelin sisään, niin siinä vaiheessa ääntä ei enää kuulu, vaan sen huomaa tärinänä tunnelin päällä olevissa taloissa. Meillä tämä ei ole mitään uutta, sillä louhimme kaupungeissa päivittäin.

- Jättäisin teille suunnittelijoille sydämen asiaksi, että melusuojaukset olisivat kunnolliset, Linkola toivoi.

"Tervetuloa kuuntelemaan melua omin korvin"

Uudenmaankadun levennyksen melumallinnukset herättivät epäluuloa Venetsiassa asuvissa Elina ja Mika Savitiessä. Melumallinnus ei perustu mittauksiin, vaan niitä tehdään laskentamenetelmin, joilla päästään kahden desibelin tarkkuuteen.

- Venetsia on jo nyt aikamoinen liikennemelun risteyskohta. Melua kuuluu moottoritieltä ja sisääntulotieltä ja nimenomaan sieltä vähän kauempaa. Tervetuloa Venetsiaan kuuntelemaan melua ihan omin korvin, Elina Savitie kommentoi.

Wikström sanoi, että työmaan valmistuttua melu mitataan, ja mahdolliset epäkohdat käsitellään.

- Maailma ei lopu siihen, kun tie valmistuu. Melusuojauksen täydentäminen on mahdollista.

- Se on vähintä, mitä pitää tehdä, totesi Mika Savitie.

Kehätiealueen metsänhakkuut Lahden alueella aloitetaan ensi viikolla. Työ etenee alueen länsireunasta kohti itää. Seitsemän kilometrin matkalla hakkuualuetta on 51 hehtaaria. Metsätyöt aloitetaan energiapuun kaadoilla, jonka jälkeen kaadetaan iso puusto.

Renkomäen ulkoilualueen rengasreitti suljetaan hakkuiden ajaksi, mutta avataan talven ajaksi uudelleen. Alueella järjestetään torstaina kello 17 kokemuskävely, jossa voi kertoa ajatuksia alueen kehittämistarpeista.

Torstaina kehätiestä keskustellaan myös Hollolan kunnanvirastolla kello 17.

Teemu Leppänen
teemu.leppanen@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (17)
Jaseli

Uskomatonta hölmöilyä. Rahaa palaa ja melu sekä saaste lisääntyy. Ja hanketta kannattavat eivät taatusti asu tuolla alueella.

L.Ahti

Asuvat toisella puolella Lahtea todennäköisesti tai eivät asu Lahdessa ollenkaan.

Akkanen

Viljanenkin muutti Asikkalaan!

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X