Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Päijät-Häme

Veden myynnistä F1-kisoihin pitikin maksaa - "Se oli elämäni vaikein prosessi"

Heinolalainen Vellamo-kivennäisvesi nousee vip-vieraiden huulille ensi viikonloppuna Formula1-kisoissa. Pääsy Singaporeen oli kuitenkin mäkinen, mutkainen ja kallis, sillä kaupunkivaltio luokittelee veden riskelintarvikkeeksi. Nyt pääsylippu on lunastettu, ja Heinolassa varaudutaan tuotannon moninkertaistamiseen.

Pekka Kari usko Vellamo-veden menestykseen. Tuontantoa alkaa pyörittää uusi Ice Age Water-yhtiö. Kuva: Mirja Hussain

Heinolalainen luonnon kivennäisvesi Vellamo pääsee viikonloppuna kansainvälisiin pöytiin. Sitä tarjotaan vip-vieraille Formula1-kisoissa Singaporessa. 3 000 pullon erä on jo lennätetty paikalle.

Vellamo-vettä on jo pitkään pumpattu Heinolassa Viqua-yhtiön nimissä. Keväällä tehtiin kuitenkin yrityskauppa, jossa toiminnan ja tavaramerkin osti vasta perustettu Ice Age Water -yhtiö (suom. Jääkausivesi).

Vesi pumpataan Heinolan Viikinäisissä sijaitsevasta syväkaivosta.

Suomalaisista vesistä vain Vellamo on luonnon omaa kivennäisvettä. Kivennäisvettä voidaan myös valmistaa tavallisesta vedestä lisäämällä siihen kivennäisiä ja hiilihappoa.

Yllättävä yhteydenotto

Uuden yhtiön alkutaival sai lentävän lähdön, kun siihen otti yhteyttä Amber Lounge, joka puolestaan on formulakisojen virallinen vip-juhlien järjestäjä.

- Toukokuun puolivälissä olimme juuri saaneet Vellamolle uuden ilmeen, tarinan ja pullon designin konseptikuvat ennakkomarkkinointia varten. Oli iso yllätys, kun Amber Loungesta otettiin yhteyttä ja kysyttiin, pystyisimmekö toimittamaan Vellamoa Monacon GP:n vip-tilaisuuksiin, kertoo Ice Age Waterin pääomistaja Pekka Kari.

Monacon-tilausta ei kuitenkaan voitu toimittaa, koska tuotantoa vielä ollut käynnistetty. Sen sijaan sovittiin syyskuusta ja Singaporesta.

 

Luonnokset tehosivat

Amber Loungen edustajan mukaan he olivat vaikuttuneita tarinasta ja pullon designista. Aiemmin etiketissä esiintyi Vellamo-merenneito. Uusi pakkaus muistuttaa parfyymipulloa. On tarkoituskin, että tuote on arvokkaan näköinen, painottaa Kari.

- Tuote on järjettömän hieno, uniikki!

Veden matka Singaporeen silti oli uskomattoman vaikeaa.

Tuote on järjettömän hieno, uniikki! Ice Age Waterin pääomistaja Pekka Kari

- Se oli elämäni vaikein prosessi. Onneksi Facebook auttoi: kysyin siellä, onko kellään tuttavaa Singaporessa. Lopulta Espanjassa asuva tuttavani tunsi henkilön, joka tunsi henkilön, joka auttoi maahantuonnissa. Sittenkin piti olla monta lippulappusta ja jokaisessa alkuperäinen leima ja kartta, mistä vesi on kotoisin. Veden koostumuksen mittaustuloksetkin piti olla monella kielellä.

Syynä saattaa olla, että vesi luokitellaan Singaporessa riskielintarvikkeeksi.

 

Uusi halli sunnitteilla

Kaiken tämän jälkeen esiintyminen F1-kisoissa on heinolalaisyhtiölle kustannus. Kari haluaa kuitenkin nähdä sen sijoituksena. Nyt saadaan markkinointipaikka ja kun tuotteen todistukset ovat kunnossa, voidaan vientiä jatkaa. Kari ja Vellamon tuotannosta vastaava Samuel Sarja matkustavat itsekin Singaporeen keskiviikkona.

Uusi yhtiö aikoo moninkertaistaa tuotannon Heinolassa. Rajana on lähteen kapasiteetti.

- Geologit ovat arvioineet, että siitä voidaan varmuudella pumpata 20 miljoonaa litraa vuodessa, siis 40 miljoonaa pulloa, linjaa Kari.

Lähitavoitteena on rakentaa uusi tuotantohalli ja päästä viiden miljoonan pullon vuosivauhtiin. Aiemmin tuotanto ylsi parhaimmillaan miljoonaan litraan vuodessa.

Pakkaus uusittiin täysin. Nyt se kertoo arvokkuudesta.
 

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X