Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Päijät-Häme

Kaksipyöräisten melusta valitetaan joka kesä - poliisille valituksia tulee kuitenkin vain muutamia kertoja vuodessa

Essi Lepistö ja Crista Porokara olivat skootterilla käymässä Renkomäen ABC -asemalla. Kuva: Leevi Vähälä

Mopojen ja moottoripyörien melu on naapurustoissa ja yleisönosastoilla tavallinen valituksen aihe. Poliisille melusta valitetaan kuitenkin vain muutamia kertoja vuodessa.

Poliisi ei tilastoi mopojen ja moottoripyörien melusta tehtyjä valituksia, mutta ylikomisario Jouni Takala arvioi valituksien määrän olevan Hämeessä viidestä kymmeneen vuodessa.

Valituksia tehdään keväällä ja kesällä, kun kaksipyöräiset ilmestyvät katukuvaan.

Mopoista ja moottoripyöristä lähtevä ääni on laittoman kova, jos se ylittää tietyn desibelirajan. Jos poliisi huomaa esimerkiksi tehoputkia mopoissa tai moottoripyörissä, se voi puuttua asiaan joko mittaamalla äänenvoimakkuuden tai määräämällä pyörän valvontakatsastukseen. Hämeen poliisi on tänä vuonna määrännyt joitakin pyöriä valvontakatsastukseen.

Ajotapa vaikuttaa äänenvoimakkuuteen

Tällä hetkellä meluvaatimuksia valvotaan ainoastaan poliisin tienvarsitarkastuksissa, sillä moottoripyörillä ja mopoilla ei Suomessa ole määräaikaiskatsastusvelvollisuutta. Sellaista ei myöskään suunnitella lähiaikoina.

Viranomaiset perustelevat päätöstä sillä, että tienvarsivalvonnalla ja valistuksella tavoitteet saavutetaan kustannustehokkaammin kuin käyttämällä jokainen kaksipyöräinen tarkastuksissa kahden vuoden välein.Otto Lahti liikenteen turvallisuusvirasto Trafista sanoo, että sarjavalmistetut pyörät täyttävät meluvaatimukset. Ongelmat tulevat niistä, jotka on jälkikäteen muutettu huomattavasti äänekkäämmäksi esimerkiksi tehoputkilla.

- Niissä pyörissä, joista kuuluu paha ääni, käyttäjät ovat tietoisesti vaihtaneet kovempaa ääntä pitäviä pakoputkia. Joissain tapauksissa, kun on ostettu käytettyjä pyöriä, edellinen käyttäjä on tehnyt muutokset.

Tehoputkien vaihtaminen on niin yleistä, että kaikki eivät ymmärrä, että pyöristä lähtevää ääntä säädellään. Melutasoista on kuitenkin puhuttu viime vuosina paljon niin mediassa kuin harrastajien keskuudessa, että tietoisuus melusäädöksistä on lisääntynyt.

Silloinkin, kun pakoputkia viritetään, äänenvoimakkuuteen vaikuttaa paljon se, miten pyörillä ajetaan, Lahti sanoo.

- Jos lähdetään aamulla töihin ja laitetaan moottoripyörä lämpenemään ennen lähtöä. Tai jos kiihdytetään rampista ylämäkeen niin, että talojen välissä jytisee, se ottaa varmasti päähän lämpöisenä kesäyönä nukkuvaa lomalaista.

"Kyse on asenteesta ja toisten huomioimisesta"

Lahdellakin oli monta vuotta moottoripyörä. Hän oppi sammuttamaan moottorin ja rullaamaan viimeiset metrit autotallille, ettei hän olisi häirinnyt naapureita yöaikaan.

- Kyse on asenteesta ja toisten huomioimisesta, ei pelkästään siitä mitä lainsäädännössä kielletään.Poliisi toivoo sovitteluhenkeäTakalan mukaan yhteydenotoissa on usein kyse siitä, että naapurustoon on tullut uusi mopoikäinen poika tai moottoripyöräharrastaja on innostunut virittelemään pyöräänsä, ja naapurusto on häiriintynyt.

Takala toivookin, että vanhemmat voisivat keskustella nuoren ja naapureiden kanssa häiriöstä niin, ettei poliisia tarvittaisi sovitteluasiaan. Naapurit voisivat olla hieman suvaitsevaisempia ja motoristit taas huomaavaisempia naapureita kohtaan.

15-vuotiaan Essi Lepistön menopeliä ei ole viritetty. Hänelle ei ole valitettu melusta, eikä kyydissä ollut Crista Porokarakaan ole kuullut valituksista. Sen sijaan Lepistön eräälle ystävälle on valitettu melusta. Ystävän naapuri tuli kysymään, voisiko mopon äänelle tehdä jotain.

- Ystävän mielestä ne olivat ihan normaalit äänet.

Meluvaatimukset

Viritetyt pakoputket pitää katsastaa

Puolen metrin etäisyydeltä pakoputken päästä ja puolella huipputehon kierrosluvusta mitattuna moottoripyörän melu saa olla enintään:

Valmistajankilven arvo +5 dB

EY-tyyppihyväksymättömissä vuonna 1992 käyttöönotetuissa ja uudemmissa 103 dB

Ennen vuotta 1992 käyttöönotetuissa 106 dB

Pakoputki pitää muutoskatsastaa, jos vaihdettava äänenvaimennin ei ole kyseiseen ajoneuvoon tyyppihyväksytty.

Emmi Skyten
emmi.skyten@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Asiasanat:

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (10)
Tessulandia

Nykyajan mopot ja mp.t ei paljoa meteliä edes pidä kun ei pidä autotkaan,aika pikkumaisia on ihmiset kun valittavat,ja yleensä ovat nuttura kireellä olevia mummoja jotka ei muutenkaan mitään kuule mutta kun on vaan tapana valittaa kaikesta...

Hynkkel

ADHD miesten pyörissä monessakaan ei mitään vaimentajaa.Posliinia ei moinen kiinnosta.Pyörivät ilmeisesti samoissa piireissä

Minä myös

Ehkä poliiseilla on ihan oikeita töitä...

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X