Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Päijät-Häme

Kännykät kuriin ja tarkkaavaisuutta risteyksiin - myös autokoulun opettaja tekee virheitä liikenteessä

Auto- ja pyörätien risteämiskohtien pelisäännöt eivät ole kaikilla hallussa. Joustavalla liikennekäyttäytymisellä kolarit ja vaaratilanteet pystytään välttämään. Kuva: Katja Luoma

Mikä nopeusrajoitus vallitsee taajama-alueella? Entä mikä liikennemerkki kertoo 40 kilometrin nopeusrajoitusalueen päättymisestä?

Niin moottori- kuin myös kevyen liikenteen säännöt saattavat olla ajoittain haastavia. Ainakin toteutuksen suhteen.

Lahtelaisten liikenneopetusammattilaisten mielestä teiden pelisääntöjä pitäisi palauttaa mieleen tasaisin väliajoin. Myös kokeneemmilta liikenteen käyttäjiltä vaaditaan seuraavien kuukausien aikana erityistä tarkkaavaisuutta, kun pienet koululaiset palaavat kesälomilta liikenteen sykkeeseen.

- Osa liikenteen käyttäjistä tietää säännöt hyvin, mutta on eri asia noudatetaanko niitä. Se on se ikuisuusongelma. Eivät liikennesäännöt loppupeleissä niin vaikeita ole, mutta muistettavaa on paljon ja asioita pitää välillä kerrata, kiteyttää Lahden Seudun Autokoulun opetustoiminnasta vastaava Marko Lampiselkä.

Älä sorru epäolennaisuuksiin

CAP-autokoulun aluepäällikkö Markus Vanhala on Lampiselän kanssa samalla ajokaistalla. Sääntöjen tunteminen ja niiden sisäistäminen ovat kaksi eri asiaa.

- Päivittäin tapaa hyvin erilaisia liikkujia. Kuljettajien huomio on siirtynyt viime vuosina enemmissä määrin itse ajamisesta ja liikenteen huomioinnista kaikkeen epäolennaiseen. Se on huolestuttavaa.

Havainnointikykyä häiritsevistä tekijöistä yleisin on kännykän räplääminen ajamisen aikana. Autokannan kasvaessa liikenne hidastuu, kuljettajien pinna kiristyy ja keskittyminen ohjautuu turhan usein vääriin asioihin.

- Jos kuljettajan huomio keskittyy puhelimeen, niin hätätilanteessa ei ole enää hirveästi tehtävissä. Poliisi saisi mielestäni puuttua siihen erittäin aggressiivisesti, Lampiselkä painottaa.

Eivät kaikki autoilijat ole huithapeleita. Vanhalan mielestä joustavuus ja muiden liikenteen käyttäjien huomioiminen on viime aikoina jopa lisääntynyt. Sulavalla yhteispelillä kolarit ja vaaratilanteet pystytään ehkäisemään.

- Useita onnettomuuksia pystyy välttämään, kun on itse hereillä ja joustava. Itsekin teen virheitä liikenteessä, mutta toivottavasti silloin toinen osapuoli ei ole nollat taulussa.

Muista väistämissäännöt

Liikennesäännöt eivät koske ainoastaan autoilijoita. Myös kevyen liikenteen väylillä matkaa taittavien ihmisten tulee tietää omat velvollisuutensa.

Kesäkuussa 1984 Lahden Auto-opistolle työharjoitteluun tulleen ja vuodesta 1997 omalla nimellään ajo-opetusta jakaneen Asko Lintusen mielestä tarkkaavaisuutta kaivataan erityisesti pyörä- ja autoteiden risteämiskohdissa.

- Polkupyöräilijät kuvittelevat usein, että heillä on aina etuajo-oikeus tilanteissa, joissa pyörätie risteää autotien kanssa. Tuolloin pyöräilijän pitäisi väistää, mutta usein he ajavat surutta ajotielle, toteaa Askon Autokoulua pyörittävä Lintunen.

Polkupyöräilijät kuvittelevat usein, että heillä on aina etuajo-oikeus tilanteissa, joissa pyörätie risteää autotien kanssa. Liikenneopettaja Asko Lintunen

Myös Lampiselkä näkee pyöräilijöiden väistämissääntöjen sisäistämisessä petrattavaa. Lahdessa esimerkiksi Hollolankadun ja Ahvenistonkadun risteyksessä syntyy vuosittain useita läheltä piti -tilanteita, kun keskustaan päin ajava ja oikealle Ahvenistonkadulle kääntyvä kuljettaja ei syystä tai toisesta havaitse takaviistosta omille vihreilleen kurvaavaa pyöräilijää.

- Polkupyöräilijöiden väistämissäännöt ovat vuodesta toiseen jatkuva ongelma. Tilanteissa täytyy olla todella tarkkana. Kaikki meistä tekevät virheitä ja kolariin tarvitaan aina kaksi. Molemmilla on vastuu, mutta hieman enemmän heittäisin palloa autoilijoille, että he ottaisivat tilanteen hallintaan.

Varo lapsia

Autokoulukolmikko nostaa kukin esiin yhden liikennemerkin, jonka olemassaolo on syytä palauttaa mieleen koulujen alkaessa. Lampiselän ja Lintusen valinta kohdistuu lapsista varoittavaan varoitusmerkkiin.

- Se on ehdottomasti tärkein. Vaikka vanhemmat olisivat opettaneet lapsiaan kuinka paljon tahansa, niin leikkiin keskittyessään pieni lapsi on arvaamaton. He ovat täysin meidän kuljettajien vastuulla, huomauttaa Lampiselkä Lintusen kompatessa.

- Lapsia täytyy osata varoa. Koulujen ja päiväkotien lähellä tarkkaavaisuutta pitää lisätä ja ajonopeutta tiputtaa.

Vanhalan valinta osuu kaksikon kanssa osittain samaan kategoriaan, vaikka kyseinen merkki lokeroituu varoituksen sijaan ohjemerkkeihin.

- Suojatiemerkit pitäisi osata bongata erityisen tarkasti ja nostaa samalla jalkaa kaasulta.

Aleksi Sammalisto
aleksi.sammalisto@radiovoima.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (1)
Uskomaton Usko

Nyt kun noita pieniä koululaisia on taas liikenteessä, niin varovaisuutta tarvitaan. Eikä sekään aina auta, kun noita pienimpiä ei aina edes huomaa. Miten olisi, jos vaikka jotkut yritykset yhdessä teettäisivät pienemmille koululaisille värikkäitä viirejä pienen varren kanssa. Niitä kun sitten heiluttelevat ennen kadun ylitystä, niin kyllä näkyisi. Olkoon sitten vaikka yrityksen logo mukana, jos sillä pelastetaan yksikin henki tai estetään yksikin loukkaantuminen. Pienet viirit saisi helposti myös reppuun kiini, niin eivät heti häviä.

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X