Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Päijät-Häme

Miten sujuu bussimatka biokaasun voimin? Asikkalalainen Heikki Raunio osti ekologisen pikkubussin ja liikennöi sillä nyt maaseutuvuoroa

Heikki Raunio osti viime syksynä ensimmäisen autonsa, Iveco-bussin. Nyt hän liikennöi sillä maaseutuvuoroa.

Yrittäjä Heikki Raunio ajaa tämän kesän biokaasubussilla maaseutuvuoroa reitillä Lahti-Kalkkinen-Sysmä-Luhanka-Joutsa-Hartola-Sysmä-Lahti. Kuva: Anna Onali-Ovaska

Perjantai-ilta Sysmässä. Koko päivän kestänyt sade on tauonnut, Matkahuollon baari on jo sulkenut ovensa. Katumaastureita suihkii ohi tasaisin väliajoin. Kirjaston suunnalta kantautuu iloinen naurunremakka, pikkupojat ovat lähteneet pyöräilemään. Omenapuut ovat kukassa.

Odotan Matkahuollon autiolla pihalla biokaasubussia. Tarkoitukseni on hypätä bussin kyytiin ja ajaa sillä Luhangan kautta kotipaikkakunnalleni Joutsaan.

Pian odotettu tapahtuu. Bussi kaartaa pihaan.

- Tervetuloa kyytiin, toivottaa kuljettaja Heikki Raunio.

Matka voi alkaa.

Vuoro, jonka matkustajana nyt olen, on nyky-Suomessa perin harvinainen. Valtateillä kyllä kulkee Onnibussi toisensa jälkeen, mutta sivutiet ja vanhanajan maaseutu ovat käytännössä vailla julkista liikennettä. Näin on varsinkin kesäisin, kun koululaiset ja heitä kyyditsevät koululaisvuorot ovat lomalla.

Asikkalassa asuva Heikki Raunio haluaa vielä nähdä toisenlaisen Suomen. Sellaisen, jossa nykyisin omilla autoillaan ajeleva keskiluokka alkaa käyttää julkisia liikennevälineitä. Niin maaseudulla kuin mökkimatkoilla.

- Toiveeni on, että ihmisiltä jäisi auto pihaan tai parhaimmillaan autokauppaan, Raunio kertoo kaasuttaessaan Sysmästä kohti Luhankaa.

Rauniossa on sen verran idealismia, että hän on valmis ajamaan kesän vaikka tappiolla. Jostain ihmisten liikkumistottumusten muokkaaminen on aloitettava.

Viime syksynä käänne

Ikkunalasi on sateen täplittämä. Alkukesän maisemasta erottuvat vielä selvästi vihreän eri sävyt.

- Ei kai haittaa, jos pysähdymme vähän? Raunio kysyy.

Hän ajaa auton tienposkeen, jossa on hyvä rivi postilaatikoita. Hyppäämme ulos, Raunio jakaa postilaatikoihin maaseutuvuoronsa mainoksia. Niissä on tarkat aikataulut. Jospa ihmiset vähitellen huomaisivat ja oppisivat muistamaan, että täältä syrjemmältäkin pääsee liikkeelle julkisilla.

Viime syksy oli Rauniolle käänteentekevä. Silloin hän hankki elämänsä ensimmäisen auton, tämän Iveco-merkkisen pikkubussin, jonka kyydissä nyt olen.

Tässä tankkaamassa autoa Joutsan Ekokaasu oy:n tankkauspisteellä.
 

Autottomuus oli ideologinen valinta, ympäristöteko. Mutta ideologinen valinta oli auton ostokin. Tämä Iveco toimii nimittäin ainakin 40-prosenttisesti biokaasulla.

- Vein auton kaasupajalle heti, kun olin tehnyt kaupat.

Ennen autokauppoja Raunio oli toki ajanut tuhansia kilometrejä. Hän on nimittäin ammatiltaan bussikuski. Hän ajoi linja-autovuoroja sekä Lahdessa että Rauman seudulla.

Raumalla tehtäviin kuului ajaa vuoroja Olkiluodon ydinvoimalan rakennustyömaalle. Työmaalla käy päivittäin valtavasti työntekijöitä, joiden liikkumista varten on räätälöity omat vuoronsa.

- Toimitusjohtaja tiesi minut palkatessaan, mitä mieltä olen ydinvoimasta. En minä mielipiteitäni työssä kertonut. Mutta vapaa-aikana kylläkin. Olin Porissa keräämässä nimiä ydinvoiman rakentamista vastustavaan kampanjaan.

Porissa Raunio opiskeli ammattikorkeakoulussa energiatekniikkaa. Opinnoissa keskityttiin perinteiseen energiantuotantoon, mutta Rauniota kiinnosti enemmän uusiutuva energia.

Nuoruudesta asti kiinnostunut ympäristöstä

Ympäristötietoisuus on kytenyt Rauniossa jo kauan. Lapsuudestaan hän muistaa, kuinka hänen isänsä vaati Vääksyn vanhan vesimyllyn kunnostamista. Isä oli tuolloin mukana kunnallispolitiikassa ja onnistui tavoitteessaan - purku-uhan alla ollut vanha mylly korjattiin.

Ajokortin saatuaan Raunio ei hankkinut omaa autoa, vaan hommasi vuokrakämpän aina läheltä työpaikkaa. Töihin pääsi kävellen ja vapaa-ajan menoihin pyörällä. Autosta olisi ollut vain haittaa.

- Ihmiset ovat naimisissa autojensa kanssa. Minusta elämä on vapaata ilman autoa.

Ikkunasta näkyy laitumella käyskenteleviä hevosia, lampaita ja lehmiä. Näkyypä pätkä vanhaa riukuaitaakin.

Sitten olemme jo Luhangassa. Mahtipontisen kirkon torni erottuu tummaa taivasta vasten. Kylänraitti on hiljainen. Täällä ei näy autoja, mutta eipä näy ihmisiäkään. Kello lähenee kymmentä illalla.

Takaisin Asikkalaan

Muutama vuosi sitten kaupungissa asuminen sai riittää, ja Raunio päätti muuttaa takaisin lapsuutensa maisemiin Asikkalaan. Kaupungissa asuessaan hän oli Maanystävien ja ympäristöjärjestö Dodon aktiivijäsen, mutta maalle muuton myötä ajanviettotavat muuttuivat.

Nykyään Raunio kuuluu kotikylänsä Kurhila-Hillilän kyläyhdistykseen.

Kotiinsa hän on asentanut aurinkopaneelit. Sähköasiat on järjestetty niin, että Raunio on ostanut osakkeen Lumituuli-yhtiöstä. Yhtiöllä on oma tuulivoimala Lumijoella. Voimalaa pidetään yllä yksityisten osakkeenomistajien varoin.

Ajamme Tammijärven kylän läpi. Oikealle jää kylän sydän, Auringonkukka-kahvila. Tietä reunustavat sekä katuvalot että pyörätie.

Raunio pyörittelee päätään. Hänen mielestään molempia ei tarvita, varsinkaan kun nykyään rahat ovat joka kunnassa tiukassa.

- Jos valaistuksen avulla saadaan näkyvyys kuntoon, ei pyörätietä välttämättä tarvita. Tai toisaalta jos on pyörätie, niin miksi pitää vielä olla valot. Itse suosisin tietysti pyörätien rakentamista, katuvalot voisi jättää pois.

Raunio ei välitä katuvaloista niiden aiheuttaman valosaasteen takia. Siksi on syytä nostaa esiin yksi Kurhila-Hillilän kylällä tapahtunut sattumus.

- Yksi hieno hetki oli Earth Hourin aikaan (Earth Hour järjestetään keväisin ja silloin yhden tunnin ajaksi ympäri maailmaa pyritään sammuttamaan kaikki mahdolliset valot). Kunnanisiltä jäivät Earth Hourin jälkeen säädöt päälle ja kylämme katuvalot olivat palamatta vielä seuraavana lauantaina, Raunio hykertelee.

Saavumme Luhankaan.
 

 

Anna Onali-Ovaska

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X