Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Päijät-Häme

Testi: Miten pääsee nopeimmin Myllysaaresta Kahvisaareen?

Ajanmittaus käyntiin ja soutelemaan. Vili Uuskallio lähti matkaan soutaen. Kuva: Sami Kuusivirta

Idea ei ole uusi, mutta harva taitaa hyödyntää sitä käytännössä. Nimittäin pyörä pusikkoon -taktiikkaa.

Jos kahden aikuisen käytössä on vain yksi polkupyörä, matka taittuu nopeammin, kun edetään vuorotellen pyörällä ja kävellen. Ideana on, että polkupyörä jätetään sopivan matkan välein odottamaan kävelijää, joka sitten polkee kiinni sen, joka on jättänyt polkupyörän pusikkoon. Näin jatketaan kunnes saavutaan määränpäähän. Perimätiedon mukaan näin on taitettu matkaa, kun tanssilavoille on ollut kymmeniä kilometrejä. Perille pääsee nopeammin ja vähemmällä vaivalla.

Eeva Ristkari polkemassa rannan tuntumassa.
 

Etelä-Suomen Sanomien ja Radio Voiman toimitukset päättivät selvittää, kuinka nopeasti matka taittuu Jalkarannan Myllysaaresta Niemen Kahvisaareen soutaen ja kävely-pyörä-yhdistelmällä. Vili Uuskallio souti matkan, ja Eeva Ristkari ja Ossi Arvela tekivät matkan polkupyörällä ja kävellen.

Ristkari ja Arvela lähtivät matkaan samaan aikaan, toinen käveli ja toinen pyöräili. Pyöräilijä jätti pyörän sovitulle paikalle reitin varrella, ja matka jatkui kävellen seuraavalle pyöränjättöpysäkille. Pyörällä liikkuva pyöräili kävelijän aina kiinni ja jätti sitten pyörän seuraavaan sovittuun paikkaan. Pyörän pysäköinnin jälkeen hän lähetti kuvan sen sijainnista perässä tulevalle kävelijälle.

Kilometrien ero

Lahteen on suunniteltu rantabulevardireittiä Myllysaaresta Ritaniemeen asti. Osan matkasta bulevardireitti kulkisi uutta siltaa pitkin. Tällä haavaa väylä puuttuu Polttimon kohdalta.

Myllysaaresta Kahvisaareen on nykyisen reitin mukaan matkaa kävellen tai pyörällä noin 6,3 kilometriä, autolla 6,8 kilometriä ja vesitse 2,6 kilometriä. Google Mapsin mukaan autolla matka taittuu vartissa, fillarin selässä aikaa menee parikymmentä minuuttia, ja kävellen pitää varata aikaa tunti ja vartti.

Ennen suorituksen alkua sovimme hyvässä yhteishengessä, että kyseessä ei ole kilpailu, mutta juokseminen ei ole kiellettyä.

Tällä kertaa matka-aikatestissä kaikki ei mennyt parhaalla mahdollisella tavalla. Elokuussa suoritettu testi osui tietenkin sadepäivälle.

Pyörää ei onneksi varastettu, vaikka ajan säästämiseksi se jätettiin usein lukitsematta odottamaan kävelijää.

Sää ei suosinut testaajia. Eeva Ristkari kastui elokuisessa sateessa.
 

Sakkokierros Ruoriniemessä

Heinolalainen Ossi eksyi Ruoriniemen kärkeen ja joutui auttamaan naista hädässä.

- Tässä toteutui nyt ainoa riski, ja otin ylimääräisen sakkokierroksen Ruoriniemen kautta. Citröen oli sammunut keskelle Niemenkadun ja Ruoriniemenkadun risteystä ja työnsin sen sitten lisäsuorituksena tien laitaan, Arvela kertoo.

Tämä hidasti myös Ristkarin suoritusta, ja hän joutui kävelemään Ankkurin rantapromenadin päätepisteestä Kahvisaareen Ossin kierrellessä Ruoriniemeä. Mikäli pyörä pusikkoon -taktiikka olisi sujunut suunnitellusti, olisi pyörä vaihtanut polkijaa seitsemän kertaa. Nyt päästiin sotkijaa vaihtamaan vain neljästi.

Satama jäämässä Ossi Arvelan taakse.
 

Hiukan sivutuulta

Soutamisen kannalta keli oli suhteellisen suotuisa. Tuulen nopeus oli viisi metriä sekunnissa.

- Tässä pääsi harjoittelemaan, kun piti soutaa ensin lähtöpisteeseen. Sivutuuli tosin vaikutti sen verran, että soutureittiin tuli pientä kaarevuutta, yhdellä rakolla soutumatkasta selvinnyt Vili Uuskallio totesi suorituksen jälkeen.

Ripeimmin matka taittui soutaen, aikaa Vililtä kului 26 minuuttia. Pyörällä ja kävellen aikaa kului yli 40 minuuttia.

Kaloreita kului

Eeva kulutti testissä 444 kilokaloria. Vauhdikas pyöräily kuluttaa tunnissa keskimäärin 440 kilokaloria. Erittäin reipas kävely taas noin 450 kilokaloria.

Reitin pituus oli 7,02 kilometriä. Ossi pyöräili sakkolenkin, joten matkan pituudeksi tuli 7,73 kilometriä. Molempien keskinopeus oli 10,1 kilometriä tunnissa, mikä kielii siitä, että Ossi oli liikkeissään Eevaa rivakampi.

Vili Uuskallio kulutti 26 minuutin ja 4 sekunnin soudun aikana 212 kilokaloria.

Keskimäärin rivakasti soutaessa kaloreita kuluu 500 tunnissa. Kulutus on 200-600 kilokaloria tunnissa, vaihdellen vauhdin sekä soutajan painon ja kunnon mukaan.

Henkinen voittaja?

Ossi Arvela totesi testin jälkeen olevansa henkinen voittaja.

-Vaikka tämä ei ollutkaan kilpailu, niin loppuaikaan jäi kieltämättä parannettavaa. Aavistuksen kilpailuhenkinen joukkuetoverini Eeva antoikin maalissa tähän liittyen hieman palautetta. Harhaillessani Ruoriniemen sokkeloisilla tieosuuksilla pelastin silti neidon hädässä, joten pidän itseäni silti henkisenä voittajana.

Ossi Arvela saapumassa maaliin eli Kahvisaareen. Ilme on sen mukainen.
 

Vili Uuskallio puolestaan aprikoi, että parannettavaa jäi.

- Vaikka matka-aikavertailun ei pitänyt olla mikään kilpailu, kukapa sitä häviämään lähtisi. Voiton varmistamiseksi kävimme Vilma-koiran kanssa etukäteen harjoittelemassa soutamista. Matka Niemen satamasta Myllysaareen taittui reilussa 27 minuutissa. Itse testissä tästä nipistettiin minuutti pois huolimatta siitä, että sivumyötäinen tuuli painoi reitin banaaninmuotoiseksi. Ylimääräistä matkaa tuli lähes 300 metriä, joten parannettavaa jäi!

Vili Uuskallio souti perille Kahvisaareen 26 minuutissa. Mukana matkalla oli Vilma-koira.
 

Kuuntele osallistujien tunnelmat podcastista osoitteesta radiovoima.fi

Päivitetty 26.5.: Lisätty linkki podcastiin.

Eeva Ristkari
eeva.ristkari@mediataloesa.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (2)
Tavallii

Onko toimittajilla työt vähissä, vai onko heitä peräti liikaa, kun tämän tason hösellystä lehteen artikkeliksi tungetaan.

Pessi Misti

Vain kansakoulun oppimäärän suorittaneena ei oikein tajua miten se fillarin siirtely nopeuttaa hommaa? Kuitenkin lopputulos on riippuvainen kävelynopeudesta? Ja koko matkahan kävellään, vaiikakin "kahdessa vuorossa"? Ja perillähän pitää olla yhtaikaa? Vai onko kyse vain minimaalisesta voimien säästämisestä fillaroinnin aikana?

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X