Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Bussi- ja taksikuskeilta tiukkaa kritiikkiä Aleksista, harva suostuu puhumaan omalla nimellään

Kysyimme Lahden Aleksanterinkadun eri käyttäjäryhmiltä, miten he ovat uusitun kadun kokeneet. Katua kommentoivat jalankulkijat, pyöräilijä, bussikuskit, taksikuskit ja tavarantoimittajat.

Vesa Virjonen parkkeeraa ison jakeluautonsa tottuneeseen tapaan Lahden Aleksille, aika tarkkaan pyöräkaistan päälle, koko sen leveydeltä.

- Kyllä tähän Aleksille saa auton ihan hyvin parkkiin, vaikka laittomastihan tämä tässä on, hän myöntää.

- Mutta kyllä tuosta pyörät mahtuvat menemään.

Vesa Virjonen tuo postia Aleksille joka arkipäivä. Kuva: Krista Koivisto

Virjonen tuo postia lähikiinteistöjen yrityksiin joka arkipäivä. Hänen mielestään Aleksin yksisuuntaisuus hankaloittaa työskentelyä, kun autolla joutuu kiertämään lenkkiä torin ympäri.

- Ei remontti tehnyt kadusta yhtään parempaa, Virjonen sivaltaa.

Toinen tavarantoimittaja on parkkeerannut vielä Virjosen autoa isomman kuorma-auton Hakkapeliittapatsaan kohdille lähes koko jalkakäytävän leveydeltä. Koska kuljettaja ei yleensä koskaan sen pidemmälle idän suuntaan katua joudu ajamaan, hän ei ole kohdannut ongelmia.

- Muualle Aleksin varrelle tavaraa toimittavat työkaverit ovat kyllä valittaneet kadun ahtautta.

Tavarantoimittajat parkkeeraavat usein pyöräkaistalle. Taksit joutuvat koukkaamaan pyöräkaistalle tai jalkakäytävälle ottamaan asiakkaita kyytiin. Kuvassa olevan taksia kuskia ei ole haastateltu tätä juttua varten. Krista Koivisto

Torin taksitolpalla odottaa yksi auto kyytiä. Kuljettajalla on sanottavanaan montakin sanaa Aleksista, mutta hän ei halua kertoa nimeään, kuvan ottamisesta puhumattakaan. Hän tuo heti esille Sokoksen edustan, jonka muutama muukin koki ESS:n verkkokyselyn perusteella ongelmalliseksi kohdaksi.

"Pyörien mittauspiste on juuri sopivasti estämässä näkyvyyttä länteen, kun taksilla poistuu Sokoksen edestä. Paikka voisi olla 10-15 metriä kauempana lännessä. Fillaristit täyttävät pyörillään ne vähäisetkin aukot, jotka taksin kululle on jätetty. P**kele.. Ja tänään oli ulosmenoväylälle parkkeerattu moottoripyörä. S**tana." (Vastaus kyselystä)

 

- Sokoksen edestä on hankalaa ottaa asiakkaita kyytiin. Jos kyyti on idän suuntaan, kuten Möysään, joudutaan kiertämään aikamoinen lenkki, ensin Aleksia, sitten Rauhankatua ja edelleen Vapaudenkatua pitkin. Kyllä asiasta tulee kommenttia asiakkailtakin. Rautsikkaa ylöspäin periaatteessa voisi kääntyä, mutta itse pyrin välttämään sitä.

Kuljettajan mielestä Aleksi on ruuhkainen varsinkin viikonloppuöisin, kun nuoriso matelee autoillaan korttelia ympäri.

Aleksin varrella on orvokki-istutuksia. Kuva: Krista Koivisto

Ei pelkkää kritiikkiä, vaan löytää kuljettaja jotain hyvääkin:

- Nätti katu Aleksista tuli, hän myöntää.

Tolpalle kurvaa jonoon kaksi muutakin taksia. Kumpikaan kuljettaja ei halua kommentoida Aleksia nimellään eikä kuvallaan. Kysytäänpä Lahden Aluetaksin hallituksen puheenjohtajalta Jari Kasakkamäeltä, hän varmaan suostuu kommentoimaan. Ja suostuu, ja puhuu Aleksista varsin sovittelevaan sävyyn.

- Ollaan tyytyväisiä, että ylipäänsä saadaan vielä ajaa Aleksia pitkin. Toisinkin voisi olla. Muutos herättää aina keskustelua, mutta tämä on ratkaisu, jonka kanssa pystyy elämään. On Aleksiin jo pikku hiljaa totuttu. Olen sanonut meidän väelle, että viiden vuoden päästä tätä muutosta ei muista enää kukaan.

Kasakkamäki myöntää, että "Sokoksen edusta on haasteellinen".

- Tilanne ei ole ideaali, mutta sen kanssa pärjätään. Tarjolla olisi ollut huonompikin vaihtoehto: jos asiakkaiden olisi pitänyt tulla kyytiin kadun toiselta puolen.

Kasakkamäki viittaa tällä siihen, että Sokokselta tulevat asiakkaat ovat usein vanhuksia.

Aleksille on tuotu penkkejä levähdystaukoja varten. Kuva: Krista Koivisto

Jos eivät taksinkuljettajat nimellään ja kuvallaan suostu kovin hanakasti Aleksin toimivuutta tai toimimattomuutta kommentoimaan, sama pätee bussinkuskeihin.

- Varsinkin viikonloppuiltaisin katu on ruuhkainen ja aikataulut paukkuvat, kun nuoriso ajaa hitaasti ympäri toria pillurallia eikä ohi pääse, kommentoi tauolle suuntaava kuljettaja.

Varsinkin ruuhka-aikaan kuljettajat kokevat, etteivät kaikki bussit mahdu torin varteen. Tämän myöntää myös Koiviston Auton liikennepäällikkö Vesa Pokkinen.

- Jos vaikka sattuu tilanne, että ruokatunnin tuuraaja on myöhässä ja kuski joutuu Aleksin varrella odottamaan, kaikki autot eivät välttämättä mahdu kunnolla.

Eero Jokela tykkää Aleksin yksikaistaisuudesta. Kuva: Krista Koivisto

Pokkinen hankkii kommentoimaan jonkun bussikuskin, joka suostuu kertomaan Aleksi-kokemuksiaan nimellä ja kuvalla. Tehtävään lupautuu tänään vitoslinjaa ajava Eero Jokela.

- Paras asia on yksisuuntaisuus, se, ettei ole vastaantulevaa liikennettä. Asiakkaat on helppo jättää pysäkille ja asiakkaille vaihto autosta toiseen on torilla helppoa. Moni asiakas on kertonut minulle jättäneensä auton kotiin ja siirtyneensä bussiin, kun keskustaan on näin helppo tulla.

Jokela tekee ainoastaan päivävuoroa, joten hänellä ei ole muiden kuskien kertomista iltojen ruuhkista kokemusta. On hän niistä työkavereilta kuullut.

- Korttelirinki on sellaista, että tekee tiukkaa pysyä aikatauluissa. Ja joskus ruuhka-aikaan tila torin varrella käy hetkittäin autoille riittämättömäksi.

Kello on 13.10, Jokelan on aika startata taas liikkeelle. Kyytiin rientää vielä viime hetkellä nuori nainen. Bussin perukoilta kuuluu närkästynyt miehen ääni:

- Ei tänne kannata tulla, ei tämä mihinkään lähde.

Haastattelu ei mitä ilmeisimmin ole matkustajaa miellyttänyt. Ei, vaikka bussi lähtee ihan aikataulussa.

Aleksi on Juha Vaaran lähiötä. Hän asuu keskustassa ja liikkuu yleensä jalkaisin. Kuva: Krista Koivisto

Juha Vaara kertoo liikkuvansa Aleksilla ja muualla keskustassa pääasiassa jalkaisin, koska hän asuu keskustassa. Hän on tyytyväinen Aleksiin kokonaisuutena.

- Tietysti se on makuasia, mutta minä kyllä tykkään. Tämä on minun lähiöni ja halli on lähikauppani. Ihmiset narisevat ihan turhaan, että keskustasta kaikki häviää. Kyllä täällä kauppoja ja palveluita riittää.

Jaana Immonen pyöräilee päivittäin Aleksia pitkin töihin. Kuva: Krista Koivisto

Jaana Immonen ajaa Aleksia pitkin pyörällä töihin joka päivä, ajoi jo ennen kadun remonttia.

- Pyöräkaista nopeuttaa ja sujuvoittaa keskustan läpi ajoa. Välillä joutuu kyllä ajamaan jalkakäytävän puolelle, kun jalankulkijat tukkivat pyörätien suojatien kohdalta.

Vaikka Immonen kulkeekin pyörällä, olisi hän silti säilyttänyt Aleksin kaksisuuntaisena autoliikenteelle.

 

Seppo Nevalainen Savosta on tuomassa Aleksin varrella sijaitsevaan ravintolaan terassitavaraa. Hän on tyytyväinen Aleksi 10:n kohdalla olevasta lyhytaikaisesta parkista.

- Tämä on tosi toimiva lyhytaikaiseen pysähtymiseen. Aiemmin tässä oli vaikea pysäköidä, kun vieressä oli bussipysäkki.

Seppo Nevalainen muistaa Aleksin 15 vuoden takaa. Nyt katu on hänestä paljon parempi. Kuva: Krista Koivisto

Ulkopaikkakuntalaisen silmissä katu on muotoutunut huomattavasti parempaan suuntaan siitä mitä se aiemmin oli.

- Yksisuuntaisuus on rauhoittanut tätä ja varmasti katu on nyt myös jalankulkijoiden kannalta turvallisempi.

Nevalaista ei haittaa, vaikka katua ei pääsekään ajamaan autolla toiseen suuntaan.

- Lyhyt matka tuolta on kiertää. Matkan varrella on kauppoja ja ravintoloita, jos vaikka haluaa käydä syömässä.

 

Iäkäs mies ja nainen kulkevat rollaattorin kanssa rintarinnan jalkakäytävää pitkin. He suostuvat kommentoimaan Aleksia, mutta kumpikaan ei halua nimeään julkisuuteen.

Molempien mielestä Aleksi on kohtuullisen toimiva esteettömyyden näkökulmasta. Kadun hankalin kohta on naisen mielestä Aleksin ja Rauhankadun kulman koroke varsinkin, jos mukana on ostoksia: silloin rollaattori on painava nostaa korokkeen yli.

Autoilijoiden käyttäytymiseen Aleksilla mies on tyytyväinen:

- Moni pysähtyy suojatien eteen ja antaa tietä.

Kaksikko on sitä mieltä, että terassien kohdilta katu on paikoin ahdas kulkea rollaattorin kanssa.

Esteettömyyden näkökulmasta Aleksin nähdään toimivan kohtalaisesti. Kuva: ESS/Arkisto
Krista Koivisto
krista.koivisto@ess.fi
Kumpi parempi, Aleksi ennen remonttia vai sen jälkeen?
Kumpi parempi, Aleksi ennen remonttia vai sen jälkeen?

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi on väliaikaisesti pois käytöstä.

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X