Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Päijät-Häme

Kehätien työt rouhaistiin käyntiin jättikokoisella lapiolla

Hollolan kunnanjohtaja Päivi Rahkonen, Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta, liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen ja Suomen maastorakentajien toimitusjohtaja Jukka Juola avasivat kehätien rakennustyöt. Kuva: Mirja Hussain

Lahden eteläinen kehätie rouhaistiin tiistaina alkuun yhteistyön ja jättikokoisen lapion voimin. Seremonialliset ensimmäiset lapiolliset maata kaivettiin usean hengen voimin paikalla, jossa pitäisi muutaman vuoden kuluttua sijaita uusi Launeen eritasoliittymä.

Vuonna 2021 valmistuvaksi suunniteltuun kehätiehen on tämän hetken tietojen mukaan tulossa viisi eritasoliittymää: Soramäki, Nostava, Okeroinen, Laune ja Kujala. Kuudennen eritasoliittymän toteutuminen Nikulaan riippuu kustannusten kehittymisestä.

- Vielä sitä ei uskalla luvata. Asia päätetään, kun kaikesta on hintalappu, sanoo projektipäällikkö Janne Wikström Liikennevirastosta.

Hankkeelle on varattu rahaa 275 miljoonaa euroa. 42 miljoonaa siitä on kustannusten nousuun varautumista.

Muutaman vuoden kuluttua tässä on Launeen eritasoliittymä.
 

"Konkreettinen hyöty on jo nähtävissä"

Alkupamausta seuranneissa juhlapuheissa korostettiin monin suin kehätien merkitystä Lahden seudulle ja eteläiselle Päijät-Hämeelle, paitsi paikallisesti, myös osana itä-länsi-liikenteen valtatie 12:a.

- Teollisuuden ja elinkeinoelämän kannalta poikittaisväylä on erittäin tärkeä, totesi ensimmäisen juhlapuheen pitäjä, kansanedustaja Kalle Jokinen (kok).

- Vaikka puhutaan liikenteen kehittämisestä ja haetaan kompaktia rakennetta, liikenteen määrä lisääntyy koko ajan.

Poikittaisliikenteen tärkeyden nosti esiin myös Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta.

- Jo nyt on konkreettisia yrityshankkeita, joissa edellytyksenä on, että itä-länsi-liikenne toimii. Konkreettinen hyöty on jo nähtävissä, Myllyvirta totesi puheessaan.

Liikenneturvallisuus ja viihtyisyys

Esiin nousi myös kehätien merkitys liikenneturvallisuuden ja viihtyisyyden parantajana. Päivittäin nykyistä valtatietä käyttää Liikenneviraston mukaan Lahden seudulla 15 000-22 000 ajoneuvoa, myös pitkän matkan raskasta liikennettä ja vaarallisten aineiden kuljetuksia.

- Lahti on viimeisiä isoja kaupunkeja, joissa valtaväylä kulkee keskeltä, sanoi puheessaan Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen.

Tältä Launeen eritasoliittymä tulee valmiina näyttämään.
 

Nykyinen valtatie 12 kulkee käytännössä Lahden keskustan läpi Matkakeskuksen edustalta.

Lahden kaupunginjohtaja Myllyvirta toi esiin myös kehätien merkityksen Lahden yhdyskuntarakenteeseen sekä ydinkeskustan linkittymiseen radanvarren ja Matkakeskuksen alueisiin. Myllyvirran mukaan kehätie uhkasi olla ikuisuusprojekti.

- Se on nähty pitkään tärkeänä Lahdelle. Nyt siihen on helppo uskoa, kun tässä seisoo, Myllyvirta sanoi Launeen eritasoliittymän tulevalla paikalla.

40 vuoden odotus

Hollolan kunnanjohtaja Päivi Rahkonen totesi puolestaan Hollolan kunnan odottaneen tätä päivää 40 vuotta. Sinä aikana hän totesi kunnan menettäneen mahdollisuuksia ja yhdyskuntarakenteen pirstaloituneen.

Nyt päällimmäisinä olivat Rahkosen mukaan kuitenkin helpotus, kiitollisuus ja innostus. Hän näki kehätien mahdollisuutena tieturvallisuuden ja ympäristöriskien parantamiseen.

Kunta osallistuu hankkeen kustannuksiin, samoin kuin Lahden kaupunki. Rahkonen toivoikin, että jo kymmenen vuoden kuluttua 13 kilometrin mittaisella kehätiellä olisi vaikutuksia alueen elinvoimaan ja kehitykseen.

- Näen sen maankäytön näkökulmasta niin, että siinä on 13 miljoonaa mahdollisuutta.

 

Marjaana Lahola
marjaana.lahola@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (12)
tojotamies

Laune hoidetaan siis edelleen liikennevalosumpuilla. Ei tule edes parannusta nykymenoon. Mikä pettymys, odotin enemmän.

Sorry

Kun karttaa katsoo niin nuo Rahkosen kommentit menetetyistä mahdollisuuksista ja pirstaloitumisesta vaikuttavat aivan pöljiltä. Salpakangas varmaan suurin menettäjä uuden tien myötä.

Pessi Misti

Kartta olisi voinut olla hiukan laajempi etelään päin :-)

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X