Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Päijät-Häme

Hampurilainen maistuu Lahdessa - Burger King avaa uuden ravintolan syyskuussa, McDonalds etsii toista tilaa ja Fresnon ensimmäinen vuosi oli positiivinen

Lahden Fresno American Diner täytti vuoden huhtikuun lopussa 2017. Ravintolan vuosi oli positiivinen. Kokki Kim Höök on tottunut hampurilaisten tekijä. Kuva: Leevi Vähälä

Nopeasti laskettuna Lahden aivan ydinkeskustassa on kahdeksan ravintolaa, joista saa hampurilaisia. Osa paikoista peräti perustuu burgereille, esimerkkeinä ravintola Capo sekä Hello! American Diner. Aito amerikkalainen makuelämys tai hampurilainen lohella, burgerit tuntuvat sopivan lahtelaiseen suuhun.

TNS Gallupin toteuttaman ravintolaruokailun trenditutkimuksen mukaan ne sopivat itse asiassa monen muunkin suuhun. Ravintolaruokailun trenditutkimuksessa 2016 verrattiin 1 500 henkilön vastauksia vuoden 2014 vastauksiin. Hampurilainen on noussut ruokalajina yhtä suosituksi kuin kanaruoka.

- Vastaajista 15 prosenttia oli syönyt hampurilaisen viimeisen kahden viikon aikana, kun vuonna 2014 vastaava luku oli kahdeksan prosenttia, Matkailu- ja Ravintolapalvelut ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi alustaa.

Hampurilaisen saama suosio liittyy laajempaan muutokseen nopean syömisen ja ravintolaruokailun saralla.

- Ravintolaruokailu on kasvanut ja arkipäiväistynyt. Nuoret aikuiset elävät tässä hetkessä ja nauttivat palveluista. Se on hyvä asia työllisyyden ja verotulojen kannalta, Lappi sanoo.

Ravintola-ala työllistää kaikkialla, mutta eniten se keskittyy muuttovoittopaikkakuntiin ja matkailupaikkakuntiin. Kahdessa vuodessa on tapahtunut iso muutos.

- Tarjonta on monipuolistunut ja ihmisten kulutuskäyttäytyminen on muuttunut. Ravintoloiden skaala on laajentunut niin paljon. Esimerkiksi Lahden kokoisessa kaupungissa ravintolatarjonta on erittäin monipuolinen.

Edelleen jatkuva uusien ruokapaikkojen perustamisbuumi syttyi Lahdessa jo vuoden 2014 lopussa. Maanantaina hampurilaisketju Burger King vahvisti avaavansa toisen liikkeensä Lahteen syyskuussa. Ketjun ensimmäinen, noin sadan asiakaspaikan, ravintola avattiin kaupungin keskustaan joulukuussa 2014. Se työllistää 25 henkilöä.

- Myynti on hiukan alle ketjun keskitason, mutta Lahden kokoisessa kaupungissa se on normaalilla tasolla. Vuonna 2016 Lahdessa oli 170 000 asiakasta, ketjujohtaja Mikko Mollberg kertoo.

Huhtikuussa Burger King avasi ravintolat Espooseen ja Tikkurilaan, tällä viikolla ketju avaa Mäntsälässä.

Hampurilaiskuninkaan verkosto kasvaa muun muassa liikenneasemien kautta. Tämän vuoden tammikuussa Neste K ja Restel ilmoittivat sopineensa ketjun toiminnasta Neste K -liikenneasemilla. ESS:n tietojen mukaan uutta Burger Kingiä suunnitellaan Kivistönmäen Neste-aseman yhteyteen.

Mäkkäri etsii toista tilaa, Hesellä jo yhdeksän ravintolaa

Myös McDonalds on kiinnostunut Lahdesta toisenkin ravintolan paikkakuntana. Mäkkäri toimi Triossa suosittuna ruokapaikkana 90-luvun lopusta syksyyn 2015, jolloin ravintola lopetti vuokrasopimuksen päättyessä. Tällä hetkellä Lahden McDonalds löytyy Launeelta.

- Olemme tosi tyytyväisiä kaupankäyntiin Lahdessa. Lahti mitä todennäköisimmin on lähitulevaisuudessa potentiaalinen paikka toisellekin McDonaldsille. Uusia liikepaikkoja tutkaillaan koko ajan, yrittäjä Ari Taivalsaari kertoo.

Pikaruoka-kategoriaa edustava kotimainen Hesburgerkin menestyy Lahdessa. Yrityksellä on Lahdessa peräti yhdeksän ravintolaa. Niistä suurin osa on kauppakeskuksien tai liikenneasemien yhteydessä.

- Lahti on Suomen mittakaavassa suuri kaupunki ja valtakunnan pääväylän varrella. Hesburger on siellä, missä ihmiset liikkuvat, Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti kertoo.

Suomessa Hesburgereita on 268. Niiden verollinen myynti oli viime vuonna yhteensä 211 miljoonaa euroa.

- Lahden ravintoloiden verollinen myynti kalenterivuonna 2016 oli yli 7 miljoonaa euroa.

Hyvä menekki eritoten talvella

Yksi tuoreimmista Lahden keskustan tulokkaista on Fresno American Diner, joka vietti 1-vuotissyntymäpäiviään huhtikuussa. Ravintolan listalla puolet annoksista on burgereita ja puolet muuta, kuten pihvejä ja kana-annoksia.

- Hampurilainen edellä mennään, yrityksen osakas ja keittiöpäällikkö Arto Korhonen kertoo.

Fresno American Dinerin ensimmäinen vuosi on ollut nousujohtoinen.

- Meillä on ollut 1400-1600 asiakasta kuukaudessa. Vuosi on tietenkin ollut poikkeuksellinen, kun MM-kisat olivat tosi vilkkaat.

Hämeenlinnalaislähtöisellä ravintolalle ei ole Lahdesta vielä vankkaa paikallistuntemusta, mutta kesään liittyvä asiakaskäyttäytyminen on tullut tutuksi.

- Kesällä avautuvat rantaravintolat vievät asiakasvolyymiä pois. Myynti on parasta, kun koulut avautuvat, pikkujouluaikaan ja ylipäätään talvella.

Minna Krupka
minna.krupka@mediataloesa.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Asiasanat:

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X