Päijät-Häme

Torikauppias turhautui: te-toimiston sivuille vaikea ilmoittaa työpaikoista

Torikauppias Reijoi Voutilainen joutui taistelemaan te-keskuksen nettisivujen kanssa saadakseen työpaikkailmoituksensa esiin ja pois. Kuva: Janne Pussila

Heinolalainen torikauppias hämmästyi, kuinka vaikea avoimista työpaikoista oli ilmoittaa te-toimiston sivuilla. Monen mutkan ja auttajan jälkeen se onnistui. Seuraava ongelma oli se, miten ilmoituksen saa pois verkkosivulta sen jälkeen kun tarvittava määrä työhakemuksia oli tullut.

Torikauppias Reijo Voutilainen katsoo, että avoimesta työpaikasta ilmoittaminen on tehty yrittäjälle vaikeaksi.

- Työntekijöiden hakemisen pitäisi olla yrittäjälle helppoa. Emme me ole mitään it-nikkareita. Meidän ammattitaitomme on ihan muualla, hän sanoo.

Te-toimistoon ei voinutkaan vain kävellä

Voutilainen haki Her-Man-tuoremyyntiyritykseen kesäksi kuutta työntekijää. Ensin hän käveli Heinolassa te-toimiston ovelle. Siellä hän huomasi, että sisään pääsee vain ajanvarauksella.

- Otin ovessa olevan numeron muistiin ja soitin siihen. Numero oli valtakunnallinen, ja sieltä annettiin Hämeen alueen numero. En viitsinyt lähteä jonottamaan siihen, mies kertoo.

Voutilainen alkoi tehdä ilmoitusta sähköisesti te-toimiston sivulle. Hänellä ei ole tunnisteita ja kesti aikansa ennen kuin selvisi, miten ilmoituksen työpaikoista voi tehdä avoimena ilman kirjautumista.

- Te-toimistolta ei tullut mitään yhteydenottoa, mutta päättelin, että ilmoitus on mennyt mollin sivulle kun hakemuksia alkoi tulla, hän kertoo.

Ilmoituksen poisto ei onnistunutkaan

Jälkeenpäin Voutilainen tajusi, että ilmoitusta ei olisi kannattanut tehdä ilman kirjautumista, sillä ilmoituksen poistaminen ei onnistunut ilman tunnisteita.

Hakemuksia työpaikkoihin tuli tusinan verran. Puhelin soi vielä senkin jälkeen, kun Voutilainen oli saanut tarpeellisen määrän hakijoita.

Ilmoitus saatiin sivuilta pois, kun Voutilaisen puoliso soitti Hämeen te-toimistoon.

- Ei löydy helppoa tapaa laittaa työpaikasta ilmoitusta te-toimiston sivuille, eikä löydy helppoa tapaa poistaa sitä sieltä, hän harmittelee.

Ennen oli paremmin

Vanha järjestelmä oli Voutilaisen mielestä helppo ja selkeä.

- Sen kun käveli työvoimatoimistoon, ja virkailija otti tiedot ylös. Siihen meni kaksi minuuttia, ja avoin työpaikka näkyi pian mollin sivuilla, hän kertoo.

Voutilainen sanoo, että nykyisen järjestelmän pitäisi olla helppo niin yrittäjälle kuin työnhakijallekin.

- Se olisi molempien etu, hän korostaa.

Aiempina vuosina Her-Manille on saatu kesätyöntekijöitä ilman että avoimista työpaikoista on tarvinnut itse ilmoittaa verkossa. Tänä vuonna kyselyjä kesätöistä tuli vain muutama, ja niistäkin osa peruttiin kun hakija oli saanut toisen pestin.

"Järjestelmien pitää olla helposti käytettäviä"

Palvelujohtaja Pekka Voutilainen Hämeen te-toimistosta pitää harmillisena, ettei torikauppias ole saanut tarvitsemaansa palvelua.

- Hän ei ilmeisesti ole käyttänyt työnantajan Oma asiointi -palvelua. Meillä on sähköinen järjestelmä, jolla pystyy Katso-tunnuksia käyttäen itse laittamaan paikan auki ja ottamaan sen myös itse pois, hän sanoo.

Pekka Voutilainen toteaa, että nykyään palveluja pyritään kehittämään niin, että työnantajat pystyisivät itse hoitamaan niitä. Tästä on myös tullut yrittäjiltä kiitosta.

- Järjestelmien pitää totta kai olla helposti käytettäviä, hän lisää.

Oma palvelunumero esille Heinolaan

Pekka Voutilainen kertoo, että työnantajat tavoittavat te-toimiston henkilökuntaa myös nettisivujen kautta. Siellä näkyy suora puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

- Valtakunnallisessa palvelussa puhelu saattaa helposti ohjautua erilaisille poluille. Jatkoa ajatellen Heinolan toimipaikalle kannattaisi laittaa meidän oma työnantajien suora palvelunumero. Meillähän on työnantajapalvelussa jatkuva päivystys, hän sanoo.

Suomeen ollaan rakentamassa valtakunnallista Työmarkkinatoria, joka on julkisen ja yksityisen puolen yhteinen työnvälitysalusta. Digitaalinen palvelu tarjoaa kohtaamispaikan työnhakijoille ja työmahdollisuuksille.

- Uskon, että siitä tulee käyttäjälle helppokäyttöinen, palvelujohtaja sanoo.

Taina Kivijärvi
taina.kivijarvi@mediataloesa.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (3)
L.Ahti

Nykyään moneen paikkaan asiointi on tehty tosi mutkikkaaksi, esim. hammaslääkärikin ja just toi työkkäri tai no nykyään kun on oma virkailija niin sille voi soittaa suoraan mut jos hän sattuu olemaan lomilla niin sitten keskus yhdistää virkailjalta toiselle ja odotusta siinä siirtojen välillä ja välillä puhelu saattaa katketa ilman että asiasta tuli valmiimpaa.

1956

TE-toimiston nettipalvelu on hankala käyttää. Vaikka teen koneen ääressä töitä kaiket päivät oli vaikea sinne tietoja laittaa. Saati sitten jos ei kokemusta ole.

Calmari

No kohtahan nämä TE-keskukset lakkautetaan ja alkaa ihana Keskustalainen paratiisi eli "maakuntamalli" ja työnhaku, korvaukset ja päätökset siirtyvät vuokrafirmojen ja työttömyyskassojen käsiin.

Lue seuraavaksi X