Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Päijät-Häme

Lahden kaupunkikehitysjohtaja haluaa pendelöintiin yhden lipun taktiikan

Sekä kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho että kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Jarkko Nissinen (sd.) toivovat, että useista eri lippujärjestelmistä ja -tuotteista päästään eroon mahdollisimman pian, jotta esimerkiksi pendelöinti Helsingin ja Lahden välillä helpottuu. Kuva: Juha Peurala

Lahden kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho sanoo, että Lahti suuntautuu kaikin järkevin keinoin metropolialueeseen myös työmatkaliikenteessä, vaikka kaupunginhallitus antoikin maanantaina rukkaset Helsingin seudun liikenteen (HSL) lippuyhteistyösopimukselle.

Lahden ja Helsingin välillä pendelöiville sopimus olisi tuonut halvemman HSL:n sisäisen liikenteen lipun. Jos Lahti olisi suostunut sopimukseen, kaupungin olisi tullut subventoida HSL:lle osa lipun hinnasta.

- Kulut olisivat olleet korkeat ja vaikeasti ennakoitavat, Alho sanoo.

Lahdessa HSL:n lippuyhteistyösopimusta pidetään paitsi kalliina, myös vanhanaikaisena, etenkin kun maan hallitus aikoo mullistaa joukkoliikennevälineiden käytön osana Liikennekaari-hanketta.

Emme halunneet sitoutua vanhanaikaiseen ja kalliiseen järjestelmään. Lahden kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho

- Emme halunneet sitoutua vanhanaikaiseen ja kalliiseen järjestelmään. Jos ja kun liikennekaari etenee, tuo se tullessaan aivan uudenlaisia malleja liikkumiseen ja lippuyhteistyöhön. Selvitämme ensisijaisesti siirtymistä tunnistepohjaiseen järjestelmään.

Matkojen tunnistepohjaisessa maksamisessa voidaan käyttää matkakorttia, pankkikorttia tai mobiilisovellusta.

Yksi lippu useiden sijaan

Alhon mukaan on selvää, että tulevaisuudessa matkustaminen helpottuu ja lipputuotteiden määrä vähenee. Yhdellä kortilla tai mobiilisovelluksella pääsee paikasta toiseen, liikennevälineestä riippumatta.

- Jos HSL:ää olisi lähdetty sponssaamaan, se olisi tarkoittanut, että pääkaupunkiseudulla töissä käyvillä olisi keskimäärin kolme lipputuotetta: Waltti-kortti, junalippu ja Lahden subventoima HSL:n kortti. Haluamme, että jatkossa ihmisillä olisi mahdollisimman vähän erilaisia lipputuotteita. Pitää katsoa tulevaisuuteen ja käydä neuvotteluita joustavampien liikkumistapojen mahdollistamiseksi.

"Subventointikuluissa olisi liikuttu miljoonatasolla"

Lahden kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Jarkko Nissinen (sd.) on samoilla linjoilla Alhon kanssa. Nissisen mukaan sopimus HSL:n kanssa olisi ollut aivan liian kallis.

- Subventointikuluissa olisi liikuttu miljoonatasolla.

Nissinen sanoo, ettei Lahdessa jäädä odottamaan Juha Sipilän (kesk.) hallituksen liikennekaariratkaisuja. Neuvotteluja pitää käydä esimerkiksi VR:n ja Waltti-järjestelmässä olevien kaupunkien kesken. Uusina kaupunkeina Waltti-järjestelmään ovat liittymässä Tampere ja Turku. Lahden seudulla Waltti otettiin käyttöön viime vuonna.

Nissisen mukaan pendelöinti on nykyisin turhan hankalaa, koska lippujärjestelmät eivät toimi keskenään yhteen.

- Nykyinen tilanne ei ole hyvä. Nyt odotetaan mihin suuntaan liikennekaari etenee ja mitä se tuo tullessaan. Ei sen varaan voi kuitenkaan kaikkea laskea.

Nissinen uskoo, että matkustaminen paikkakuntien välillä eri liikennevälineillä helpottuu parin vuoden sisällä.

Erno Laisi
erno.laisi@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X