Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Melkein sata on jo kiinnostunut toisten kauppakassien kuljettamisesta Lahdessa

Paavolan K-citymarket ottaa ensi viikon keskiviikkona käyttöön verkkokaupan ja noutopalvelun. Kauppakassien viemistä oikeisiin osoitteisiin kokeillaan myös yksityishenkilöiden voimin. Kuva: Anna-Kaisa Kojo

85 ihmistä oli ilmoittanut keskiviikkona kiinnostuksensa uutta kauppakassien kuljetuskokeilua kohtaan Lahdessa. Paavolan K-citymarket ottaa ensi viikon keskiviikkona käyttöön päivittäistavaroiden verkkokaupan ja noutopalvelun. Kauppakassien viemistä oikeisiin osoitteisiin kokeillaan myös yksityishenkilöiden voimin.

Kokeilu on osa Demos Helsingin Smart Retro -hanketta. Sen taustalla on pyrkimys säästää rahaa, aikaa ja ympäristöä.

Tavaroiden "kimppakyydin" tuottavasta yrityksestä Coreorientista kerrotaan, että kiinnostus palvelua kohtaan on ollut samalla tasolla kuin muissa vastaavissa kokeiluissa. Lahdessa kiinnostuneita on ollut vähän enemmän kuin esimerkiksi Jyväskylässä.

- Kokemuksemme on, että kuljettajien määrä tuplaantuu kokeilun aikana, sanoo Coreorientin markkinointipäällikkö Henni Ahvenlampi.

Hän ei pysty antamaan tarkkoja tietoja kuljetuskokeiluun osallistujien profiileista. Heissä on kuitenkin vähän enemmän naisia kuin miehiä.

Paavolan kokeilu alkaa 22. huhtikuuta ja päättyy 15. kesäkuuta. Ahvenlammen mukaan palvelua jatketaan, jos sille on selkeä tilaus.

5 euroa per kuljetus

Kauppakassin kuljettaja saa vaivannäöstään korvaukseksi 5 euroa jokaista kuljetusta kohti. Vaikka kimppakuljetuksista on kuljettajalle lähinnä lisäansioksi, Henni Ahvenlampi toivoo, että ne voivat auttaa ihmistä eteenpäin työnhaussa.

- Koska jokainen rekisteröityy kuljettajaksi yksityishenkilönä, kokeilun päättyessä voidaan antaa työtodistus.

Kuljettaja ei sitoudu kuljettamaan ostoksia sitä mukaa kuin tilauksia tulee. Sen sijaan kuljettaja saa ilmoituksen hänelle sopivasta kuljetuksesta sähköpostiin, ja hän voi merkitä sen tehtäväkseen.

Siltä varalta, että kuljettajaa ei löydy, Coreorientilla on varakuljetusjärjestelmä.

Antti Mäntymaa
antti.mantymaa@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi on väliaikaisesti pois käytöstä.

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X