Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kulttuuri ja viihde

Kun tauti iskee teatteriin, hätiin kutsutaan Anna Pitkämäki

Osittaisella hoitovapaalla oleva luottonäyttelijä on pelastanut Lahden kaupunginteatterin pulasta jo seitsemän kertaa. Tällä viikolla häntä tarvitaan Täällä Pohjantähden alla -klassikkonäytelmän kakkososassa.

Ohjaaja Juha Malmivaara ja Anna Pitkämäki vaihtoivat mielipiteitä Aunen roolista. Kuva: Janne Ranne

Näihin aikoihin lehdistölle esitetään yleensä jo valmiita kohtauksia. Lahden kaupunginteatterissa on tällä kerralla toisin.

Kun Täällä Pohjantähden alla -näytelmän kakkososan ensi-iltaan on aikaa alle viikko, teatterinjohtaja Ilkka Laasonen marssittaa mediaväen katsomaan harjoituksia. Näyttelijä Anna Pitkämäestä tehdään niissä kiivaasti Aune Leppästä, sillä roolin alkuperäinen esittäjä Maiju Saarinen on sairauslomalla.

- Muutama ykkösosan esitys on jouduttu jo perumaan. Uskon kuitenkin, että kakkososa saadaan hyvässä iskussa maaliin, Laasonen vakuuttelee.

Pitkämäki on teatterinjohtajan pelastava enkeli, sillä hän on osa-aikaisella hoitovapaalla. Rutinoitunut näyttelijä on tottunut hyppäämään mahdottomalta tuntuviin paikkoihin.

Sitä ei ole koskaan niin vahvasti läsnä kuin tällaisissa tilanteissa. Näyttelijä Anna Pitkämäki

- Tämä on jo seitsemäs paikkaus, jonka teen hoitovapaallani. Ilkka soitti viime tiistaina kolmelta, ja kahdeksalta olin jo harjoituksissa, Pitkämäki kertaa jälkeenpäin puhelimessa.

Repliikkejä päähän yötöinä

Pitkämäki on tehnyt vastaavankaltaisia urotekoja aiemmin esimerkiksi Me Rosvoloissa (2014), Vihan jumalassa (2015) ja Rakkaudesta minuun -näytelmässä (2015). Hän on varautunut esittämään Aune Leppästä myös näytelmän ykkösosassa, jos Saarisen sairausloma jatkuu.

Anna Pitkämäki harjoitteli viime torstaina ensimmäistä kertaa kohtausta, jossa Aunea paritetaan Pentinkulmalle hätäaputöihin saapuneille miehille. Penkin toisella puolella Jarkko Miettinen. Jonossa vuoroaan odottavat Paavo Kääriäinen ja Aki Raiskio.
 

Lyhyellä varoitusajalla rooliin hyppääminen tarkoittaa käytännössä sitä, että lapsiperheen äiti lukee repliikkejä yötä myöten. Yleensä paikkaaja katsoo roolin varsinaisen näyttelijän suorituksen videolta, mutta nyt sellaista ei ollut käytettävissä.

- Aunella on siinä kakkososassa muutamia isoja kohtauksia, ja tietysti myös se koreografia tekee siitä poikkeuksellisen. Mutta ei mitään mahdotonta. Ohjaaja Juha Malmivaara on briiffannut mua sisään siihen sielunmaisemaan, Pitkämäki sanoo.

Pitkämäki tuntuu jollakin tavalla jopa nauttivan äkkilähdöistä näyttämölle.

- Sitä ei ole koskaan niin vahvasti läsnä kuin tällaisissa tilanteissa, Pitkämäki hehkuttaa.

Himot hyrräävät Pentinkulmalla

Ja nyt onkin sitä läsnäoloa! Tupsahdamme suoraan 1930-luvun pulavuosiin seuraamaan kohtausta, jossa kylän juoppolalli Elias (Ritva Sorvali) parittaa leväperäistä Aunea Pentinkulmalle hätäaputöihin saapuneille miehille.

Himokkaista sälleistä kertyy Kankaanpään eteiskomeroon jonoa. Pitkämäki kyselee muilta vinkkejä Aunen liikkumiseen, joka on pitkälle tyyliteltyä.

- Ne saa olla aika voimakkaita liikkeitä, Malmivaara opastaa.

Kohtauksen irvokkuutta lisää Leonard Cohenin klassikko Take This Waltz, joka keinahtelee hempeänä taustalla. Lopulta Aune käytännössä raiskaa Vilho Koskelan, jotta tämä pitäisi näkemästään suunsa kiinni.

- Mutta sitä harjoitellaan vasta illalla. Kiitos! Malmivaara päättelee harjoitukset minuutilleen aikataulussa.

"Vatsahaavan paikka"

Pohjantähti-näytelmän kakkososa käy läpi ajanjakson keväästä 1918 aina 1950-luvulle asti. Sisällissodan jälkipyykistä edetään Lapuan liikkeeseen sekä talvi- ja jatkosotaan.

- Koskelan Jussi saa kaivaa paljon hautoja, Malmivaara summaa.

Koreografi Panu Varstala ei suunnittele liikekieltä sen kummemmin etukäteen. Koreografia syntyy näyttelijöiden kanssa harjoituksissa tässä ja nyt -menetelmällä.
 

Jos ykkösosassa pääosassa oli torppareiden asia ja kollektiivi, kakkososa painottuu yksilön kokemuksiin.

- Ihmisiä vaivaa tyhjyyden tunne. Se näkyy myös liikkumisessa, sanoo koreografi Panu Varstala.

Laasosen mukaan kaksiosainen näytelmä on kiinnostanut yleisöä varsin mukavasti. Ykkösosan loppusyksy on 80-prosenttisesti täynnä. Tuplapakettejakin (molemmat osat yhdessä päivässä) on myyty jo noin 1 200 kappaletta.

Teatteri tarvitsee annapitkämäkiä todennäköisesti jatkossakin, sillä laajempiin kaksoisroolituksiin ei ole varaa. Johtajalla ei oikeastaan edes ole mistä ottaa, sillä Pohjantähdessä ovat jo muutenkin mukana teatterin kaikki näyttelijät.

- Onhan se johtajalle jatkuva vatsahaavan paikka varsinkin nyt, kun influenssa lähestyy Suomea. Pitää vain luottaa tuuriin, että kukaan ei sairastuisi, Laasonen huokaa.

"Tuliko tästä paskaa?"

Lahden kaupunginteatterin uutta tulkintaa Täällä Pohjantähden alla -klassikosta on kiitelty laajalti niin lehdistössä kuin yleisöpalautteissakin. Laasonen tosin arvelee, että ne jotka olisivat kaivanneet perinteisempää ohjausta, eivät yksinkertaisesti ole olleet yhteyksissä teatteriin.

Poikkeukselliseksi näytelmän tekee näyttelijäntyön fyysisyys.

- Ruumis on jopa tärkeämpi kuin teksti, ohjaaja Juha Malmivaara kiteyttää.

Ykkösosasta muistetaan erityisesti Jussi Koskela, jonka kuokkiminen rytmittää koko näytelmää. Koreografi Panu Varstala paljastaa, että ensimmäinen itu liikkeeseen tuli roolia näyttelevältä Aki Raiskiolta.

- En suunnittele koreografiaa sen kummemmin etukäteen. Se syntyy harjoituksissa tässä ja nyt, Varstala kertoo.

Malmivaaran ja Varstalan yhteistyö juontaa juurensa vuoteen 2013. Silloin he tekivät Turkuun Kolmas tila -ryhmän puitteissa Berg Heil! -näytelmän, joka käsitteli Nietzschen elämää ja tuotantoa.

Malmivaara uskoo, että teattereissa tulee yleistymään kollektiivinen työtapa, jossa tekijät hyppivät toistensa ”tonteille”. Se vaatii molemminpuoliesta rehellisyyttä ja luottamusta.

- Mä voin esimerkiksi kysyä Panulta ”Tuliko tästä paskaa?” ja luottaa siihen, että saan rehellisen vastauksen, Malmivaara painottaa.

Täällä Pohjantähden alla, osa 2 ensi-ilta 15.11. Juhani-näyttämöllä.

Ilkka Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X