Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kulttuuri ja viihde

Arvio

Teatteriarvio: Bulgakov-klassikon dramatisointi Kansallisteatterissa on visuaalisesti vaikuttava

Mestarissa ja Margaritassa on upeita nukkeja, jotka on suunnitellut Janne Siltavuori. Kuva: Tuomo Manninen

Kansallisteatteri

Mestari ja Margarita - Saatana saapuu Moskovaan

Ensi-ilta Willensaunassa 6.9.

Mihail Bulgakovin maailmankuulussa romaanissa itse Saatana kirjoittaa suurta kertomusta siitä, kuinka kenellekin on käyvä. Stalinin aikalaisena eläneen Bulgakovin satiirin pääkohteita ovat luonnollisesti vallankäyttäjien edesottamukset ja neuvostoarjen absurdit piirteet. Mestari ja Margarita -teoksessa kysymys siitä, kuka ohjailee yhteiskunnan järjestystä, viritetään äärimmilleen. Ateisteiksi ilmoittautuvat runoilija Bezdomnyi (Juhani Laitala) ja kustantaja Berlioz ( Ilja Peltonen) kohtaavat puistossa ulkomaalaisen asiantuntijan, professori Wolandin ( Marc Gassot). Kylmänviileästi Woland ennustaa kustantajan menettävän kohta päänsä ja runoilijan päätyvän hullujenhuoneeseen. Näin alkaa saatanallinen varietee.

Nukketeatterin keinot mahdollistavat sen, että kansalaista viedään kuin pässiä narussa. Pelsepuupi kynäilee valikoitujensa kohtalot viekoittelevalla kaunokirjoituksella, joka silmänräpäyksessä muuttuu huutavaksi graffitisotkuksi.

Näyttelijäsuoritukset

Esitys on ajasta ja paikasta toiseen liukuva tapahtumien sarja. Saatana kätyreineen sekoittaa Moskovaa, Pontius Pilatus yrittää päästä jyvälle Jeesuksesta, Margarita on valmis uhrauksiin kirjallisuuskriitikoiden musertaman rakastettunsa, Mestarin, pelastamiseksi. Katsojaa palkitaan limittämällä monisyisiä tapahtumatasoja toisiinsa.

Marc Gassot rakentaa pienieleisyydellä Saatanan hahmosta varsinaisen painajaisen. Steampunk-vampyyri Hellan (Maria Kuusiluoma) ja Begemot-kissan (Juha Varis) sähinät ja räkänaurut tuntuvat hienovaraisen Saatanan rinnalla ulkokohtaiselta rankistelulta.

Varis on loistava nukettaja, varsinkin teatterinjohtaja-nukesta hän luo varsin mieleenpainuvan hahmon. Ilja Peltonen tekee niin Mestarin kuin Jeesuksen hahmonsakin ihailtavalla rauhalla. Annika Poijärven Margarita on vahva ja peloton. Juhani Laitala tekee mielisairaalassa riutuvana runoilijana ja Pontius Pilatuksena uskottavat ja koskettavatkin roolisuoritukset.

Upeita nukkeja

Esitys pallottelee hyvyyden, pahuuden ja pelkuruuden teemoilla. Näyttämökuvat valoineen ja äänineen, Janne Siltavuoren suunnittelemat upeat nuket ja näyttelijät tarkasti rytmitettyine eleineen tekevät esityksestä vaikuttavan visuaalisen kokemuksen.

Vaikka ohjaaja Anne Rautiaisen luotsaama kokonaisuus on kaikin puolin kunnianhimoinen, jättää se silti paikoin valjun olon. Ehkä esityksessä on niin paljon elementtejä, että se on mennyt hieman tukkoon. Tarinaan on vaikea kietoutua.

Näyttelijät puhuvat painokkaasti suurista aiheista ja kaikki näyttää todella hyvältä, mutta vaikka kuinka tekee mieli matkustaa muihin maihin ja aikoihin, esitys ei tarjoa kyytiä. Ehkä pieni lisäripaus magiikkaa tai vaikka huumoria lääkitsisi tasapaksuuden tuntua.

Ohjaus ja dramatisointi: Anne Rautiainen. Rooleissa: Marc Gassot, Maria Kuusiluoma, Juhani Laitala, Ilja Peltonen, Annika Poijärvi ja Juha Varis.
Anu Puska

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X