Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kulttuuri ja viihde

Ismo Leikola tahtoo jenkkien televisioon - näkyvyys kuvaruuduissa on Yhdysvalloissa ihan toisella "levelillä" kuin Suomessa

Ismo Leikola on viritellyt Yhdysvalloissa tuottajan kanssa pariakin erilaista tv-ohjelmaa. Nyt edessä on markkinointi kanaville. Kuva: Jani Avelin

Sopimusasiat ovat yhtä aikaa mukavia ja ikäviä. Koomikko Ismo Leikola haluaisi kovasti kertoa, mitä mukavaa hänelle on Yhdysvalloissa tapahtumassa, mutta...

- Sitä ei saa vielä kertoa. Ehkä myöhemmin.

Tämän sen sijaan voi kertoa. Los Angelesissa puolitoista vuotta asustanut Leikola aloitti keväällä yhteistyön manageritoimisto Arsonhousen kanssa. Uran kannalta se on tärkeä askel, sillä toimisto hoitaa niin keikkojen myyntiä kuin promootiopuolta.

Toinen tärkeä askel on tuottaja, jonka kanssa Leikola on viritellyt tunnin mittaisen stand up -show’n joko tv-kanavalle tai suoratoistopalveluun. Lisäksi editointipöydällä odottaa oman televisiosarjan pilottijakso. Kumpikin on siis kuvattu, nyt edessä on markkinointi.

Leikola pahoittelee jälleen, koska ei voi kertoa televisiosarjastakaan ennakkoon paljoa.

- Se on kuitenkin erilainen kuin Suomessa esitetty Ismo-sarja. Kyseessä ei ole uudelleenfilmatisointi vaan ihan eri sarja.

Television merkitys valtava

Puhutaan sitten television merkityksestä koomikolle. Yhdysvalloissa televisiosarjaan pääsy on monen koomikon unelma. Ja kyllä kuvaruutuihin pääsy sopisi mainiosti myös Suomesta lähtöisin olevalle koomikolle.

- Televisio on Yhdysvalloissa valta­trendi, jonka merkitystä suomalaisen on vaikea tajuta. Suomessa on hienoa, jos pääsee telkkariin, mutta Yhdysvalloissa se on ihan eri levelillä. Televisiosarjaan pääsevän elämä muuttuu yhdessä yössä, Leikola sanoo.

Yksi syy on televisiosarjojen näkyvyys ja budjetit. Yhdysvaltalainen televisiosarja, varsinkin komediasarja, lävistää helposti länsimaisen kulttuurin. Isossa bisneksessä liikkuvat myös isot rahat.

Toisaalta kyse on uskottavuudesta. Kun naama on näkynyt televisiossa, on ehdottomasti joku.

- Tämä näkyy siinäkin, miten Yhdysvalloissa stand up -keikoilla kuulutetaan esiintyjät sisään. Siellä luetellaan krediittejä, että missä esiintyjä on ollut ja mitä on tehnyt. Eihän Briteissä tai Suomessa tällaista tehdä, mutta Yhdysvalloissa on tärkeää, että koomikolla on mediauskottavuutta.

Millä tavalla Ismo Leikola esitellään yleisölle Yhdysvalloissa?

- Pyydän kertomaan, että olen Suomesta. Joskus mainitaan Laugh Factoryn Funniest Person in the World -kilpailun voitto, ja usein kerrotaan vierailusta Carson Dalyn keskusteluohjelmassa, sillä se on selkeä tv-krediitti, Leikola listaa.

- Ja usein sanovat, että teen keikkoja ympäri maailmaa. Sekin herättää kiinnostusta, sillä useimmat jenkkikoomikot eivät keikkaile kuin kotimaassaan.

Ihan omassa lokerossaan

Leikola on yhdysvaltalaisessa stand up -maailmassa omassa lokerossaan. Erikoisella aksentilla höpöttävä hupsuhko hahmo on otettu hyvin vastaan. Tosin muutamat katsojat ovat joskus epäilleet, että kyseessä on pakko olla feikkihahmo.

- Siis että olen amerikkalainen, joka näyttelee suomalaista. Muuten ajatus olisi hauskakin, mutta Briteissä katsoin erään brittikoomikon keikan, joka lavalla näytteli saksalaista. Siitä tuli vähän outo olo.

Suomessa Leikolan habitukseen yhdistyivät sekainen tukka ja hieman nuhruinen t-paita ja flanellipaita. Yhdysvalloissa miehen päällä on kuitenkin nähty takki. Takin tavoite on tasoittaa hieman yleisön katselukokemusta.

- Kun on aksentti ja olen vähän pihalla, niin en voi olla nuhruinenkin. Se olisi liikaa.

- Toisaalta takki on kätevä, sillä Yhdysvalloissa ilmastointi on yleensä sellainen, että sisätiloissa vilustuu. Ulkona ei.

Myyntipuheita hiottu

Palataan vielä televisiosarjoihin. Hyvä idea ei riitä pitkälle, vaan se pitäisi myydä. Tätä varten on hiottava myyntipuhe, jonka voi esittää, kun oikea tilaisuus koittaa.

Leikola myöntää, että on laiminlyönyt myyntipuheen harjoittelua. Periaate on kuitenkin hallussa.

- Itsevarmuus on tärkeää. Ei saa leuhkia muttei vähätelläkään. Tämähän on suomalaisille vaikeaa. Kun joku kehuu suomalaista vaikka keikan jälkeen, niin tämä alkaa heti kertomaan, että ”eihän se nyt niin hyvin mennyt”.

Myyntipuheella on Leikolan mukaan tarkoitus antaa vaikutelma siitä, että tietää mistä puhuu.

- Erityisen paljon arvostetaan sitä, että omaan asiaansa uskoo. On se sitten tv-sarja tai show.

Iikka Taavitsainen

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X