Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kulttuuri ja viihde

Arvio

Festivaaliarvio: Summer Up yhtä hip hopin monimuotoisuuden juhlaa

Post Malone tavoitti kappaleissaan ajan hengen liikkuen herkästä hauskaan. Kuva: Viena Kytöjoki

Summer Up -festivaali

14.6. Mukkulan tapahtumapuisto, Lahti

Lahden Summer Up –festivaali on taas täällä. Ja hyvä niin, viidettätoista kertaa järjestettävä musiikkijuhla kun tarjoaa tuttuun tyyliinsä laajan kattauksen modernia rytmimusiikkia.

Hip hopin ja räpin nykykenttä on niin laaja, että sieltä löytyy oikeastaan mitä tahansa: on monenlaisia traditioita ja näiden kokeellisia murtajia, on hempeilyä, huumoria, vakavaa asiaa, politiikkaa, niin feminismiä kuin seksismiäkin.

Ja kaikkea tätä tehdään myös suomeksi. Summer Upissa on nähty toki myös kansainvälisiä tähtiä: viime vuonna festivaali teki historiaa järjestäessään Yhdysvaltalaisen Futuren, kenties nykyhetken suurimman artistin ensiesiintymisen Suomessa. Tämän vuoden vieraat, Post Malone, Machine Gun Kelly ja G-Eazy eivät ole aivan yhtä isoja nimiä ainakaan vielä, mutta kiinnostavia artisteja hekin.

Perjantain kaksi ensimmäistä artistia osoittivat jo omalla tavallaan sen, miten monella tavalla hip hopia voikaan lähestyä. Roope Salminen ja Koirat edustaa kevyttä hauskanpitoa ja huumoria, Töölön Ketterä taas ammentaa erityisesti englantilaisesta Grime-musiikista, joka on luonteeltaan tummanpuhuvampaa, rytmisempää ja rankempaa.

Tämän vuoksi onkin hassua, että Salmisen bailubändi, joka tavallaan tuo mieleen esimerkiksi Jean S. –yhtyeen, ei oikeastaan naurata. Sen sijaan Töölön Ketterä sai energisyydellään aikaan leveän hymyn, iloisen tuntemuksen siitä, että näillä nuorilla on tulevaisuus hallussaan.  Tämä vaikutelma syveni entisestään, kun he kutsuivat lavalle vierailemaan Deezydavidin ja Cledosin taustajoukkoineen esittämään aivan varmasti tämän kesähitiksi nousevan Töis-kappaleensa.

Seuraavaksi esiintynyt Brädi on tainnut esiintyä festivaalilla joka vuonna. Mukavalta mieheltä vaikuttava artisti toi hänkin lavalle vierailijoita Toni Wirtasesta Raappanaan. Brädin ja myös festivaaleilla esiintyneen Nikke Ankaran tyyleissä on paljon samaa: pop-kertosäkeitä, viittauksia Ressu Redfordiin ja Neljään ruusuun, eräänlaista rap-iskelmää siis.  Heidän välissään esiintynyt Kube edusti autotune-trapillaan modernimpaa ja kiinnostavampaa ilmaisua.

Robin puolestaan antoi jälleen kerran vahvaa näyttöä siitä, että pop-musiikki on taitolaji. Jo nuorena hän on tehnyt pitkän, hittientäyteisen uran. Työmoraali näkyy: kyseessä on ihan oikea, ammattitaitoinen tähti.

Post Malone villitsi yleisön täysin. Hän tavoittaa kappaleissaan ajan hengen liikkuen herkästä hauskaan. Ilta jatkui laadukkaasti Teflon Brothersin ja Machine Gun Kellyn myötä.

Kaikki taisivat olla yleisössä samaa mieltä: musiikki se vain jatkaa kehitystään ja mikäs sen ihanampaa.

Petri Poutiainen

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X