Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kulttuuri ja viihde

Arvio

Kirja-arvio: Paul Austerin kirjoitti uuvuttavan rakkaudenosoituksen omalle kertojanäänelleen

4 3 2 1

Suom. Ilkka Rekiaro. Tammi 2017. 1141 s.

Entä jos olisin valinnut opiskelupaikkani toisin? Olisinko koskaan tavannut puolisoani, missä työskentelisin nyt, tuntisinko olevani onnellisempi vai onnettomampi? Jotenkin noin moni saattaa ajatella siinä vaiheessa, kun elämä on nuoruuden suurten ratkaisujen jälkeen asettunut raiteilleen.

Fiktiolle otollista entä jos -kysymystä on hyödynnetty napakimmin elokuvissa. Krzystztof Kieślowskin käsikirjoittama ja ohjaama Sattuman kauppaa taittoi yhdestä junaan kiirehtimisestä opiskelijan elämän kolmeen hyvin erilaiseen suuntaan. Gwyneth Paltrow’n tähdittämä Sliding Doors tiivisti saman idean kahteen tarinalinjaan: päähenkilö myöhästyy metrosta ja joutuu ryöstetyksi, päähenkilö ehtii metroon ja yllättää miesystävänsä sängystä toisen kanssa.

Entä jos...

Paul Austerin (s. 1947) uutuusromaanin 4 3 2 1 avausluku kertoo, kuinka minskiläinen Isaac Reznikoff sai Ellis Islandilla maahanmuuttovirkailijan kuulustelussa vahingossa uudeksi nimekseen Ichabod Fergusonin 1900-luvun ensimmäisenä päivänä, ja mitä Fergusonin suvussa tapahtui uudella mantereella siihen saakka, kunnes Archie Ferguson syntyi vuonna 1947.

Archien syntymästä lähtien romaani jakautuu neljäksi. Yksinkertaisesti otsikoidut luvut (1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.1 ja niin edelleen) näyttävät vaihtoehtoja, millaiseksi Archien elämä olisi voinut muodostua. Mielenkiintoinen asetelma käy kuitenkin lukijalle äkkiä uuvuttavaksi.

Triviaalien detaljien vyöry

Austerin edellinen teos, muutaman vuoden takainen Mielen maisemissa kuvasi kirjailijan lapsuutta ja nuoruutta omahyväisesti. 1970-luvun alkuun päättyvä 4 3 2 1 kattaa saman ajanajakson, ja on pitkälti Mielen maisemissa -muistelmien fiktiivinen nelinkertaistus plus venytys plus alvi.

Kovasti Paul Austerin oloisen maallistuneen amerikanjuutalaisen Archie Fergusonin kasvaminen urheilun, elokuvien, kirjallisuuden ja seksin parissa erilaisissa sosioekonomisissa olosuhteissa käsitellään kiemuraisilla, triviaaleja detaljeja vyöryttävillä taidokkailla maratonlauseilla, joista useat ovat tätä arvostelua pidempiä, ja joiden tarinallinen tarkoitus on johtaa pisteeseen, jossa Archie kirjoittaa romaanin 4 3 2 1.

Juoksuhiekkaisia lauseita

Kansalaisoikeusliikkeen ja Vietnamin sodan kuohuttaman Yhdysvaltojen sijaan lukija tuntee enemmänkin olevansa jälkiviisaan, menneisyyttään idealisoivan kirjailijan tuuletusta kaipaavassa työhuoneessa.

Museaalinen kokonaisuus on draamallisilta tehoiltaan lehmänrieska. Siitä huolimatta Austerin egotrippi ansaitsee hatunnoston. 4 3 2 1 hallitsee sisäisen logiikkansa ja yhdysvaltalaistaa borgeslaisen metafiktion ylettömyydellään ja yksilöllisyydellään.

Auster-faneille juoksuhiekkaisista lauseista rakentuva identiteettisokkelo onkin ihanteellinen kesälomaromaani, jonka sivuilta voi bongata kirjailijan aiempaan tuotantoon viittaavia käsikirjoituksia, tapahtumia ja henkilöitä, kuten vaikkapa Kuun maisemissa -romaanin kertojan Marco Foggin ja samasta romaanista tutun David Zimmerin, joka pääsi kertojaksi myöhemmin Illuusioiden kirjassa.

Pekka Jäntti

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X