Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kulttuuri ja viihde

Arvio

Elokuva-arvio: Chan-wook Parkin ylistetty epookkitrilleri hengästyttää silmänkääntötempuillaan

The Handmaiden perustuu Sarah Watersin kauhuromanttiseen romaaniin Silmänkääntäjä. Tarina on siirretty Englannista 1900-luvun alun Koreaan.

The Handmaiden

3/5 tähteä

Ehkä tässä ollaan makuasioiden äärellä. Moniin varmasti uppoaa, ymmärrettävästi, etelä-korealaisen Chan-wook Parkin esteettiset silmänkääntötemput, eroottiset yllätykset ja eleganttiin fantasiaan verhottu väkivalta. The Handmaiden sai ensi-iltansa Cannesin pääkilpasarjassa viime vuonna. Taidon puutteesta ohjaajaa ei ainakaan voi syyttää. Mutta mitä virkaa on taidolla, jos taidonnäyte ei kosketa?

Muun muassa Oldboy-elokuvastaan ylistetyn Chan-wook Parkin historiallinen trilleri The Handmaiden perustuu Sarah Watersin kauhuromanttiseen romaaniin Silmänkääntäjä. Tarina on siirretty Englannista 1900-luvun alun Koreaan, jota Japani miehitti.

Taskuvarkaaksi koulutettu köyhä korealaistyttö, nimeltään Sook-Hee (Tae-ri Kim), vedetään mukaan juoneen, jonka tarkoituksena on kavaltaa alistetun, hysteerisen perijättären Lady Hidekon (Min-hee Kim) omaisuus ja passittaa perijätär hullujenhuoneelle. Sook-Hee muuttaa Hidekon palvelijaksi linnamaiseen maalaiskartanoon, jota hallitsee Hidekon sadistinen, kirjallisuuteen obsessoitunut eno. Petollisen juonen on punonut Sook-Heen esimies Count Fujiwara (Jung-woo Ha), joka myös ilmestyy kartanoon, päämääränään vietellä Hideko ja viedä tämä mukanaan Japaniin.

Mikään ja kukaan ei lopulta ole sitä, miltä näyttää. Mattoja vedetään katsojan ja henkilöhahmojen jalkojen alta hyppimällä tarinassa pitkin ja poikin. Näin kylmien juonittelijoiden ja heidän kostonhimojensa puolesta ei lopulta jaksa jännittää, kun ohjaaja ei tunnu ottavan vakavasti heidän pakkomielteitään ja tunteitaan.

Huijauksiin ja valeidentiteetteihin perustuvan jännärin yhteydessä voisi mainita Hitchcockin, paitsi että Hitchcock herutti jännitystä paljon piinaavammin ja piti aina huolen siitä, että yleisö voi myötäelää ja jossain määrin ymmärtää ihmismielen häiriintyneimpiäkin puolia.

Näin kylmien juonittelijoiden ja heidän kostonhimojensa puolesta ei lopulta jaksa jännittää.

Ensimmäisen kolmanneksen aikana Sook-Heen ja Hidekon suhde onkin kiinnostava ja koskettava, ennen kuin psykologia ja sen vivahteet runnotaan ohjaajan taikurinhattuun. Lienee myös makuasia, uppoaako katsojaan se, että loppua kohden elokuva muuttuu yhä sarjakuvamaisemmaksi ja epäloogiseksikin. Kartanon historia outoine pahiksineen rymähtää estradille kuin groteskissa farssissa.

Elokuvan lavastus ja puvustus ovat pikkutarkkaa epookkia, täydellisen hallittua ja viehättävää ylettömässä eleganssissaan. Elokuvan aistillisuus ja lopulta myös eroottisuus perustuvat naistähtösten sensuelleille katseille ja piehtaroinnille vällyjen välissä. On hieman kiusallista, että elokuva ei sen paremmin käsittele naisen identiteettiä ja asemaa miesten fantasian kohteena, vaikka aihe onkin läsnä tarinassa, etenkin enon perverssioissa.

Ohjaajalleen elokuva on selvästi ollut pikemminkin heteromiehen tirkistelyä kuin syvällisemmin jäsenneltyä tutkielmaa seksuaalisuudesta ja sukupuolirooleista.

Ohjaus: Chan-wook Park, käsikirjoitus: Chan-wook Park, Seo-kyeong Jeong Sarah Watersin romaanin pohjalta, kuvaus: Chung-hoon Chung musiikki: Yeong-wook Jo. Pääosissa: Min-hee Kim, Tae-ri Kim, Jung-woo Ha. Tyylilaji: Jännitys. K-16.

The Handmaiden -elokuvan pääroolissa nähdään Min-hee Kim.
 

Jarno Lindemark

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X