Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kulttuuri ja viihde

Trolli, joka haluaa ymmärtää - Ed Atkins tuo kiukunpuuskaa potevan hahmonsa digimurrosta pureksivaan Ars-näyttelyyn

Nykytaiteen museo Kiasmassa lähes koko kerroksen täyttää alaston mies. Hän katsoo valkokankaalta, ottaa lasista huikan ja laulaa. Ilme on ilkikurinen ja puheet hyökkääviä, välillä vilahtavat sukukalleudetkin. Mies on ärsyttävä, mutta samalla melankolisesti Bachin Matteus-passiota tapailevaa kaveria käy vähän sääliksi.

Hahmo etsii yhteyttä katsojaan, taiteilija Ed Atkins kuvaa. Siihen kiteytyy monen muunkin Kiasmassa nähtävän teoksen teema.

Muuttaako digitaalinen elämä suhdetta kehoon?

Atkins on yksi perjantaina avautuvan Ars 17 - Hello World -suurnäyttelyn nimekkäimmistä taiteilijoista. Brittitaiteilijan teokset ovat saaneet Kiasmasta lähes kokonaisen kerroksen.

Kolmella valkokankaalla pyörii luuppina Ribbons ja sen virtuaalinen päähenkilö Dave, avatar-hahmo, jonka Atkins osti netistä viidellä sadalla dollarilla ja herätti eloon liikkeenkaappaustekniikalla. Kasvojen liikkeet ja ääni ovat peräisin taiteilijalta.

- Teoksen idea lähti liikkeelle anonyymistä trollista, joka kiukunpuuskassaan hyökkää, on röyhkeä ja päällekäyvä. Kuitenkin anonyymiys peittää alleen haavoittuvuutta.

- Mies yrittää saada yhteyden ja ymmärtää, mutta epäonnistuu jatkuvasti. Hahmo herättää sympatiaa ja empatiaa, mutta on samalla vastenmielinen.

Ilkosillaan katsojaa lähestyvä Dave pelaa siis hyvin inhimillisillä tunteilla. Atkins toivoo, että ihmisennäköinen, mutta kuitenkin keinotekoinen mies ja hänen laulunsa herättää katsojassa tunteita ja saa ajattelemaan, kuinka virtuaalinen elämä muuttaa suhdetta omaan kehoon.

- Musiikki ja laulu ovat keinoja manipuloida tunteita, ja tunteiden avulla katsoja voidaan ehkä heittää takaisin ruumiiseensa.

Kriittinen digitaiteilija välttää somea

Diginäyttelyn taiteilijaksi Atkins on varsin varautunut virtuaalisen kuluttaja. Hän kuvaa elävänsä jatkuvassa liittymisen ja eroamisen kierteessä, mitä some-sovelluksiin tulee.

- En ole oikeastaan koskaan löytänyt vastausta siihen, miksi [käyttää somea]. Nautin enemmän ihmisten tapaamisesta, mutta olen kyllä Instagramissa. Kokeilin tauon jälkeen taas Facebookia, mutta tili hakkeroitiin heti. Tuntuu ahdistavalta ja klaustrofobiselta, että oma historia on tallentunut johonkin palveluun.

Atkins toivoo, että läpitunkevan julkisuuden ajassa on myös mahdollista olla tuntematon, ei-näkyvä.

- Sosiaalinen media myös ohjaa itsensä esittämisen kulttuuria. Tietyt esiintymisen muodot ovat sallittuja, ja yhtiöt ovat tarkkaan suunnitelleet palvelut. Facebookissa et voi esimerkiksi klikata en tykkää, Atkins sanoo.

Ed Atkins osti avatar-hahmo Daven netistä ja herätti sen eloon liikkeenkaappaustekniikalla. Hahmon ääni ja kasvonliikkeet ovat taiteilijan.
 

Digitaalista kulutusta verrataan toisen nielemiseen

Ed Atkinsin Ribbons ei ole ainoa valkokankaalle toteutettu videoteos, vaan Kiasma on nyt täynnä erikokoisia näyttöjä, virtuaalilaseja, pelimaailmaa ja tosi-tv:tä. Kansainvälisen nykytaiteen suurnäyttely pureskelee digitaalista murrosta ja sen vaikutusta ihmiseen ja yhteiskuntaan. Näyttelyssä ei ole kyse vain teknologiasta, vaan digitaalisuutta lähestytään inhimillisistä lähtökohdista, kuten museonjohtaja Leevi Haapala kuvasi.

Taidetta on 35 taiteilijalta 13 maasta. Monet taiteilijoista ovat syntyneet netin aikakaudella, rap-muusikkonakin tunnettu Yung Jake kertomansa mukaan netissä vuonna 2011.

Katse on monella kriittinen: mitä digitaalisuus jättää alleen, mihin voimme vaikuttaa tai millainen on maailma, jossa kaikki on kuvattua ja valvottua. Digitaalisten sisältöjen jatkuva kuluttaminen vertautuu Jon Rafmanilla jopa vorarefiliaan, fantasiaan toisen syömisestä.

Jon Rafmanin teoksissa digitaalisten sisältöjen kuluttaminen vertautuu vorarefiliaan, fantasiaan toisen syömisestä.

Lahtelaislähtöinen Reija Meriläinen loi Selviytyjät-pelin

Yksi Ars-näyttelyn ulottuvuuksista on pelillisyys. Lahtelaislähtöisen taiteilijan Reija Meriläisen 3D-videopeli Survivor sai innoituksensa tosi-tv-sarjasta Survivor, Selviytyjät. Kuten ohjelmassakin, pelissä on heimo, jonka valtasuhteet ryöpsähtävät esiin pelin edetessä. On liittouduttava, on neuvoteltava, syöstävä vallasta ja ajettava omaa etua. Tavoite on pudottaa muut pois ja voittaa.

Reija Meriläisen Survivor-pelissä seikkaillaan Kiasmassa.
 

- Mun mielestä kiinnostavinta Survivorissa on, se miten se paljastaa sosiaalisia rakenteita, joita meidän ympärillämme on, mutta niistä ei vain puhuta, Meriläinen sanoo.

- Samat pelisäännöt ovat olemassa, oli vuorovaikutus digitaalista tai ei.

Viidakon sijasta pelissä seikkaillaan Kiasman käytävillä. Ars-näyttelyä varten luotua Survivoria voi pelata myös netissä Ars 17+ -sivustolla.

Reija Meriläisen Survivor-pelissä arkipäiväisten sosiaalisten tilanteiden säännöt, hierarkiat ja klikit paljastuvat.
 

Nastja Säde Rönkön kollektiivi sulkeutuu Lappiin

Näyttely täydentyy myöhemmin keväällä vielä yhdellä teoksella nimeltä #AloneTogether. Se on taidekollektiivi LaBeouf, Rönkkö & Turnerin eräänlainen ihmiskoe. Museoon tuodusta hirsimökistä yleisö voi ottaa yhteyden taiteilijoihin Hollywood-näyttelijä Shia LaBeoufiin, Nastja Säde Rönkköön ja Luke Turneriin, jotka ovat sulkeutuneet omiin mökkeihinsä Lappiin. Yhteys Kiasman ja mökkien välillä on kuukauden ajan taiteilijoiden ainoa kosketus ulkomaailmaan.

Digitaide nostaakin esiin kysymykset taiteen kestosta. Vieläkö taidetta tehdään ikuisuutta varten?

Tiistaina näyttelyssä käynnistettiin Juha van Ingenin As Long As Possible -videoteos. Kiasma on lupautunut pitämään teoksen käynnissä mahdollisimman pitkään.

Videon kesto on tuhat vuotta.

Nastja Säde Rönkkö ei vielä tiedä, millainen teos hänen kollektiiviltaan nähdään, sillä performanssia, installaatiota ja livestreamia yhdistelevä teos syntyy vasta Kiasmassa näyttelyn kuluessa.
 

Ars 17 - Hello World 31.3. alkaen nykytaiteen museo Kiasmassa Helsingissä.

Millamari Uotila
millamari.uotila@mediataloesa.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X