Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kulttuuri ja viihde

Belgian flaamilaisteatterissa tuoksuu nyt koivu

 - Ovatko meidän kylän tavat paremmat kuin muiden? Mitä todella tapahtuisi, jos Suomi häviäisi maailmasta? kysyy Kristian Smeds (keskellä). Vieressä Mental Finlandin näyttelijät Tommi Korpela ja Hannu-Pekka Björkman. Kuva: /Timo Jaakonaho Kuva: Lehtikuva

Brysselin flaamilaisen kansallisteatterin suuren näyttämön katsomosta kuuluu vaikeasti matkittava nauru. Vinkeä höhötys kuuluu belgialaisdramaturgi Ivo Kuylille, jota huvittaa suuresti, kun näyttämöllä kukkalaite päässä juoksenteleva, käsittämätöntä mongerrusta huuteleva hikinen Hannu-Pekka Björkman onnistuu kielimuurista huolimatta saamaan saunovalta suomalaisporukalta kutsun istua lauteille. Käynnissä ovat Smeds Ensemblen ensimmäisen kansainvälisen suurproduktion Mental Finlandin harjoitukset vain muutamaa päivää ennen odotettua ja loppuunmyytyä ensi-iltaa.

Lopputulos on arvoitus

Paikalla parveilevat belgialaismedian edustajat haukkovat henkeään ja naurahtavat epäuskoisesti, kun saunojien keskellä riemuitseva Björkman vihtoo vimmatusti itseään oluttölkki kädessään, vaikka vasta hetki sitten hänen läheisensä menettivät henkensä silmittömässä tulituksessa.

Paljon muuta ei tiedotusvälineille ennen helmikuun 11. päivä pidettävää ensi-iltaa sitten näytetäkään, ja sekös Kuyliä hykerryttää.

- Juuri yllätyksellisyys on ominaista Kristian Smedsin teatterille. Ja yllätyksen brysseliläisyleisö tuleekin saamaan, Kuyl uskoo.

Kukaan Smeds Ensemblen porukastakaan ei tunnu tietävän, missä mallissa esitys on keskiviikkona. Jännityksen aistii jokainen paikallaolija.

- Tehtäväni on toimia brysseliläisyleisön edustajana, antaa palautetta ja keskustella ohjaajan kanssa hänen tekemistään ratkaisuista mutta ei juuri muutoin puuttua esityksen sisältöön, Kuyl kuvailee.

Pitkän houkuttelun tulos

Kuyl on silminnähden tyytyväinen, että produktio näkee viimein päivänvalon.

- Useita vuosia yritin saada Smedsin vakuuttuneeksi siitä, että hänen on tultava ryhmänsä kanssa Brysseliin. Viimein hän suostui, Kuyl iloitsee.

Mental Finland sai Kuylin mukaan alkunsa jo 2000-luvun alussa, kun Smeds tapasi belgialaisia teatterintekijöitä Baltic Circle -festivaaleilla. Lähes kaikki Smedsin ohjaamat esitykset nähnyt Kuyl halusi suomalaisohjaajan jo tuolloin työskentelemään KVS-teatteriin.

- Minut vakuutti heti suomalainen fyysisen teatterin perinne, Smedsin voimakas vitaalisuus ja ammattitaito, vaikka en suomea ymmärrä lainkaan, Kuyl suitsuttaa.

Vaikka Mental Finlandissa puhutaan muitakin kieliä kuin suomea, sen verran armollinen esitys on, että se on tekstitetty hollanniksi, ranskaksi ja englanniksi.

Brysseliläisteatteri ottaa kuitenkin harkitun riskin tuodessaan yhden kaikkien aikojen kalleimmista suomalaisista teatterituotannoista ulkomaalaisen yleisön nähtäväksi.

- Uskon että riski kannattaa, sillä lippuja yhdeksään esitykseen on myyty hyvin. Paikallinen media on ollut teoksesta erittäin kiinnostunut, Kuyl kertoo.

"Yksi tärkeimmistä"

Smeds itse suhtautuu nöyrästi belgialaiskollegojensa kehuihin.

- Minkä muun maan kansallisteatteri päästäisi tällaisen puolikriminellin ryhmän täyttämään oman suuren näyttämönsä, Smeds kyselee.

KVS:n taiteellinen johtaja Jan Goossens muistuttaa, ettei tilanteessa ole mitään tavatonta.

- Kansainvälinen yhteistyö on aina ollut osa flaamilaista teatterin tekemistä. Haluamme antaa tilaa myös erilaisille kokeellisille esityksille. Ja kukapa ei haluaisi tarjota näyttämöään yhdelle tämän hetken tärkeimmistä ohjaajista, Goossens perustelee.

Hän muistuttaa, että kysymyksessä on jo neljäs kerta, kun Smeds vierailee Brysselissä. Muun muassa Huutavan ääni korvessa -esitys muutamia vuosia sitten oli Belgiassa menestys.

Kuyl on tuohtunut kysymyksestä, miksi outo nomadinen teatteriseurue on saanut kutsun ulkomaille.

- Jo viime syksynä Pasilan konepajalla pidetyssä tiedotustilaisuudessa ihmettelin suomalaismedian vähättelevää asennetta. Suoraan sanoen tunsin silloin oloni syylliseksi ja typeräksi, Kuyl ihmettelee.

Hän tietää, että esitys puhuttelee belgialaisyleisöä, koska Mental Finland ei ole pelkästään suomalaisen mielenmaiseman myyttinen kuvaus vaan surrealismin sävyttämä musta komedia koko nyky-Euroopan henkisestä tilasta.

- Belgia ja Suomi ovat molemmat pieniä EU-maita, jotka jakavat samoja huolia. Siksi odotan että teos kommunikoi paikallisen yleisön kanssa, Kuyl sanoo.

Suomessa Mental Finland nähdään ensi syksynä Suomen Kansallisteatterin suurella näyttämöllä. Esitys vierailee loppuvuodesta myös Euroopan kulttuuripääkaupungeissa Itävallan Linzissä ja Liettuan Vilnassa sekä mahdollisesti myös Pietarissa.

Kohtauksen päätteeksi Björkman hyppää lavalta yleisön joukkoon ja ojentaa toisessa rivissä istuvalle katsojalle puhki hakkaamansa saunavihdan. Salissa tuoksuu koivu.

ESS-Tuomas Muraja

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X