Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kotimaa

"Aikamoinen monumentti" - näin nousee 45 tonnia painava Mytäjäisten varikon kääntöpöytä, katso video

Lahden Mytäjäisten varikkoalueella tarvittiin torstaina tavallista järeämpää nosturikalustoa, kun vanhan veturitallin kääntöpöytä lähti matkalle kohti Etelä-Savoa.

Maanantaina alkaneessa operaatiossa oli ensin irrotettu kääntöpöydän kaide- ja kansiosat sekä sähkömoottori. Torstaina aamupäivällä kaksi suurta nosturia siirsi 45 tonnia painavan ja 20 metriä pitkän teräspöydän rekan lavetille.

45 tonnia painavan veturien kääntöpöydän siirtämiseen tarvittiin järeitä nostureita.
 

Kääntöpöytä kuljetettiin Pieksämäen varikolle mahdollista kriisiajan käyttöä ja varaosatarpeita varten.

Kääntöpöydän muotokieli pitää säilyttää. Varikon alueen omistaja Ari Tuhkanen

- Toiminta veturitallissa loppui vuosituhannen vaihteessa. Kääntöpöydällä on käännetty junia viimeksi 1990-luvun lopussa. Pöytä toimi sähkömoottorin avulla, mutta myös käsikäyttöisesti, kertoo Varikon alueen omistaja Ari Tuhkanen.

Teräsrakennelma siirrettiin onnistuneesti rekan lavetille.
 

"Aikamoinen monumentti"

Tuhkanen osti varikkoalueen Senaatti-kiinteistöiltä pari vuotta sitten. Kääntöpöytä ei sisältynyt kauppaan.

- Liikennevirasto halusi pitää sen itsellään. Siirtourakan kustannukset ovat 25 000-30 000 euroa, hän kertoo.

Massiivisen teräsrakennelman siirtourakkaan osallistui kymmenkunta miestä. Kun paksut teräsketjut oli saatu kiinnitettyä huolellisesti, kääntöpöytä kohosi nosturien käsittelyssä vakaasti ilmaan.

- Aikamoinen monumentti. Ei se olisi siinä mahtunut olemaankaan, koska paikalle tulee talo, Tuhkanen sanoo.

Kääntöpöytä kuljetettiin Etelä-Savoon Pieksämäen varikolle.
 

Kääntöpöydän paikalle tornitalo

Vanhan veturitallin sisäpihalle on suunniteltu 12-kerroksinen asuintalo. Lisäksi alueelle voi rakentaa kahdeksan kaksikerroksista asuinpientaloa.

Veturitallin vanhin osa on rakennettu 1860-luvun lopulla. Kääntöpöytä ei ole alkuperäinen, sillä alun perin pöytä oli vajaan 13 metrin pituinen. Nyt purettu kääntöpöytä tehtiin 1950-luvulla.

Varikon alueen omistaja Ari Tuhkanen veturitallin kääntöpöydällä kesällä 2015.
 

Kääntöpöytä oli upotettu ympyränmuotoiseen kuoppaan, jonka kehämuuri on graniittia.

- Kaavan mukaan kääntöpöydän muotokieli pitää säilyttää kerrostalon pohjassa. Rakenteet eivät tule säilymään, koska ne ovat uuden rakentamisessa tiellä, Tuhkanen toteaa.

Varikon alueelle on osoitettu 7 140 kerrosneliömetriä uutta asuinrakennusoikeutta. 14 vanhaa rakennusta on merkitty suojeltaviksi.

Ennen asuinalueen toteutusta on puhdistettava pilaantuneet maat, joita on eniten juuri veturitallin ja kääntöpöydän lähiympäristössä. Maanpuhdistussuunnitelma on tehty, ja siitä odotetaan Suomen ympäristökeskuksen ja ely-keskuksen lausuntoja. Jos kaikki etenee suunnitellusti, työt voivat käynnistyä ensi vuonna.

Havainnekuva Varikon alueelle kaavoitetusta rakentamisesta.
 

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Luetuimmat juuri nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X