Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Ammattikuljettaja alan riskeistä: Kun äijäkööri kohtaa toisensa, ei siinä pitsiäkään nyplätä

Ammattikuljettaja Rami Laaksonen ajaa säiliöautoa työkseen. Hän sanoo, että suurimmalla osalla kuskeista on kova ammattiylpeys, eikä maineeseen toivota tahroja. Kuva: juha juntto

Ammattikuljettajien kytevään alkoholiongelmaan ei välttämättä puututa ajoissa tai ollenkaan työnantajan taholta. Vaikka tiedettäisiin, että jollekulle maistuu iltakalja, oletetaan, ettei kuljettaja kuitenkaan lähde kännissä rattiin. Valvonta jää usein toisten kuljettajien harteille, jotka poikkeavaa ajamista nähdessään soittavat poliisit kollegan perään. Näin kuvailee kuljetusalan tilannetta lahtelainen yhdistelmäajoneuvon kuljettaja Rami Laaksonen.

- Ammattikuskien juominen ei ole vielä ongelma, mutta liikaa juovien määrä on kasvussa. Välinpitämättömyys on lisääntynyt, ja huvi ja hyöty menevät sekaisin, Laaksonen sanoo.

Hän kertoo, että suurin osa ammattikuljettajista ei missään nimessä hyväksy työajalla ryyppäämistä, ja rattijuopumuksesta kärähtänyttä kuskia halveksitaan.

- Siinä on kaikkien kuskien maine kyseessä, joten on kaikkien etu, että ylilyöntejä ei tapahdu. Ihmiset yleistävät helposti nämä asiat, Laaksonen sanoo.

- Sen verran ammattiylpeyttä olisi jokaisella oltava, ettei lähde maistissa rattiin. Tässä työssä on iso vastuu.

Turhautuminen ruokkii hinkua tarttua pulloon

Nelikymppinen Laaksonen on ollut alalla töissä toistakymmentä vuotta eri työnantajilla, ja hän on ajanut paljon myös ulkomailla. Hän on nähnyt vierestä, miten työ saattaa kuormittaa.

- Tähän työhön liittyy paljon odottamista, jota seuraa usein kauhea kiire, ja siinä odotellessa saattaa kalja maistua. Tulee turhautumista, jota lääkitään juomalla. Tämä tapa tuodaan sitten ulkomaankomennukselta Suomeen. Näin saattaa käydä suomalaiskuskillekin. Kun äijäkööri kohtaa toisensa vaikkapa satamassa ja on luppoaikaa, ei siinä pitsiäkään nyplätä.

Yökuljetusten lisääntyminen voi johtaa joillakin kuskeilla siihen, että alkoholin avulla koitetaan saada nopeammin unen päästä kiinni.

- Vaikka eihän alkoholi niin toimi. Se päinvastoin huonontaa unen laatua.

Laaksosella itsellään on "sellainen sukuvika", ettei alkoholi oikein maistu.

- Minua ei ole oikein koskaan kiinnostanut juominen. Nykyään alkoholista tulee niin huono olokin, ettei oikein huvita. Mieluummin touhuan vaikka lasteni kanssa. Urheilijataustani vaikuttaa myös valintoihini, vaikken enää urheilijalta näytäkään.

"Työnantajan tekemää valvontaa pitäisi ehkä lisätä"

Laaksonen tietää, että työnantajien on vaikea valvoa kuljettajien alkoholin käyttöä. Vaikka työpaikalla puhaltaisi alkometriin ennen lähtöä, on moni kuski tien päällä pitkään ja osa ulkomailla asti. Mutta yrittää voisi.

- Olen ollut alalla 13 vuotta, ja minut on pyydetty huumetestiin yhden ainoan kerran, ja siitäkin on kuusi vuotta aikaa. Se on ihmeen vähän. Tällaista työnantajan tekemää valvontaa pitäisi ehkä lisätä.

Joutsassa ajoi tiistaina ulos tieltä ja edelleen salmeen puoliperävaunuyhdistelmä. Poliisi epäilee kuljettajaa rattijuopumuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
Pelottaako liikenteessä?
Pelottaako liikenteessä?

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi on väliaikaisesti pois käytöstä.

Luetuimmat juuri nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X