Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Outo tapahtumasarja bussissa: sateenvarjo kärähti osuttuaan lämmittimeen, hetken päästä toiselle varjolle kävi samoin - liikennöitsijä tutki syytä

Kuvan sateenvarjo ei liity tapaukseen. Kuva: Mirja Hussain

Lahtelaisessa bussissa hämmästeltiin keskiviikkona outoa tapahtumaa, joka toistui samassa linja-autossa kahdesti. Marja-Liisa Karjalainen kertoo Radio Voiman haastattelussa, että hän oli aamulla tulossa Jalkarannasta kohti keskustaa bussilla numero 1. Hän oli laittanut avoimen sateenvarjonsa lattialle patterin lämpöpuhaltimen viereen.

- Varjon piikki osui patterin sisään ja kuului kova ääni. Pelkäsin sähköiskua, enkä uskaltanut koskea sateenvarjoon.

Kuljettaja pysäytti auton ja tuli ottamaan kärähtäneen sateenvarjon pois. Sen jälkeen bussi jatkoi matkaansa.

- Kun bussi oli jo torilla, auton perästä kuului samanlainen ääni ja nainen huusi, että hänenkin sateenvarjonsa syttyi. Nainen sai varjon vedettyä itse pois.

Karjalainen on huolissaan, voisiko esimerkiksi koulurepun metalliosa päästä samalla tavoin patterin sisään.

Koiviston Auton liikennepäällikkö Vesa Pokkinen ryhtyi selvittämään tapahtunutta. Hän ei ole kuullut aiemmin vastaavasta. Hänen mukaansa yhtiön autoissa on hieman erimallisia lämmittimiä. Osassa pattereista on pyörivä tuuletin, joka levittää lämpöä ympäristöön.

Pokkinen kertoo ensiselvityksen jälkeen, että sateenvarjon piikki oli ilmeisesti kiilautunut tähän pyörivään tuulettimeen ja ääni oli syntynyt siitä.

Pokkisen mukaan bussien lämpölaitteissa on pyritty ottamaan huomioon myös se, ettei niistä aiheudu vaaraa, vaikka niiden sisään pääsisikin jotakin ylimääräistä.

- Patterien sisällä ei ole sähkövastusta, vaan patterit ovat vesikiertoisia. Lisäksi pattereissa on vain pienet reiät ja aikamoinen kotelointi suojanaan. Laitteiden pitää olla turvallisia siksikin, että niihin voi päästä auton lattialta kosteutta.

Tarkempi tutkimus töiden jälkeen

Vesa Pokkinen kertoo, että kyseinen bussi tutkitaan tarkemmin, kun se palaa töiden jälkeen varikolle. Samalla varmistetaan, toimivatko patterit normaalisti.

- Kuljettaja kertoi, että kun matkustajan sateenvarjon pää osui patterin sisälle, hän pysäytti auton ja sammutti varmuuden vuoksi myös virran.

Näin myös tuulettimet lopettivat pyörimisen. Kuljettaja veti sateenvarjon pään pois patterin sisältä, ja sen jälkeen jatkettiin matkaa.

Pokkisen mukaan kuljettaja ei ollut kuullut auton takaosassa sattuneesta toisesta tapauksesta.

- Autoillamme on ajettu jo kymmeniä miljoonia kilometrejä, eivätkä tällaiset tapaukset tavanomaisia ole, Pokkinen toteaa. Hänen mukaan asian selvittämistä jatketaan.

Kuuntele matkustajan koko haastattelu Radio Voimassa tästä.

Uutista on muokattu kello 11.27: Radio Voiman haastatteleman bussimatkustajan sukunimi on Karjalainen - ei Turunen.

Uutista on täydennetty kello 13 Vesa Pokkisen lisäselvityksellä.

 

 

Marja-Liisa Aidantausta
marja-liisa.aidantausta@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi on väliaikaisesti pois käytöstä.

Luetuimmat juuri nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X