Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kotimaa

Tuppeen nyljetty eläin vaihtui kissa- ja koirarepuiksi - koulureppu syntyi sotien jälkeen

Erityisesti koulunkäyntiin tarkoitettu reppu syntyi sotien jälkeen, eikä sen asemaa näytä uhkaavaan koulutyön muutoskaan.

Kuva: Ville Mäkilä

Koulureppu on muuttunut viime vuosina yksinkertaisesta selässä kannettavasta pussista monimutkaiseksi kokonaisuudeksi. Kun repussa aiemmin kannettiin kirjoja ja paperia, nyt repussa kulkevat omissa osastoissaan niin elektroniikka, paperit kuin tuuletusta tarvitsevat urheilutekstiilit.

Monipuolisuus on juuri se tekijä, joka perustelee repun selviämistä koululaisen vakiovarusteena pitkälle tulevaisuuteen.

Opetushallituksen opetusneuvoksen Minna Harmasen mukaan täysin kirjatonta ja paperitonta koulua ei ole näköpiirissä. Eikä reppua pelkkien kirjojen ja papereiden takia koulussa kannetakaan: repussa kulkevat myös harrastusvälineet ja esimerkiksi juomapullot ja eväät.

Reppu on kätevä, ja siksi se myös selviää.

Koulureppu tuntuu kuuluvan koululaisen selkään itsestään selvästi.

Koulurepun historia kuitenkin alkaa Suomessa sotien jälkeisestä ajasta, pohtii Helsingin yliopistosta eläkkeellä oleva kansatieteen dosentti Teppo Korhonen.

Koulurepusta ei ole tutkimusta, joten varmaksi syntyhetkeä ei voi sanoa. Todennäköisesti koulureppu on syntynyt kaupungeissa, maalla reppu on ollut arkinen käyttöesine.

Koulumatkalla on voitu käyttää esimerkiksi Aleksis Kiven Seitsemästä veljeksestä  tuttua haarapussia. Se on tuppeen nyljetty eläimen nahka, jonka päälle eläimen pää on jätetty läpäksi.

Haarapussi piti jonkin verran vettä, ja samalla tavalla kirjojen suojaaminen vedeltä on auttanut koulurepunkin syntymistä. Korhosen mukaan on todennäköistä, että kyllästettyjen kankaiden tulo markkinoille sotien välillä edesauttoi koulurepun syntymistä.

Sittemmin koulurepusta on tullut koululaisen pukeutumisen osa ja identiteetin ilmentämisen väline.

Suurten kauppaketjujen mukaan pienille koululaisille myydään kissa- ja koira-aiheisia reppuja, perinteisiä formuloita ja Disneyn Frozen-hahmojen kaltaisia lisenssoituja tuotteita. Pelimaailmakin on tullut reppujen kuvastoon.

Teini-ikäisille puolestaan urheilumerkit ja merkkien tunnuskuosit käyvät kaupaksi.

Hyvin kauppa käykin: Suomessa myydään vuodessa kaikkiaan puoli miljoonaa reppua.

Teppo Koskinen
teppo.koskinen@mediataloesa.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Luetuimmat juuri nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X