Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kotimaa

Käytä molempia käsiä ja seiso yhdellä jalalla - 10 vinkkiä selkäystävälliseen siivoukseen

Siivotessa kannattaa miettiä työasentoja.

Monessa kodissa juhlitaan koulunsa päättäviä viikonloppuna, ja sehän tarkoittaa sitä, että tällä viikolla puunataan. Jos isäntäväki ei halua juhlapäivänä könkätä koko kroppa jumissa, kannattaa lukaista nämä Selkäliiton vinkit sujuvaan ja selkää säästävään siivoukseen.

Siivouspuuhista imurointi ja lattioiden pesu kuormittavat erityisesti selkää. Ikkunanpesussa puolestaan väsyvät niska ja hartiat. Näillä vinkeillä voi välttää siivouksesta aiheutuvat vaivat.

1. Kerää tavarat lattialta ennen siivousta, niin vältät kyykistelyn imuroinnin aikana. Kun nostat raskaampia taakkoja ja mattoja, käytä nostamiseen jalka- ja pakaralihasten lisäksi keskivartalon lihaksia.

2. Suosi käyntiasentoa. Seiso toinen jalka toisen edessä ja pidä polvet hieman koukussa. Vaihda välillä toinen jalka eteen ja käsiotteet toisin päin.

3. Pidä ylävartalo ryhdikkäänä, ja selän pyöristämisen sijaan koukista tarvittaessa lonkkanivelistä. Jos sinulla on iskiasoireita, pään ja ylävartalon etukumara asento saattaa pahentaa niitä.

4. Liikuta imurin tai mopin vartta samaan aikaan vartalosi kanssa. Säädä varsi niin pitkäksi, että voit työskennellä selkä suorassa ja hartiat alhaalla. Älä kierrä tai kurota liian pitkälle eteen, vaan käytä jalkoja. Siivoa pieni alue kerrallaan ja mukaile siivousliikkeitä jalkojen painonsiirroilla.

5. Kun siivoat pöydän tai sängyn alta, koukista lonkkia ja polvia tai käy kontallesi ja pidä selkä mahdollisimman suorana. Voit myös ottaa kädellä tukea, istahtaa tuolille tai laittaa toisen polven lattiaan.

6. Mopatessa työkätenä toimii pääasiassa alakäsi, jonka liikkeen on hyvä pysyä lantiorajojen sisäpuolella.

7. Ikkunoita pestessäsi käytä varrellista ikkunanpesintä, se säästää tapaturmilta ja niska-hartiavaivoilta. Voit myös kiinnittää kuivauslastan jatkovarteen.

8. Pese ikkunoista kapeampia alueita kerrallaan, näin vältyt liialta kurkottelulta sivuttaissuunnassa. Kun peset matalalla olevia ikkunoita, koukista lonkista ja polvista. Näin saat pidettyä selän keskiasennossa.

9. Pölyjä ja tasoja pyyhkiessäsi käytä tasapuolisesti kumpaakin kättä. Pyyhi pöydän oikea puoli oikealla kädellä ja vasen vasemmalla, niin vältät yhden käden rasittumisen ja liiallisen selän kierron. Voit vähentää selän kuormitusta siten, että otat vapaalla kädellä tukea pöydästä.

10. Seiso yhdellä jalalla, kun pyyhit esimerkiksi peiliä. Näin saat tasapainoharjoitusta ja alaselän asento pysyy luonnollisena. Voit myös tehdä eteentaivutukset ja kevyet nostot yhdellä jalalla. Muista vaihdella tukijalkaa.

 

Katso lisää vinkkejä kodin siivoamiseen Selkäliiton Selkäkanavalta.

Leila Mehto
leila.mehto@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Luetuimmat juuri nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X