Kotimaa

Tie moottoripyöräpoliisin ihannetyöhön on raskas

Moottoripyöräpoliisiksi pääseminen vaatii verta ja hikeä. Seitsemän viikon kurssi Räyskälän ilmailukeskuksessa on rankka, mutta kattava. Ei ihme, että koulutusta ostavat tämän toisenkin maan poliisit. Moottoripyöräpoliisin virkaura on kuitenkin yllättävän lyhyt.

Hiekassa ajo katupyörällä on hyvä - ja fyysisesti raskas - tapa harjoitella pyörän käsittelyä Kuva: Leevi Vähälä

Hiekka lentää ja hiki virtaa, kun poliisit sinisissä ajohaalareissaan möyrivät Räyskälän ilmailukeskuksen upottavassa hiekassa. Katupyörä ei ole tarkoitukseen paras mahdollinen ajopeli, mutta ei sen väliä.

- Jokainen asia, joka tällä kurssilla tehdään, tähtää moottoripyöräpoliisin työhön, perustelee koulutuksesta vastaava ylikonstaapeli Kimmo Järvinen Poliisiammattikorkeakoulusta.

Jos hiekassa ajo panee puuskuttamaan liikaa, se on kurssilaiselle vinkki kohentaa kuntoa. Moottoripyöräpoliisin työ on rankempaa kuin partioautossa istuminen.

Huilitauko.
 

Jokainen asia, joka tällä kurssilla tehdään, tähtää moottoripyöräpoliisin työhön. Kimmo Järvinen

Yksin toimiminen koettelee myös henkistä kanttia.

- Hiekassa ajo on äärimmäisen hyvä tapa harjoitella pyörän käsittelyä, Järvinen sanoo.

Kuntoa mitataan jo kurssilaisia valittaessa.

Poliisin on työnnettävä 250 kiloa painavaa moottoripyörää täysissä ajovarusteissa 230 metriä ja saman verran takaisin.

Jos tehtävästä ei selviydy kolmessa minuutissa, haaveet voi unohtaa.

Kaatuminen sallittua.
 

- Työ moottoripyöräpoliisina on ollut minulla haaveena, sanoo vanhempi konstaapeli Teppo Rainio Lahden pääpoliisiasemalta.

Hän tähtää ensin moottoripyöräpoliisiksi ja sitten kouluttajaksi, jos se työnantajalle sopii.

Rainio toimii jo skootteripoliisikouluttajana ja Pieksämäen ajokoulutuskeskuksessa kouluttajana.

Skootteripoliisikoulutukseen tulijoita on aiempaa vähemmän.

- Olen pitänyt skootteripoliisin työstä. Skootteri on hyvä taajamissa, mutta moottoritiellä sen suorituskyky loppuu kesken, Rainio sanoo.

Teppo Rainio Lahden poliisista tähtää moottoripyöräpoliisikouluttajaksi.
 

Rainio ajaa moottoripyörällä siviilissäkin. Poliisipyörällä ajaminen edellyttää pois oppimista siitä, mihin siviilipyörän sarvissa on tottunut.

- Esimerkiksi jarrun käyttö on erilaista.

Kouluttajana toimimiseen liittyy yksi epäkohta: silloin ei pääse kentälle pyörän sarvissa.

- Polte kentälle on kova, myöntää vanhempi konstaapeli Iiro Mäkitalo Itä-Uudenmaan poliisista.

Lahdessa lapsesta lähtien asunut, mutta sieltä näitä aikoja pois muuttava Mäkitalo valmistui moottoripyöräpoliisisiksi 2013 ja aloitti kouluttajana 2014.

Vastuukouluttaja Kimmo Järvinen on toiminut moottoripyöräpoliisina yli 20 vuotta. Hän aikoo pitää kiinni kenttätyöstä, koska se auttaa säilyttämään tuntuman työhön, johon hän poliiseja kouluttaa.

Vasta kaksi naista päässyt kurssille

Räyskälän hiekkarataa kiertävät pyörät ja kuskit näyttävät kaikki samanlaisilta - paitsi yhden kypärän takaa heiluu tumma poninhäntä.

Suomessa on toistaiseksi vain yksi naispuolinen moottoripyöräpoliisi. Ensi kuussa heitä saattaa olla kaksi.

- Se on ollut kauan unelmana, sanoo kokkolalainen vanhempi konstaapeli Minna Kastrén.

Hän on vasta toinen nainen, joka on selvittänyt fyysisesti vaativan pääsykokeen.

Kastrénilla on ollut omakin pyörä. Lisäksi hän on ajanut yhden jääspeedway-kisan näytösmielessä.

Minna Kastrén Kokkolasta on vasta toinen nainen, joka on selvittänyt moottoripyöräpoliisikurssin valintakokeen.
 

Toinen kaukaa tullut kurssilainen on vanhempi konstaapeli Jari Ruotsalainen Pohjois-Karjalasta. Hän toimii ennalta ehkäisevän työn ryhmässä, joka on saanut käyttöönsä moottoripyörän.

- Siihen työhön pyörä sopii hyvin.

Moottoripyörä on hyvä työkalu myös kadonneitten etsinnöissä metsäpoluilla.

Räyskälän ilmailukeskuksen asvaltilla on hyvä harjoitella taitoajoa.
 

Hiekkaa, asvalttia ja vähän luokassa istumistakin

Moottoripyöräpoliisin peruskurssi kestää seitsemän viikkoa, josta neljä viikkoa käydään edellissyksynä. Loppujakso alkoi maanantaina Lopen Räyskälässä, jossa poliiseja on koulittu vuodesta 1985 lähtien. Kurssi koostuu 13 ajopäivästä ja kahdesta teoriapäivästä.

Kimmo Järvisen mielestä olosuhteet ja sijainti tekevät Räyskälästä moottoripyöräpoliisin paratiisin. Päällystetyillä pinnoilla testataan taitoajoa, hiekalla pyörän hallintaa.

Olosuhteet paranevat syksyllä, kun lentokenttää hallinnoiva Räyskälä-säätiö rakentaa uuden, 1,2 kilometrin mittaisen ajoharjoitteluradan.

- Kuin lehmät kevätlaitumella, arvioi kouluttaja Mika Kivikoski katseltuaan kurssilaisten ensimmäistä harjoittelua hiekalla.

Kaatuminen ei ole tavatonta. Kolmen ajopainotteisen viikon jälkeen kuljettaja ja pyörä ovat sinut.

Töitä kurssilaiset tekevät talvellakin. Syksyn kurssijaksolla otettiin videokuvaa, johon kurssilaiset tutustuivat, ja antoivat harjoitusajosta sitten toisilleen palautetta.

Miten poliisi voisi ylläpitää ajotuntumaa myös talvella?

Iiro Mäkitalolla on ehdotus.

- Mennään Espanjaan.

Kollegoita hieman hymyilyttää.

Pyöriin tulossa lisää tekniikkaa

Kesäkuun alussa päättyvä peruskurssi on rankka loppuun asti: viimeiseksi ajetaan 1 000 kilometrin lenkki.

Sitten töihin tien päälle.

Poliisilla on myös siviilipyöriä. Teppo Rainio arvelee, että juuri kurssilta valmistuneet tuskin pääsevät heti siviilipyörän sarviin, koska muut tienkäyttäjät eivät osaa kunnioittaa hälytyslaitteet kytkemättöminä liikkuvaa pyörää samalla tavalla kuin poliisin väreihin maalattua pyörää.

Kimmo Järvisen mukaan pyöriin on tulossa lisää tekniikkaa ensi vuoden kesäksi. Sitä ohjataan niin, ettei kuljettajan tarvitse irrottaa katsettaan tiestä.

Ei, tässä ei ole menossa rosvo ja poliisi -leikki vaan tulevien moottoripyöräpoliisien ajoharjoittelu.
 

Järvinen pitää kaksipyöräisellä liikkuvan poliisin etuna helppoa lähestyttävyyttä.

- Tuntuu, että kansalaiset arvostavat moottoripyöräpoliisia.

Ja kelpaa arvostaakin, sillä ainakin Järvisen itsensä mielestä suomalainen moottoripyöräpoliisikoulutus on maailman huippua. Tästä kertoo sekin, että moottoripyöräpoliiseille sattuu todella harvoin suistumisonnettomuuksia.

Hyvästä koulutuksesta vieläkin parempi

Hyvääkin voidaan kehittää. Meneillään olevalla peruskurssilla on ensimmäistä kertaa mukana myös psykologi, joka testaa kurssilaiset. Testi lisää kurssilaisen tietoutta itsestään, mikä parantaa työturvallisuutta.

Peruskurssin lisäksi Räyskälässä järjestetään ajokauden edellä kaksipäiväinen lämmittelykurssi. Tänä keväänä lämmittelykurssilla oli virolaisia moottoripyöräpoliiseja. He maksoivat koulutuksesta. Ensi vuonna virolaisille on tarkoitus myydä myös peruskoulutusta.

Kimmo Järvisen mielestä suomalainen moottoripyöräpoliisikoulutus on maailman huippua.
 

Nelostien tapauksen tutkinta kesken

Moottoripyöräpoliisi voi joutua tekemään nopeita ratkaisuja ilman vieressä olevan kollegan tukea. Näin kävi viime syksynä valtatie 4:llä Orimattilassa.

Autolla kaahaillut lahtelainen mies päätyi ajoratojen väliselle viheralueelle. Hän oli puukottanut hengenvaarallisesti matkustajana ollutta naista.

Paikalle sattumalta osunut Helsingin poliisilaitoksen moottoripyöräpoliisi oli tiettävästi ensin käskyttänyt miestä, ampunut varoituslaukauksen ja sen jälkeen ampunut kuolettavasti.

Poliisin aseenkäytöstä käynnistettiin esitutkinta, jota johtaa kihlakunnansyyttäjä Jukka Haavisto Itä-Uudenmaan syyttäjänvirastosta. Tutkinta ei ole vielä valmis.

- Kun esitutkintapöytäkirja lähti loppulausunnolle, osapuolet pyysivät tiettyjä selvityksiä, Haavisto toteaa. Hän ei täsmennä, mitä selvitykset koskevat.

Myös poliisi on vaitonainen.

- Haluamme antaa miehelle työrauhan, sanoo erityistoimintayksikön johtaja, ylikomisario Heikki Porola.

Moottoripyöräpoliisiinkin sovelletaan niin sanottua lähimmän partion periaatetta. Väkivaltaisiin hälytystehtäviin yksin liikkuvaa moottoripyöräpoliisia ei kuitenkaan lähetetä.

Heikki Porola tähdentää, että vaikka moottoripyöräpoliisi tienkäyttäjän silmin katsottuna näyttää toimivan yksin, tämä ei kuitenkaan aina ole yksin.

- Moottoripyöräpoliisilla on parityöskentelyä auton tai toisen moottoripyörän kanssa.

Naisen puukotusta tutkii Hämeen poliisilaitos. Kummankin tapauksen tutkinnasta tehdään päätös samalla kertaa.

Moottoripyöräpoliisi

Yli 90-vuotinen historia

Poliisin ensimmäiset moottoripyörät, sivuvaunulliset Harley-Davidsonit 1926 Helsinkiin ja Viipuriin.

Ensimmäiset soolomoottoripyörät 1958.

Moottoripyöräpoliisien koulutus keskitettiin Lopen Räyskälään 1985.

Liikkuva poliisi koulutti vuoteen 2013 saakka, siitä lähtien kouluttajana Poliisiammattikorkeakoulu Polamk.

Vuosittain koulutetaan noin 300 poliisia. Peruskurssilla 14-16 poliisia, loput lämmittelykurssilla.

Peruskurssi kestää 7 viikkoa syksyllä ja keväällä. Valintakoe 2-päiväinen.

Kurssille ollut 31 vuoden yläikäraja, se poistui 2014.

Meneillään oleva kurssi päättyy 2. kesäkuuta. Kurssilaisia on 14 ja kouluttajia 13, joista kolme on Polamkista ja loput poliisilaitoksilta.

Koulutusta on myyty myös Viron poliisille.

Virkaura moottoripyöräpoliisilla on keskimäärin 10 vuotta, keski-ikä on 37 vuotta.

Mikko Kivelä
mikko.kivela@mediataloesa.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (1)
-----

Voi olla pahimmillaan lyhytkin ura. Kannattaa katsoa juutuupista minuutin pituinen (härski) video hakusanoilla 'poliisi mönkijä'. Saattoi tehdä kipeetä.

Luetuimmat juuri nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X