Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kotimaa

Kiristyneet säädökset ja jättikustannukset kuormittavat varustamoyrittäjiä - moni laivuri on jo laittanut aluksen myyntiin

Kiristyneet turvallisuusmääräykset ja kustannukset ovat saaneet monen sisävesiyrittäjän laittamaan kiikarit koteloon. Markkinoilla on nyt myynnissä suuri määrä laivoja, joita kukaan ei osta. Kuva: Sami Lettojärvi

Järvimatkailuyrittäjien taloutta kiristävät tänä vuonna voimaan tullut EU:n lainsäädäntö, kansainvälisen merenkulkujärjestön velvoitteet ja niistä seuranneet Trafin uudet määräykset.

Tämän vuoden tammikuusta alkaen jokaisessa yli 15 metrisessä sisävesilaivassa ja aluksessa on ollut oltava itsestään vedessä aukeavat pelastuslautat. Pelastuslauttojen lisäksi myös tiukentuneet palomääräykset lisäävät yrittäjien kustannuksia.

- Meillekin on tulossa paukkulautat, mutta saamme ne vasta ensi viikolla. Ensimmäisessä erässä niitä on tilattu viisi. Hintaa asennetuille lautoille tulee noin 5 000 euroa kappale. Asiakkaiden turvallisuuden kannalta asia on tietysti hyvä, Lahden Järvimatkailun laivaliikenne- ja ravintolavastaava Jukka Riikonen sanoo.

Riikonen on laittanut merkille, että moni sisävesiristeilyjä tekevä yrittäjä aikoo lopettaa liikennöinnin kohoavien kustannusten myötä.

- Kyllähän tämä vaikuttaa väkisinkin alaan.

Saman on havainnut Päijänne-Risteilyjen toimitusjohtaja Eija Hilden.

- Laivoja on valtavasti myynnissä, mutta ei niitä kukaan osta. Monelle investoinnit ovat ylivoimaisia.

Päijänne-Risteilyllä laivoja on viisi.

- Kyllä tästä kymmenien tuhansien lasku tulee meillekin.

Hildenin mukaan sisävesiliikenteeseen keskittyneiden varustamoiden turvamääräykset ja niistä koituvat kustannukset ovat nousseet jatkuvasti.

- Paukkulauttojen lisäksi kiristyneet paloturvallisuusvaatimukset teettävät suuria remontteja moniin laivoihin. Sisävesilaivureiden toimintaa ajetaan nyt alas. Välillä tuntuu, että Suomessa säädösten noudattamisessa mennään aina yli. Edes Saksassa, joka on täsmällinen maa, sisävesiliikennettä koskevat säädökset eivät ole näin älyttömät, Hilden huokaa.

Heidi Nikunen
heidi.nikunen@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (12)
Kummastelija

Miten ne paukkulautat ovat hyvä asiakkaiden turvallisuudelle? Suomen olosuhteissa lähinnä kellunnalla on väliä ja jos ei ole merikelpoista katettua lauttaa, aina voi uida lähimpään saareen... se on usein helpompi vaihtoehti kuin nousta lautalle. Kelluntaliivit ja -lautat olisivat ihan riittäviä.

Minulla on veneessä paukkuliivejä ja silti löytyy myös paukkulauttakin. Ei siinä kylmässä vedessä kauaa kellu vaikka olisi liivit päällä, hypotermia tulee nopeasti ja sen jälkeen noutaja. Eikä ne paukkulautat ja pelastusliivit taloutta kaatanut. Halpa hinta jos henki säilyy.

Politiikon näytös

Huomaatteko saman asian, kaikki määräykset mistä on kustannuksia ja haittaa niin, ne suomi kyllä saa nopeasti voimaan. Kaikki ne mistä suomalaisten pitäisi hyötyä niitä ei saada voimaan, esim, autot,lääkkeet, alkoholi ja tupakka säädökset, me ei saatu näitä hyötyjä, mitä muut jäsenmaat ovat saaneet. Oli muuten sellainen kusetus Esko Aholta ettei mitää rajaa.

Luetuimmat juuri nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X