Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kotimaa

Trafin luonnos: Nykyistä useammasta viasta hylkäyslappu katsastuksessa

Muutokset johtaisivat yhä useamman auton ja perävaunun hylkäämiseen. LEHTIKUVA / Vesa Moilanen

Autoliitto paheksuu Liikenteen turvallisuusviraston Trafin suunnittelemia tiukennuksia määräaikaiskatsastuksiin. Autoliiton mukaan toteutuessaan Trafin suunnittelemat muutokset johtaisivat yhä useamman auton ja perävaunun hylkäämiseen sen sijaan, että tietyistä asioista annettaisiin korjauskehotus.

Jatkossa muun muassa toimimaton rekisterikilven valo johtaisi hylkäämiseen korjauskehotuksen sijaan. Myös etuvalojen viallinen valonlähde ja vialliset lasit johtaisivat hylkäämiseen. Trafin tällä hetkellä lausuntokierroksella oleva määräysluonnos liittyy käynnissä olevaan katsastuslainsäädännön uudistamishankkeeseen, jonka taustalla on EU-direktiivi.

Määräyksen valmistelussa on Trafin mukaan otettu erityisesti huomioon katsastusalan toimijoiden näkemykset muutostarpeista.

Autoliiton mielestä moni kaavailtu tiukennus aiheuttaisi ihmisille turhia kustannuksia ilman olennaista parannusta liikenneturvallisuuteen.

– Polttimo voi palaa katsastushallin ovella sisään ajettaessa. Tai sitten se voi palaa heti katsastuksen jälkeen. Jokainen normaali vastuullinen ihminen vaihdattaa polttimon, kun se ei enää toimi, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo tiedotteessa.

Tolvasen mukaan toimimattomilla ajovaloilla ei tälläkään hetkellä ole käytännössä merkityksellistä roolia vakavissa liikenneonnettomuuksissa – rekisterikilven valoista puhumattakaan.

Tolvasen mielestä kriteerien tiukennuksessa pitäisi miettiä aina kokonaishyötyä suhteessa aiheutuviin kustannuksiin. Hän muistuttaa, että katsastuksen päätarkoitus on varmistaa, että liikenteessä olevat ajoneuvot eivät vaaranna liikenneturvallisuutta ja että niiden päästöt ovat sallituissa rajoissa.

– Nyt esitetyt muutokset eivät vaikuta kumpaankaan. Kyse on sääntelyn lisäämisestä, ei normien purkutalkoista.

STT

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (6)
Hynkkel

Suomen omia didektiivejä.Niitä tehtaillaan urakalla kun on joutilasta porukkaa.Kyllä täällä hulluja riittää.

ITEAATTELIJA

"Määräyksen valmistelussa on Trafin mukaan otettu erityisesti huomioon katsastusalan toimijoiden näkemykset muutostarpeista". Siis kansainvälisten veropatiiseissa lymyilevien katsastusalan ketjujen direktiivin lobbaus on onnistunut oikeistoenemmistöisessä EU.n komissiossa ja parlamentissa. Kun katsastusta järkeistämällä on saatu turhat käynnit karsittua, niin näiden ketjujen bisnes on kärsinyt. On syytä muistaa komission puheenjohtaja Junckerin Luxemburgin oma veroparatiisi.

Kummastelija

Juurikin vain ja ainoastaan rahastusta.

Jutun esimerkkiin viitaten, minulla on kerran palanut/sammunut parkkivalon polttimo noin 2km matkalla ennen katsastusta. Eikä lisäkatsastuksesta tuollaisissa tapauksissa olisi mitään muuta vaikutusta kuin lisärahastuksen maku, enkä varmasti vaihtaisi mitään ennen kuin juuri ennen seuraavaa katsastusta, koska aiemmin vaihdettu voisi ehtiä palaa taas ennen.

Luetuimmat juuri nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X