Kotimaa

Väitös: Liikuntapelit lisäävät liikuntaa huomaamatta

Liikuntapelin pelaaja ei välttämättä edes huomaa harrastavansa liikuntaa. LEHTIKUVA / MIKKO STIG

Digitaaliset liikuntapelit voivat innostaa liikkumaan etenkin niitä, jotka muuten harrastavat liikuntaa niukasti, kertoo tuore väitöstutkimus. Tällaisia pelejä ovat esimerkiksi Pokémon GO ja Zombies, Run.

– Liikunta voi tulla pelaajalle ikään kuin pelaamisen sivutuotteena, ilman että pelaaja välttämättä edes kokee harrastavansa liikuntaa, sanoo Tuomas Kari Jyväskylän yliopiston tiedotteen mukaan.

Karin mukaan on tärkeää, että pelaaminen on hauskaa. Pelaajan kiinnostusta jatkaa lisäisi kuitenkin se, jos pelaaja saisi lisäksi palautetta pelin kautta saamistaan terveyshyödyistä.

Tutkimuksen mukaan muiden digitaalisten pelien pelaaminen lisää todennäköisyyttä, että käyttäjä pelaa myös digitaalisia liikuntapelejä.

Väitöskirja tarkastetaan Jyväskylän yliopistossa ensi lauantaina.

STT

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa lehti tästä

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Tunti Päivä Viikko Kuukausi
Näytä lisää

Lue seuraavaksi X