Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Uusi opetussuunnitelma testissä Lahdessa - Tiirismaalla ysiluokkalaiset opettavat toisiaan

Ysit Melisa Akpirinc (vas), Laura Kääntee, Kaisa Karimäki ja Sanni Reunasalo laaja-alaisten opintojen parissa. Kuva: Sami Kuusivirta

Lahden Tiirismaan yläkoulun E-parakissa on alkamassa äidinkielen ja matematiikan tunti. Yhdeksäsluokkalaiset tutustuvat matematiikan funktioihin, ja oppivat samalla viestintätaitoja mielipidetekstistä neuvotteluun ja bloggaamisesta opetusvideon tekemiseen. Koulukirjojen viereen avataan älypuhelimet ja läppärit.

Uuden opetussuunnitelman (OPS 2016) yleinen osa, joka kuvaa koulun toimintakulttuuria, on käytössä Lahden yläkouluissakin. Loppu otetaan käyttöön portaittain 2017-19.

Tipalassa äidinkielen ja matematiikan naittaminen on kuukauden mittainen kokeilu, jossa noudatetaan uuden opetussuunnitelman mukaisia yksilöllisen oppimisen periaatteita.

Opettajat alustavat, oppilaat työstävät projektin maaliin

Homma toimii käytännössä niin, että äidinkielen opettaja Reetta Tuominen ja matematiikan opettaja Ritva Mutanen ovat koonneet oppilaille aloituspaketin, joka sisältää vinkkejä ja tietoa opintosisällöstä, ja oppilaat työstävät projektin maaliin yksilöllisesti ja yhdessä.

Jakso kestää neljä viikkoa. Jokaisen viikon päätteeksi jokainen oppilas arvioi oppimistaan eri osa-alueilla. Jakson lopuksi oppilas kertoo opettajalle, minkä numeron hän jaksosta mielestään ansaitsee. Välitestejä pidetään, mutta jakson loppukoetta ei.

- Itsearvioinnin ajatus pohjaa siihen, että yksilö tietää paremmin omasta osaamisestaan kuin yksittäinen koe osoittaa. Oppilas pyritään sitouttamaan opiskeluun niin, että hän ottaa itse vastuuta omasta oppimisestaan. Se on paljon tärkeämpää kuin ulkoaoppimisen taito, opettaja Reetta Tuominen perustelee.

Pärjäävätkö ujommat ryhmässä?

Kaisa Karimäki ja Sanni Reunasalo ovat saaneet valmiiksi opetusvideon akselien suuntaisista suorista. Akselien suuntaiset suorat tulivat kaksikolle tutuksi viimeistään videota työstäessä, ja nyt luokan muut oppilaat voivat perehtyä asiaan älylaitteidensa näytöltä missä liikkuvatkin.

- Tämä on tosi hyvä juttu, jos kaikki ryhmässä hoitavat sovitut hommat, neljän hengen ryhmässä työskentelevä Kaisa Karimäki sanoo.Laura Kääntee sanoo, että hänellä on ollut vaikeuksia matematiikassa, mutta kokeilujakso on mennyt hyvin.

- Sanni ja Kaisa ovat opettaneet minua yhtä hyvin kuin opettaja muilla jaksoilla. Olen saanut hyviä arvosanoja välitesteistä. En silti ole varma, sopiiko tällainen opiskelu kaikille. Ujompien yksilöiden mielipiteet saattavat jäädä vahvempien jalkoihin.

Sanni Reunasalo on tyytyväinen kokeiluun.

- Kiva, erilainen kokeilu. Uskon, että olen oppinut asioita, mitä pitikin.

"Ville veti kympin"

"Aura, olet osannut opettaa Villelle kaiken. Ville veti kympin", kuuluu luokasta.

- Näin tämä parhaimmillaan toimii, oppilaat opettavat toisiaan. Tämä on kuitenkin vasta alku. Pitäisi mennä myös siihen suuntaan, että opettajat oppisivat toisiltaan, sanoo matematiikan opettaja Mutanen.

Hän antaa ymmärtää, että siihen on vielä matkaa. Kaikki opettajat eivät ole uudesta opetussuunnitelmasta yhtä innoissaan kuin hän.

- Minulle tämä sopii. Olen luova ja nopea, Mutanen paljastaa.

Oppilaillakin on kokeilujakson mallisessa syväoppimisessa omat nopeuteen liittyvät haasteensa.

- Aikataulu on tiukka. Voi käydä niin, että oppilas ei ehdi oppia kaikkea. Siihenkin on varauduttu. Samat asiat tulevat myöhemmin uudelleen, mutta erilaisessa paketissa, ja osa näistäkin asioista on opetettu heille jo seiskalla ja kasilla perinteisellä tyylillä, Ritva Mutanen kertoo peruskoulun kertaavasta luonteesta.

Opetussuunnitelma 2016

Seitsemän ydinaluetta

Ajattelu ja oppimaan oppiminen. Perusta elinikäiselle oppimiselle.

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu ohjaa oppilasta tuntemaan ja arvostamaan juuriaan.

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot. Jokainen vaikuttaa toiminnallaan omaan ja toisten hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen.

Monilukutaito. Kyky hankkia, muokata, tuottaa, esittää, arvioida ja arvottaa tietoa erilaisissa ympäristöissä ja tilanteissa.

Tieto- ja viestintäteknologista osaamista hyödynnetään kaikilla vuosiluokilla, eri oppiaineissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.

Työelämätaidot ja yrittäjyys. Halu ja kyky kehittyä. Taito toimia ryhmän jäsenenä.

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi on väliaikaisesti pois käytöstä.

Luetuimmat juuri nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X