Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kotimaa

Ruokateollisuuden isot kihot rahoittavat liha-, leipä- ja maitotiedotusta - kasviksia ei puolusta kukaan

Terveellisestä ruoasta puhuttaessa teollisuuden intressit ja tiede menevät iloisesti sekaisin.

Maito ja terveys ry:n ravitsemusjulisteet ovat näkyvästi esillä Kivimaan koulun ruokalassa. Oppilas Eetu Andersson juo kavereidensa kanssa lounaalla aina maitoa. Kuva: Kai Sinervo

Liha on voimaruokaa, jonka täyteläinen maku houkuttaa, kovat kundit juovat maitoa, hanki hyvinvointia luonnollisesti leivällä! Mainoslauseet pomppivat silmille, kun selailee ravitsemustietoa terveyskeskuksen aulassa. Värikkäiden lehtisten pääotsikot hehkuttavat lihaa, viljaa ja maitoa. Kasvikset jäävät tietopaketeissa paitsioon, vaikka tutkijat nostavat ne ravinnossa tärkeimmiksi.

"Ei ihme, että ihmiset ovat hämillään"

Syy löytyy rahoituksesta. Lähes kaikki materiaalit niin julkisissa terveydenhuollon tiloissa kuin netin hakutuloksissakin ovat teollisuuden rahoittamien, tuotteiden menekin edistämiseen tähtäävien järjestöjen tekemiä.

- Ei ihme, että ihmiset ovat hämillään. Lähes kaikilla materiaalin tuottajilla on myynninedistämisintressi, toteaa Kuluttajaliiton elintarvikeasiantuntija Annikka Marniemi.

Suomen elintarviketeollisuuden suuret etujärjestöt ovat Leipätiedotus ry, Maito ja terveys ry ja Lihatiedotus ry. Lisäksi materiaaleja rasvasta tuottaa kulutustavarajätti Unilever. Nämä järjestöt tuottavat suuren osan Suomen ravitsemustiedotuksesta: esitteitä, julisteita ja kampanjoita kouluissa. Leipätiedotuksen taustalta löytyvät isot leipomot ja myllyt, sellaiset kuin Fazer ja Suomen Leipuriliitto. Valio jätti Maito ja terveys ry:n tukemisen vuoden vaihteessa, ja tuottaa nyt omaa sisältöään. Sitä ei jaeta kouluihin. Lihatiedotus saa rahoituksensa muun muassa HK:lta ja Atrialta, ja Unilever on maailman suurin valmisruokien ja margariinien tuottaja.

Kasviksia aiemmin markkinoinut Kotimaiset Kasvikset ry ei saa rahaa teollisuudelta, joten valtion tuen loputtua muutama vuosi sitten se joutui lopettamaan tiedottamistyön.

- Eivät pienet toimijat voi maksaa suuria summia mainostuksesta. Nyt kasviksilla ei ole omaa neuvontajärjestöä, harmittelee Kotimaiset Kasvikset ry:n tiedotuksessa työskennellyt Pirjo Toikkanen.

"Noudatamme suosituksia"

Julkisiin terveydenhuollon tiloihin sijoitetuissa etujärjestöjen tietolehtisissä ja julisteissa oman alan tuotteet on nostettu kärkeen, ja niiden terveyshyötyjä korostetaan. Siinä ei Leipätiedotus ry:n toiminnanjohtajan Kaisa Mensosen mukaan ole mitään ongelmallista.

- Kun rahoituksemme tulee viljateollisuudesta, niin meidän kärkiviestintämme on tietenkin kuitu, vilja ja leipä. Maitojärjestöllä on sitten oma kärkensä, samoin muilla. En näe siinä ristiriitaa, sillä noudatamme kuitenkin suosituksia.

Mensonen myöntää, että kun virallista tietoa on vähän, ja etujärjestöjen esitteet ovat julkisen terveydenhuollon tiloissa esimerkiksi kouluissa, tavalliselle ihmiselle voi jäädä hämäräksi, että kyse on menekinedistämisestä.

- Kuluttaja ei varmaankaan sitä ymmärrä. Me kuitenkin laitamme esitteisiin logomme avoimesti.

"Ihan hyviä ne esitteet ovat"

Ravitsemusasiantuntijat eivät tunnu olevan huolissaan teollisuuden roolista ravitsemustiedon pääasiallisena levittäjänä.

- Puolueettomasta tiedosta jäisi varmasti monipuolisempi kuva terveellisestä ravinnosta, mutta ihan hyviä ne esitteet ovat, sanoo Päijät-Hämeen perusterveydenhuollon ravitsemusterapeutti Anna Päätalo.

Myös Helsingin yliopistossa tutkijana toimiva lahtelainen ravitsemusterapeutti Raisa Valve on tyytyväinen, että ylipäätään joku tiedottaa ravitsemuksesta.

- Hyvä tietysti nostaa medialukutaitoa, että kuka on tiedon takana. Toisaalta on positiivista, että teollisuudella on rahaa tehdä ruokaesitteitä, jotka näyttävät värikkäältä ja innostavat ihmisiä.

Kuluttajaliitto ja RAY tuottavat riippumatonta tietoa

Ministeriötasolta ei anneta rahaa puolueettomaan ravitsemustiedotukseen. Sen sijaan maa- ja metsätalousministeriö myöntää ruokateollisuuden etujärjestöille vuosittain satoja tuhansia euroja menekinedistämistukea, josta osa menee juuri etujärjestöjen materiaalien tuottamiseen. Kuluttajaliitto on Marniemen mukaan saanut ihmisiltä palautetta ravitsemustiedon epäselvyydestä, ja on viime vuosina ryhtynyt itse Raha-automaattiyhdistys RAY:n tuella tuottamaan teollisuuden intresseistä riippumatonta tietoa ja materiaaleja virallisten suositusten pohjalta.

- Materiaalejamme on tilattu moniin terveyskeskuksiin, ja olemme saaneet palautetta, että on hyvä, kun saatavissa on materiaalia, jolla ei ole tarkoitus edistää myyntiä.

 

Juttua korjattu 16.5. klo 11:50: Valio ei  enää rahoita Maito ja terveys ry:tä.

Muokattu 16.5. 17.25. Lisätty maininta, että Valion tuottamaa sisältöä ei jaeta kouluihin.

Sara Vainio
sara.vainio@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (2)
Tavallii

Agraarien (kepulaisten) ääripropaganda on Suomessa voimissaan. Megalomaanisille, yli neljään miljardiin vuosittain nouseville maataloustukiaisille yritetään löytää oikeutusta jopa vailla perusteita rummuttamalla maito- ja viljatuotteiden hyötyjä kuluttajille. Maataloustuotanto Suomessa on tukiasituotantoa.

ITEAATTELIJA

Tukiaispolitiikka taitaa olla koko EU-alueen ongelma, missä ilman riittävää valvontaa jaetaan rahaa suurtuotannolle. Suomessa lienee kaikkein tiukkapipoisimmat tukien syynääjät ja suomalaiset ovatkin ajaneet koko tukijärjestelmän lopettamista. Kuitenkin vapaakauppasopimuksen myötä meidät kuten koko EU-alueen tulee valtaamaan amerikkalainen suuryritysten omistama tehoviljely myrkkyineen, mikä viimeistään tappaa meidän kohtuullisen terveen tuotannon. Vaihtoehtona "maito- ja viljatuotteiden hyötynä kuluttajille" rummutukselle jää tavallii kuluttajalle kokoomuksen rummuttama "olut ja viini" ruokakauppoihin. Siis sitäkö sitten seuraavaksi kouluissa mainostetaan.

Luetuimmat juuri nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X