Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kotimaa

Kehätiestä puhuttiin pitkään Lahden valtuustossa, äänestyspäätös selkeä

Keskustan liikenne rauhoittuu, jos rekat eivät eää jyristä pitkin Mannerheiminkatua. Kuva: Janne Riikonen

Lahden kaupunginvaltuusto kävi vilkasta keskustelua Lahden eteläisen kehätien aiesopimuksesta. Sopimuksen mukaan Lahti ja Hollola maksavat tiestä yhteensä 28 prosenttia, jos se rakennetaan. Kuntien osuus on täten 77 miljoonaa euroa, josta Lahti maksaa 90 prosenttia ja Hollola kymmenen prosenttia.

Lahden kaupunginhallitus on aiemmin hyväksynyt aiesopimukseen sitoutumisen.

Kaupunginhallituksen esitystä vastusti ensimmäisenä vasemmistoliiton Vuokko Kautto. Kauttoa mietityttivät kustannukset ja esimerkiksi tunnelien tulipalovaarat.

Kauton esityksen jälkeen tie sai useamman puolustavan puheenvuoron. Sen sanottiin tuovan työtä ja rahaa ja olevan välttämätön. Jari Hartman (sd.) sanoo, että kehätien kustannuksilla pystyttäisiin työllistämään kaikki Lahden pitkäaikaistyöttömät.

Lisäksi keskusteltiin edelleen pohjavesistä ja Renkomäen linjauksesta. Kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta huomautti, että Launeen vaihtoehto on ylivoimaisesti paras.

Lopulta valtuusto äänesti asiasta. Aiesopimuksen hyväksymistä ja kehätiehen sitoutumista kannatti 50 valtuutettua ja sitä vastusti viisi valtuutettua. Neljä äänesti tyhjää.

Emmi Tuomisto
emmi.tuomisto@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (3)
Pitsitien Wanha

Mielenkiintoinen valtuusto. Neljä valtuutettua on tullut valituksi turhaan. Kommari pelkää. että tunnelinpätkä Lahdessa olisi yhtä vaarallinen kuin kymmenien kilometrien tiet muualla. Arveleekohan vielä, että valtatie 12 kadulla olisi jotenkin vaarallisempi kuin tunneli jne.Kenelle tien rakentaminen tuo työtä? Kansainvälinen kilpailu ja koneet pitää siitä huolen,.Kyllä kustannuksilla pitkäaikaistyöttömät voitaisiin työllistää - mutta kun he eivät tietöihin lähde. Muistakaa, mielipiteenne 15 vuoden kuluttua kun valtatie 12 kulkee tunnelissa Lahden keskusta-alueen katua pitkin. Kehätie olisi 15 kilometriä torista tai enemmän.

JANNE JOO

Maailmalla on asiaa tutkittu ja suurten tiehankkeiden myötä liikenne lisääntyy. Vastaavasti viihtyvyys vähenee. Samalla rakentamisen huumassa on unohdettu, että 15 vuoden päästä harva meistä ohjaa omaa autoansa ja ruuhkat vähenevät autonomisten kulkuvälineiden kautta. Edelleen, paremmilla strategisilla valinnoilla ihmiset olisi mahdollista saada liikkumaan tehokkaammin ilman valtaisia rakennelmia. Mutta koska nyt päättäjät ovat sokaistuneet suurten hankkeiden hyötyihin, niin tulevat sukupolvet maksavat näitä virheitä varmasti mielellään.

Tessulandia

Nyt varmaan käsitit väärin? ei kehätie työttömiä työllistäisikään vaan samalla RAHA määrällä voitaisiin työttömiä työllistää! Ei työmaille enää nykyään pääsekkään jos ei ole ammattimies tai edes jonkui kurssin käyny,seisoskelijoita ei tarvita enää missään,lapioajat on katos ohi.

Luetuimmat juuri nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X