Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kotimaa

Voisiko vaate kiertää kehdosta kehtoon?

Anniina Nurmi haluaa uudistaa ihmisten tapaa ajatella vaatteista. Vaatelainaamo oli hyvä kokeilu, seuraavaksi hän miettii olisivatko ihmiset valmiita vaatteiden liisaukseen. Kuva: Juha Peurala

Jos ihminen yrittää omassa henkilökohtaisessa elämässään noudattaa hyviksi kokemiaan periaatteita, miksi hänen pitäisi työssään toimia päinvastaisella tavalla? Miksi pitäisi vaikkapa yrittää lisätä kulutusta, vaikka on itse sitä vastaan?

Ei tarvitsekaan, ajattelee lahtelainen Anniina Nurmi, vastuullinen vaatesuunnittelija.

– Olen valmistunut muotoiluinistutuutista ja opiskelujen aikana olin Amsterdamissa vaihdossa puolen vuoden ajan. Siellä pohdin, onko tämä sittenkään minun oma alani. Yritän itse tehdä vastuullisia valintoja ja muoti tuntui olevan ristiriidassa sen kanssa. Tämä oli vuonna 2006, jolloin vastuullisuudesta vaatepuolella ei vielä ollut keskustelua, hän kertoo.

Anniina Nurmen ajatusmaailma aukesi uudella tavalla, kun hän tutustui tuotteiden elinkaariajatteluun ja vastuullisuuteen teollisen muotoilun alalla.

– Oivalsin, että sen saman voi siirtää myös vaatetuotantoon.

Juuri nyt hän pohtii vaatteen elinkaarta, kiertotaloutta ja sitä, voisiko vaate kestää ei vain kehdosta hautaan, vaan kehdosta kehtoon.

Massatuotannon hinta

Vastuullinen ajattelu on ristiriidassa sen kanssa, miten suuri yleisö tänä päivänä kuluttaa, etenkin vaatteita. Maailman suuret vaatemerkit puskevat vuoden aikana useita eri sesonkeja, joihin kaikkiin pitää päästä mukaan. Vaatekaupat pursuavat halpatuontivaatteita, joiden elinkaari on lyhyt, ja jotka eivät kelpaa edes matonkuteiksi.

– Muoti ja vaatteet on demokratisoitu. Massatuotantoa on aivan eri tavalla kuin ennen. Sen mahdollistavat superhalvat hinnat, Anniina Nurmi toteaa.

Massatuotannon hintana ovat Aasian työntekijöiden työolot eli surkeat palkat, pitkät päivät ilman työsuojelua tai mitään työntekijän oikeuksia.

– Oli jalo ajatus, että kaikilla olisi mahdollisuus saada muotivaatteita. Siinä unohdettiin kaikki muu, Anniina Nurmi toteaa.

Vastuullisuutta on se, että työläisen palkka riittää elämiseen.

Sanana muoti yhdistyy pintamuotiin, vaikka se Nurmen mukaan voi olla paljon muutakin.

– Alunperin muoti annettiin ylhäältä alas, nyt se menee alhaalta ylös. Seurataan mitä katumuodissa tapahtuu ja inspiraationa voi olla vaikka yksi yksittäinen ihminen ja hänen persoonallinen tyylinsä.

Anniina Nurmi karsastaa sanaa muoti, koska siihen liittyy runsaasti negatiivisia mielikuvia.

– Minun mielestäni tyyli on paljon parempi sana. Se ei muutu hetken trendien mukaan.

Maailmalla näkyy jo merkkejä siitä, että muoti on muuttamassa sykliään. Että se olisi hidastamassa tahtia.

– Kun kaikki tulee niin nopeasti, vaatteita ei arvosteta. Eikä silloin, jos ne eivät maksa mitään.

Nurmi-tuotemerkki

Anniina Nurmi halusi tehdä asiat toisin, ja luoda malliston joka kestää kymmenen vuotta, ei kahta viikkoa. Viisi vuotta sitten hän perusti oman Nurmi-vaatemerkin, jonka tuotteita on myyty putiikissa Rautatienkadulla.

Nurmi halusi valita vaatteisiinsa vastuulliset materiaalit.

– Luomupuuvillaa, hamppua, denimiä kierrätysmateriaaleista, hän luettelee.

– Tiedän, että luomupuuvillakaan ei ratkaise kaikkia ongelmia. Onhan kyseenalaista kuinka paljon peltoa käytetään tekstiilituotantoon ja lisäksi ongelmana on vedenkulutus eli keinokastelu. Mutta ekomateriaaleista sitä on hyvin saatavilla.

Hamppu olisi ekologisempi materiaali, mutta sillä on imago-ongelma. Hamppu mielletään poltettavaksi, ei puettavaksi aineeksi.

– Minun mallistossani oli hamppufarkkuja, jokunen pari taitaa olla jäljellä.

Materiaalien lisäksi Anniina Nurmi halusi tuotantonsa olevan läpinäkyvä. Vaatteet tehtiin Suomessa ja Virossa, aikuisten naisten ompelemina.

– Myös Aasiassa on vastuullisia toimijoita. Vastuullisuutta on se, että työläisen palkka riittää elämiseen ja että työolot ovat turvalliset.

Mutta raha ratkaisee. Sen vuoksi puhumme Anniina Nurmen vaatemallistossa menneessä aikamuodossa. Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden aatteen mallisto ei ollut taloudellisesti tarpeeksi kestävä. Nurmi-tuotemerkki on laitettu tauolle.

– Olisi meillä voinut mennä huonomminkin, eli sain palkat maksettua ja työllistettyä muitakin. Jotta toiminta olisi ollut taloudellisesti kannattavaa, olisi pitänyt kasvattaa volyymia.

– Fokusoimme toiminnan kohderyhmään eli vastuullisiin kuluttajiin, ja myynti kasvoi koko ajan, mutta ei tarpeeksi. Hintakilpailuun ei ollut järkeä lähteä.

Nurmi 2.0

Jotta vastuullinen vaatetuotanto yleistyisi, olisi tärkeää muuttaa ihmisten asenteita ja kulutustottumuksia ja lisätä tietoa vaatteiden kiertotaloudesta.

Nurmi-merkkiä ei ole tarkoitus unohtaa, vaan uudistaa. Nurmi 2.0 on suunnitteilla.

– Mehän kokeilimme putiikissa vaatelainaamoa. Se herätti paljon mielenkiintoa, vaikka ei saanut niin paljon osallistujia kuin oli tykkääjiä. Olen miettinyt, voisiko sitä ajatusta laajentaa.

– Ajattelin vaatteiden leasingia eli liisausta. Olisivatko ihmiset valmiita siihen, että vaate olisikin liisattu muualle siksi aikaa kun sitä ei itse käytä?

Anniina Nurmi, 31

Kuka: Suunnittelija ja vastuullisen vaateteollisuuden asiantuntija

Perhe: avomies

Kirja, joka vaikutti: Kirja teollisen muotoilun tuotteiden elinkaaresta. Oivalsin, että sama voi toimia myös vaateteollisuudessa.

Haaveilen: Että maailma olisi nykyistä tasa-arvoisempi ja suvaitsevampi paikka.

Kesken: Paljon asioita, kuten uuden konseptin miettiminen. Se, mitä Nurmi 2.0 pitää sisällään.

Mervi Pasanen
mervi.pasanen@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Asiasanat:

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Luetuimmat juuri nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X