Kotimaa

Heinolan oikoratalinjaukset Jyväskylään ja Mikkeliin pysyvät kartoissa

Vaikka Heinolan radan matkustajaliikenne hiipui, on yhteys edelleen tärkeä tehtaiden raskaiden tavarakuljetusten kannalta. Kuva: Sami Lettojärvi

Heinolan kannalta tärkeät oikoratasuunnitelmat Jyväskylästä ja Mikkelistä Lahden kautta Helsinkiin nukkuvat ruususen unta.

Mutta herääminen on mahdollista.

- Emme ole unohtaneet Jyväskylästä Heinolan kautta Lahteen piirrettyjä oikoratalinjauksia. Kun päivitämme suunnitelmia kevättalvella, pohdimme tulisiko varaukset edelleen säilyttää kartoissa, toteaa Keski-Suomen liiton liikenneinsinööri Pekka Kokki.

Keski-Suomen hankekartta on etelän ja pohjoisen välisen oikoradan kannalta ratkaisevin, sillä alueen kasvu on jatkossa ainoa realistinen paine isoille ratainvestoinneille.

Hankeväli on kuitenkin venymässä oikoradan osalta 10 vuodesta 30 vuoteen, ellei kauemmaksikin.

Syynä on jo tehty päätös Jyväskylä-Tampere ratayhteyden parantamisesta, sähköistämisestä ja laajentamisesta kaksiraiteiseksi. Tämä yhteys on täysimääräisesti hyödynnettävissä vuoteen 2030 mennessä.

- Ratkaisu näyttää riittävän eri toimijoille. Liikennepolitiikkamme on ratojen osalta toistaiseksi lukittu, Kokki sanoo.

Etelä-Savon liitossa Savon radan oikaisuhanke elää myös, tosin syväjäädytettynä.

Akuutti ratapolitiikka on arvioitu uudelleen. Tämä tarkoittaa, että Mikkelin ja Kouvolan välisen ratayhteyden perusparannus ja sähköistäminen on katsottu paremmaksi keinoksi varmistaa nopea yhteys pääkaupunkiin.

Kun Päijät-Hämeen oikoradat seuraavan kerran nostetaan pöydälle, tulisi päätöksissä ottaa Äänekosken tehtaan vaikutuksen lisäksi huomioon myös muut muuttuneet tekijät.

Niitä ovat rakentamisen jälkirahoitusmalli, rautatieliikenteen avaaminen kilpailulle, radan rakennusaikainen työllistävä vaikutus, valtateiden paisuva korjausvelka sekä kiristyneet ympäristövaatimukset. Kaikkia tekijöitä ei vielä voitu ottaa huomioon vuonna 2011 tehdyssä oikorataselvityksessä.

Esa Arvekari
esa.arvekari@mediataloesa.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?
Hanki lukuoikeus ESS:n koko verkkosisältöön

Kirjaudu tästä

ESS - joka hetki läheltäsi.

Ota käyttöösi ylivoimaisesti paras sisältöpaketti Lahden alueen uutisista, ilmiöistä ja tapahtumista. Tilaajana voit olla varma että pysyt ajan tasalla kaikesta, mitä ympärillä tapahtuu.

Mitä saan tilaajana?

  • Kaikki ESS.fi-sivuston sisällöt
  • Kaikki paperilehden sisällöt
  • Pääsyn sisältöihin kaikilla laitteilla, mistä ja milloin tahansa
Kirjaudu sisään tästä
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.
Kommentointi (1)
PLeisson

Ei paljon kannata. Ei rahtitavaralle meinaa mitään että se kulkee pari tuntia kauemmin. Että jos on mukamas ylimääräistä rahaa sijoittaa ratoihin, olisi järkevämpää muuttaa nykyiset yksirataiset kaksirataisiksi (mikä oikea termi lieneekään). Ni.

Tunti Päivä Viikko Kuukausi
Näytä lisää