Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kotimaa

Toinen tuplasta - Donnan tarina selvisi

Salonkivene Donnan tarina selvisi. Kuva: Mirja Hussain

Helsingin venemessuilla selvitettiin taannoin kuvan salonkivene Donnan tarina. Loistonsa päivien veroiseksi entisöity Donna rakennettiin 1927 Hallan Sahan tiloissa Kotkassa. Yleensä Hallan Sahalla valmistettiin isoja tukkiproomuja yrityksen käyttöön. Talveksi veneenveistäjät saivat potkut. Eräänä vuonna ei kesätöiden jälkeen tullutkaan potkuja, vaan pyyntö jäädä veistämään sahan käyttöön kaksi identtistä salonkivenettä. Kaksi siksi, että sahalle oli tullut vahingossa tuplamäärä tilattua mahonkia venettä varten.

Veneet valmistuivat, ja toinen ristittiin Mercuriukseksi ja toinen Apolloksi. Apollon vaiheista ei ole tietoa, se katosi jonnekin 60-luvulla. Mercurius jäi sahan johtajan käyttöön.

Mercurius myytiin sittemmin Päijänteelle. Se kierteli aikansa eri omistajilla. Nykyinen omistaja, kouvolalainen Jaakko Sairo haki veneen vuonna 2006 itselleen Säynätsalosta, jossa se makasi hylättynä kuivalla maalla.

Mercurius oli jo tuossa vaiheessa muuttunut Donnaksi. Sen tarinasta kävi ilmi, että veneellä oli jossain vaiheessa nimenä myös Koselo.

Sairo entisöi veneen entiseen loistoonsa. Mikään pieni homma entisöinti ei ole ollut, sillä kunnostamista kaipasivat niin veneen peräpeili, keulapuu, pohja, kyljet kuin kannetkin. Veneeseen oli muun muassa rakennettu vanerinen hytti keulakannelle. Lisäksi vene oli jossain vaiheessa myös kuidutettu ja peräsuojattu teräksisellä suojalla. Kaikki nämä oli purettava pois ja vaihdettava aitoon, alkuperäiseen muotoon ja materiaaliin.

Donnan ehostaminen on kestänyt yhdeksän vuotta, eikä työ ole vieläkään kokonaan valmis. Täydessä veneilykunnossa Donna kuitenkin on, ja viimeistään juhannuksena se nähdään taas Kotkan ja Haminan vesillä. Myöhemmin kesällä Donna päässee myös Saimaan aalloille. Sairo haaveilee Kimolan kanavan toteutumisesta, jotta Kuusankosken kautta olisi mahdollisuus päästä tulevaisuudessa Heinolan ja Kalkkisten kanavan kautta myös Päijänteelle.

Jaakko Sairo kaipaisi vielä lisää tietoa veneestään, erityisesti Hallan Sahalla työskennelleiltä tai heidän jälkeläisiltään. Hän epäilee, että sahateollisuudessa ja puuseppäalalla työskennelleitä miehiä olisi hyvinkin voinut päätyä Hallan sahalta myös Lahden seutuville.

Sairolle voi viestiä sähköpostitse osoitteeseen sairoja52@gmail.com. Sairoa kiinnostaisi kovasti myös Donnan sisarveneen Apollon kohtalo, vaikkei hän aiokaan enää uuteen entisöintiprojektiin ryhtyä.

Tiina Larjo
tiina.larjo@mediataloesa.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Asiasanat:

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Luetuimmat juuri nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X