Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kotimaa

Bensaa kasvovoiteessa? Suomalaisnaisen kehittämä kännykkäsovellus paljastaa, mitä kosmetiikka sisältää

Katariina Rantasen tiimin kehittämä kännykkäsovellus lukee tuotteen viivakoodin, listaa näytölle ainesosat ja varoittaa ei-toivotuista raaka-aineista. Se myös tarjoaa lisätietoa sekä ehdottaa turvallisempaa tuotetta, jos sellainen on saatavilla. Kuva: Katja Luoma

Tähän asti on pitänyt olla kemisti, jotta saisi tolkkua kosmetiikkapurkin ainesosaluettelosta. Nyt kuluttajalla on paremmat mahdollisuudet, sillä Katariina Rantasen kehittämä uusi kännykkäsovellus paljastaa, mitä purkissa on.

Tuoteselosteen vaikeaselkoisuus ja tuotteiden yllä leijuva mielikuvamarkkinointi ovat kuluttajan kannalta hankala yhdistelmä. Kaikki kosmetiikan tuhannet ainesosat eivät suinkaan ole ongelmattomia.

- Tuoksua saatetaan mainostaa ruusunnuppujen kuvin. Todellisuudessa kyseistä kasvia ei ehkä ole käytetty valmistuksessa lainkaan, huomauttaa Katariina Rantanen.

Hän alkoi ideoida työkalua työskenneltyään kosmetiikan parissa Ranskassa. Hän suunnitteli tuoksuja omalle tuotemerkilleen ja pohti, miten vähän mahdollisuuksia kuluttajalla on saada tietoa ainesosista, jotka voivat olla terveydelle haitallisia tai eettisesti arveluttavia.

- Ystäväni omistaa Ranskassa kosmetiikkatehtaan ja kertoi tyrmistyneenä, kuinka hänen tehtaassaan laitetaan kosteusvoiteeseen bensaa. Mineraaliöljyt, joita kosmetiikassa käytetään laajalti, ovat raakaöljystä jalostettuja ja puhdistettuja öljyjä, Rantanen sanoo.

Hänen tiiminsä kehittämä ilmainen englanninkielinen sovellus toimii kuin viivakoodinlukija. Se avaa tuoteselosteen sisällön eli INCI-listan ja varustaa ei-toivotut aineet hälytysmerkillä. Sovellus tarjoaa myös lisätietoa ja ehdottaa tilalle toista, turvallisempaa tuotetta, jos sellainen on tarjolla. Käyttäjäprofiilin voi muokata omien tarpeidensa mukaan varoittamaan esimerkiksi allergiaa aiheuttavista tai eläinperäisistä raaka-aineista.

Tulevaisuuden lupaus

Suomalaisnaisen sovellukselle oli tilausta. Cosmethicsin kaltaista työkalua ei kosmetiikan kuluttajalla ole tähän asti ollut. Markkina-alue kattaa koko Euroopan. Ei siis ihme, että sijoittajat ja kansainvälinen media ovat osoittaneet runsaasti myönteistä kiinnostusta. Yritys on vilahdellut Forbesin tulevaisuuden lupausten listauksissa, ja Slush-tapahtumassa se pääsi neljän finalistin joukkoon. Kun se viime lokakuussa lanseerattiin Lontoossa Techcrunch Disrupt -tapahtumassa, BBC nosti sen näkyvästi esille.

Cosmethicsilla on nyt yli 5 000 rekisteröitynyttä käyttäjää, ja määrä nousee noin 75:llä päivittäin. Tällä hetkellä tietokannassa on jo noin 17 000 tuotetta. Sovellus tunnistaa pian jo 80 prosenttia Euroopassa myytävästä kosmetiikasta.

Hotelli, ravintola, meikki

Tällä hetkellä sovellus toimii Applen laitteilla EU:n alueella. Android-version voi ladata testikäyttöön Suomessa, ja alkukesästä se on ladattavissa koko EU:ssa.

Suunnitelmia on paljon. Tavoite on, että tulevaisuudessa kuluttajat voivat pisteyttää tuotteita ja pääsevät niitä klikkaamalla myös suoraan verkkokauppaan.

- Hyvien tuotteiden löytäminen pitää tehdä helpoksi ja hauskaksi, Rantanen sanoo.

Hän toteaa, että kun kuluttajien illuusiot tuotteista karisevat, se pakottaa valmistajat toimimaan vastuullisemmin.

- Iso visioni on muokata kuluttajien käyttäytymistä niin, että samalla tavoin kuin nyt googletetaan hyvää ruokapaikkaa tai hotellia, samalla tavoin skannataan ja vertaillaan kosmetiikkaa.

Kaisa Hako
kaisa.hako@mediataloesa.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi on väliaikaisesti pois käytöstä.

Luetuimmat juuri nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X