Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Kotimaa

Ei enää ulkoa tankkaamista, uusi opetussuunnitelma mullistaa oppimisen

Lahtelaiset opettajat pohtivat työpajoissa kuinka uusi opetussuunnitelma tuodaan käytännön koulutyöhön. Kuva: Mirja Hussain

Hyvästi ulkoaopettelu ja opettajien yksinpuhelut. Uusi, syksyllä 2016 käyttöönotettava peruskoulujen ja esiopetuksen opetussuunnitelma lähestyy oppimista uudesta näkökulmasta.

Tulevaisuuden koulussa oppilaat eivät enää tankkaa ulkoa asioita, vaan oppiminen tapahtuu enemmän ajattelemaan oppimisen ja oppimaan oppimisen kautta. Tavoitteena on myös, että yhteisöllisyys ja viihtyminen ja sitä kautta motivaatio paranisivat peruskouluissa.

Lahden Sibeliustalossa riitti lauantaina vilskettä, kun 750 esi- ja perusopetuksen opettajaa, rehtoria ja päiväkodinjohtajaa pohtivat mitä uuden opetussuunnitelman käyttöönotto tarkoittaa käytännössä ja kuinka heidän työskentelytapansa muuttuvat uudistuksen myötä.

Perusopetuksen henkilökunta työskenteli päivän ajan pääasiassa erilaisissa työpajoissa, viidentoista eri teeman parissa. Teemoina olivat muun muassa toimintakulttuurin, oppiainerajat ylittävän yhteistyön sekä ajattelu- ja oppimistaitojen kehittäminen.

- Punaisena lankana opetussuunnitelmauudistuksessa on oppiainerajojen hälventäminen ja oppimisen kokonaisuuksien korostaminen. Tavoitteena on, että tulevaisuuden koululainen saa entistä paremmat taidot elinikäiseen oppimiseen ja kokonaisuuksien hallintaan, Lahden opetussuunnitelmatyötä johtava suunnittelu- ja kehittämispäällikkö Juha Patrakka Lahden kaupungin perusopetuspalveluista sanoo.

Uudessa opetussuunnitelmassa eri oppiaineita velvoitetaan yhteistyöhön myös käytännössä. Lahden opetussuunnitelmatyön tavoitteena on edetä siten, että mahdollisimman monet opettajat ovat mukana laatimistyössä.

Työn edetessä myös oppilaita ja huoltajia halutaan ottaa mukaan opetussuunnitelmatyöhön.

Lue lisää sunnuntain Etelä-Suomen Sanomista.

Heidi Nikunen
heidi.nikunen@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi (27)
JUHANI JOKINEN

Joo, opetetaan elämän hallintaa ryhmissä, ja siinä sivussa yritetään syötttää jotain lukuja ja tekstiä.

valo

Kiva kun kaikki saa osallistua yhteistyöhön? Kokouksia riittää kuten EU:ssa. Kuten joku viisas sanoi, että kokouksistakin on jo nykyään pidettävä palaveri etukäteen. Mitä useampi kokki sitä sekasempi soppa ja kukaan ei ota vastuuta. Rahaa palaa ja aikaa. Ei ole ihme jos on aina kiire. Anteeksi tämä realistinen asenteeni.

TEPPO VANAMO

No eipä noita ulkoa opeteltavia asioita montaa olekaan, joten oikeaan suuntaan ollaan ainakin menossa. On kuitenkin joitakin asioita, jotka on pakko, tai jotka kannattaa opetella ulkoa. Tällaisia tulee mieleen ainakin SI-järjestelmä, toisen asteen yhtälö ja trigonometriset funktiot. Toisen asteen yhtälön ja trigonometriset funktiot pystyy tietenkin johtamaankin, mutta huomattavasti helpommalla pääsee, jos viitsii painaa ne mieleensä. SI-järjestelmän osaamisen tulisi olla kaikkien opettajien osaamisen minimivaatimuksena. On näet käytännössä lähes mahdotonta opettaa, ellei sitä osaa, ja ainakin opetuksen tehokkuus romahtaa.

Luetuimmat juuri nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X