Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu-uutiset

Suksien hionta voi ratkaista mitalin ja kuutossijan eron

Maajoukkueen suksihuoltaja Heikki Tonteri arvioi, että hionta voi vaikuttaa suksien liukuun kahden, kolmen prosentin verran. LEHTIKUVA / Antti Aimo-Koivisto

Suksien hionnan onnistuminen voi ratkaista mitalin ja kuutossijan eron ensi viikolla alkavissa Lahden MM-hiihdoissa. Maajoukkuehiihtäjien suksien hionnasta vastaava huoltomies Heikki Tonteri arvioi, että hionta voi vaikuttaa suksien liukuun kahden, kolmen prosentin verran.

Kun esimerkiksi Falunin 2015 MM-kisoissa miesten yhdistelmäkisan voittoaika oli tunti ja 16 minuuttia, ja kisan kuudes hävisi voittajalle 22,8 sekuntia, ero on voinut tulla pelkällä hionnalla.

– Erot hiihtäjien välillä ovat niin pienet, että jos kaksi prosenttia voidaan hionnalla voittaa, se voi ratkaista paljon, Tonteri sanoi.

Suomen hiihtojoukkue hankki oman hiomakoneen Sotshin olympiatalveen, ja Sotshista heltisi kolme hiihtomitalia. Urheilijat olivat kunnossa, ja huoltoryhmä onnistui Sotshissa osittain sinne rahdatun hiomakoneen avulla.

Suksien testaajat lujilla

Tonteri hioo maajoukkueen suksia kauden mittaan Kouvolan Anjalassa. Syksy ennen kauden alkua on kiireisintä aikaa, mutta suksia tulee uudelleen hiottavaksi aina maailmancupin kisaviikonlopun jälkeen.

– Viime vuonna taisin hioa 1 500 paria suksia. Tunnissa ehtii hioa noin kolme paria, Tonteri kertoi.

Käytännössä suksien hiominen on "naarmujen" tekemistä suksien pohjiin. Hionnoilla maajoukkueet voivat hakea kilpailuetua toisiinsa verrattuna, sillä lähes kaikilla on käytössä samanlaiset voiteet.

Suksien hiomisessa mahdollisuudet ovat äärettömät, mutta huoltoryhmä testaa suksia tarkasti löytääkseen toimivat mallit. Käytössä on mittauslaite, joka mittaa kuvioiden syvyyksiä, keskikarkeuksia ja leveyksiä. Sen jälkeen testaamisessa on kyse kovasta työstä.

– Ampumahiihdossa, yhdistetyssä ja hiihdossa on omat suksien testipakat, joita testataan maailmancupien yhteydessä. Pakassa on 6–8 suksiparia, ja vähintään 20 kertaa niillä pitää laskea, että voi alkaa luottaa mittaustuloksiin.

– Välillä pitää odottaa kelin muutoksia. Jos keli ei muutu, uutta testiä ei kannata tehdä, Tonteri selvitti.

Varman päälle kotiladuilla

Lahdessa Suomen joukkue pääsee tuttuihin maastoihin ja kelioloihin, mutta huoltoryhmä pysyy silti varpaillaan viimeiseen asti.

– Mitä lähempänä kisaa sukset testataan, sitä luotettavampi testi on. Vielä kisa-aamuna laskemme kuviopakat läpi ja katsomme, mikä kuvio toimii. Näin teimme muun muassa Sotshissa.

– Kotikenttäetu meillä on Lahdessa lähinnä siitä, että paikat ovat tutut. Myös sään vaihtelut ovat Lahdessa huomattavasti rauhallisempia kuin monessa muussa paikassa, Tonteri kuvasi.

Maajoukkuehiihtäjillä on MM-kisoissa jopa 30 suksiparia kumpaakin hiihtotapaa varten. Perinteisen hiihtotavan kisoissa suksien pito on ratkaisevin, mutta vapaalla hiihtotavalla suksien liuku ja sitä mukaa suksihionta nousevat merkittävämpään rooliin.

Huoltoryhmä ei ota kotikisoissa ylimääräisiä riskejä, vaan luottaa useiden kausien aikana tehtyyn valmistavaan työhön.

– Huoltoryhmässä on puhuttu, ettei ruveta viimeisenä aamuna kokeilemaan mitään. Kun urheilija tähtää pari kolme vuotta jollekin matkalle, niin ei siinä uskalla riskeerata, Tonteri muistutti.

STT

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi on väliaikaisesti pois käytöstä.

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X