Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Moottoriurheilu

Latvala hakee tuntumaa sekuntitaisteluun: "Jyväskylä näyttää, mihin loppukausi kääntyy"

Jyväskylän MM-rallissa taistellaan heinäkuun lopussa jokaisesta sekunnista, sillä kärkitaistelusta on odotettavissa äärimmäisen tiukka.

Missä ratkaisevat erot syntyvät MM-sarjan nopeimmassa kisassa?

– Nopeat, lähes täysillä ajettavat mutkat ratkaisevat. Se on tärkeintä, kuinka hyvin auto niissä istuu tiessä, Jari-Matti Latvala sanoo Toyota-tallin kahden päivän testirupeaman päätteeksi.

– Jyväskylässä ei tarvitse miettiä vetopitoa, vain sitä kuinka auto pysyy tiessä nopeissa mutkissa ja niin sanotuissa keventävissä paikoissa. Niissä keula ei saa nousta, se vie ajettavuutta.

Toyotan testi oli sekoitus kehitystyötä ja valmistautumista Jyväskylän ralliin. Jälkimmäinen on iskunvaimennuksen, jousituksen ja voimansiirron säätöjen pikkutarkkaa rukkaamista. Mittarina on kuljettajan tuntuma.

– Jyväskylän teillä auton pitää olla sellainen, ettei tarvitse miettiä mitään, eikä hyppyjen alastulossa tarvitse pelätä, sattuuko selkään, Latvala sanoo.

– Nyt käytettiin paljon aikaa hyppyjen alastuloon. Haettiin iskunvaimennusta, jolla on hyvä hypätä, mutta joka toimii hyvin muutenkin.

Anttila: Ensivedot tuntuvat tilipäivältä

Tommi Mäkisen johtamalle Toyota-tallille Jyväskylän MM-ralli on ensimmäinen kotikisa. Latvala on MM-sarjassa kolmantena 64 pistettä johtavasta Sebastien Ogierista jääneenä, joten voitto kotiyleisön edessä olisi monella tapaa mannaa.

– Jyväskylä näyttää pitkälle, mihin suuntaan loppukausi kääntyy. Se on tärkeä kisa mestaruustaistelussa pysymisen kannalta, Latvala tunnustaa.

Kokenut kuljettaja näkee, että MM-sarjan kärkitaistossa on kaikki vielä auki.

– Tilanne on mielenkiintoinen Jyväskylän kisaa ajatellen. Thierry Neuville on vahvassa vedossa ja vain 11 pistettä Ogierista, joka kokee painetta myös tallitoverinsa Ott Tänakin suunnasta.

Keski-Suomen soratiet ovat tänä vuonna sarjan kärkikuskeille erityisen mieleenpainuva kokemus. Aiempaa tuntuvasti tehokkaammilla ja aerodynamiikaltaan paremmilla WRC-autoilla liikutaan lujaa.

– Kaksi ensimmäistä vetoa Jyväskylän rallin testeissä tuntuu joka vuosi tilipäivältä, ja tänä vuonna erityisesti. Tuli tunne, että tätä varten näitä hommia tehdään, Latvalan kartturi Miikka Anttila kuvaa nykyautojen vauhtia.

Surkeen mutka kuvaa muutosta

Uusien WRC-autojen aerodynamiikka on sitä tehokkaampi, mitä kovempaa mennään. Siksi varsinkin kaarteissa liikutaan tänä vuonna lujaa.

– Esimerkiksi käy testeissä ajettu pitkä mutka, joka on vanhaa Surkeen erikoiskoetta. Olen aiemmin kisoissa joutunut sitomaan siinä jarrulla. Nyt ei tarvinnut, kun aerodynamiikan tuoma pito oli niin hyvä. Juuri noissa mutkissa aerodynamiikan tuoma ero näkyy parhaiten, Latvala sanoo.

– Vastaavasti, jos näillä autoilla rikot etupuskurin tai hyppäät takasiiven rikki, sitten on vaikeaa, kun aerodynamiikan tuoma pito häviää.

Oli auto millainen tahansa, kuljettajan perushaaste ei ralliautoilussa muutu.

– Muistan, kun joskus 15-vuotiaana kysyin Juha Kankkuselta, mikä on rallissa kaikkein tärkeintä. Juha sanoi, että mutkista ulostulo, Latvala sanoo.

– Niin se vaan on. On monta tapaa mennä mutkaan sisään, mutta se ratkaisee, kuinka lujaa sieltä tullaan ulos.

Tapio Neavlainen

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X