Moottoriurheilu

Kolumni: Näköpiirissä mestarin vahvaa haastamista

Kuva: Erkki Mustakari

Formula 1-autourheilusta huolta kantavat ihmiset päättivät viisi vuotta sitten, että lajin on osallistuttava yhtenä näkyvänä tekijänä ympäristöä suojeleviin muutoksiin. Laji luopui bensaa kuluttavista, vapaasti hengittävistä moottoreista, ja otti käyttöön osittain kerätyllä sähköviralla käyvät hybridimoottorit. Silloin jäivät historiaan vapaasti hengittävät 2,4 litran V8-moottorit. 1,6 litran V6 turbomoottorit tulivat käyttöön kauden 2014 alusta.

Joidenkin mielestä tehty päätös on ollut hyvä, mutta yllättävän monen mielestä huono. Huonoksi sen tekevät uusien moottorien kalleus ja monimutkaisuus silloin, kun moottori täytyy vaihtaa nopeasti.

Positiivista on, että uusilla voimanlähteillä voidaan ajaa yli 300 kilometrin pituinen kilpailu käyttämällä vain sata kiloa polttoainetta. Lisätehoa saadaan hybridiosastolta, patterien kerätessä jokaista kierrosta varten moottorien käyttöön 160 ylimääräistä hevosvoimaa. Uusimmista moottoreista saadaan tehoja irti jo yli 900 hevosvoimaa.

Muutos moottoreissa on johtanut siihen, että vain ne pärjäävät, joilla on tehokkaat koneet. Mercedes-tallilla on viimeisten kolmen vuoden aikana ollut moottorietu, ja siksi se on voittanut 2014-16 ajetuista 59 osakilpailusta peräti 51.

Positiivista on, että uusilla voimanlähteillä voidaan ajaa yli 300 kilometrin pituinen kilpailu käyttämällä vain sata kiloa polttoainetta.

Red Bull Renault ja Ferrari ovat joutuneet tyytymään murusiin.

Formula 1:ssä on eletty voimakkaiden moottorien aikaa, kun sitä edeltävää jaksoa voidaan kutsua tehokkaan aerodynamiikan voittokuluksi.

Ennakolta vaikuttaa, että alkava kausi on yhä suurten hevosvoimien hallintaa. Positiivista on, että nyt muut moottorien valmistajat ovat kaventaneet saksalaisjätin murskaavaa etumatkaa.

Ferrari on ottanut ison askeleen eteenpäin. Samaa voidaan sanoa Renaultista, jonka lippulaivana sarjassa häärii Red Bull -talli.

Red Bullin Renault-moottori on ehkä tehoissa vasta sijalla kolme, mutta tallin suunnittelijagurun, Adrian Neweyn, tekemä auto on aerodynaamisesti niin tehokas, että se kompensoi sillä ominaisuudella moottorin hienoista vajavaisuutta.

McLarenin Honda-moottorista ei voi ainakaan vielä puhua saman tason voimanlähteenä. Asia selittyy osin sillä, että se lähti hybridimoottorien kehittämiseen vuoden takamatkalta kolmeen vastustajaansa verrattuna.

Talven kahdeksan testipäivän perusteella voidaan sanoa, että alkavaa kautta tulevat hallitsemaan Mercedes, Ferrari ja Red Bull. Muista talleista ei ole osakilpailujen voittajiksi.

Ferrarin kuljettajat Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel olivat testeissä nopeita - Räikkönen kaikkein nopein. Luotettavuuden puolella oli vain vähäisiä häiriöitä.

Mercedes takoi testeissä enemmän kierroksia kuin kukaan muu. Vaikka lopullinen vauhti jäi näkemättä, Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas lähtevät jokaiseen kisaviikonloppuun suosikkeina.

Olkoonkin, että testeissä ajetut kierrosajat ovat vahvasti suuntaa antavia, ihan kaikkea nekään eivät aina kerro. Toki Ferrarin testit menivät kokonaisuutena paremmin kuin viitenä edellisenä vuonna, joten ei ole hulluutta kysyä, ovatko Räikkönen ja Vettel samalla lailla suosikkeja kuin Hamilton ja Bottaskin.

Red Bull on testien perusteella pienoinen kysymysmerkki, mutta Max Verstappenissa ja Daniel Ricciardossa tallilla on sellainen ennakkoluuloton kuljettajapari, joka voi loppujen lopuksi olla koko alkavan kauden suurin sensaatio.

Talven testit osoittivat myös, että uudet tekniset säädöt, leveämmät renkaat ja uudelleen muotoillut autot, eivät kovin paljon tule totuttua marssijärjestystä muuttamaan.

Moottorien kehittämisen vapauttaminen on kuitenkin iso asia ja sillä on varmasti merkitystä. Sen myönsi testien päätyttyä Barcelonassa myös Valtteri Bottas.

- Se talli joka pystyy kauden aikana kehittämään pakettiaan muita nopeammin tulee menestymään.

Kirjoittaja on Suomen kokeneimpia F1-toimittajia.

Erkki Mustakari

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa maksutta!

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Näytä lisää

Lue seuraavaksi X