Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Moottoriurheilu

Formulakaudelle on erikoisen suuret odotukset

Kaksi suomalaista kurvailee yhtä aikaa huipputalleissa vasta kolmannen kerran.

Mika Salo tuurasi Ferrarilla kuudessa kilpailussa kaudella 1999. Kuva: Lehtikuva

Autourheilun kuninkuusluokan taistelusta tulee ennakko-odotusten perusteella huikea suomalainen kausi. Sekä Valtteri Bottas että Kimi Räikkönen voidaan laskea maailmanmestaruuden tavoittelijoiden joukkoon, koska molemmat ajavat kärkitalleissa.

Bottas sai pikahälytyksen Mercedekselle ja Räikkönen kurvailee hänelle jo perin tutulla Ferrarilla.

Talven testien perusteella juuri Mercedes ja Ferrari vaikuttavat vahvimmille.

On hyvin paljon mahdollista, että sarjan aikana koetaan se, että saamme samalle sesongille kaksi suomalaista voittajaa. Se on toteunut aiemmin vain kaudella 2008, kun Räikkönen ja Heikki Kovalainen ylsivät osakilpailuvoittoihin.

Useassa F1-tallissa ajanut Heikki Kovalainen eteni kaudella 2010 Lotuksella niin sanotusti tuli hännän alla.
 

Huikeista asetelmista huolimatta suomalaiset ovat haastajia, koska kärkitallien ykköskuljettajat Lewis Hamilton (Mercedes) ja Sebastien Vettel (Ferrari) ovat koko lajin historiaan peilaten suurimpia tähtiä. Vettelillä on neljä mestaruutta ja Hamiltonilla kolme.

1 Suomalaisten taistelu

Räikkönen on vuoden 2007 maailmanmestari ja 20-kertainen osakilpailuvoittaja. Bottas hakee vielä ensimmäistä ykkössijaansa. Molemmat suomalaiset ovat kyvykkäitä kuljettajia, joten kalustolla on suuri merkitys. Talven testit kertoivat jotain tallien iskukyvystä, mutta tietoja kisavauhdista ja luotettavuudesta joudumme odottamaan muutaman ensimmäisen kisan ajan. Mercedes on ollut viime kausina selkeä ykköstalli, joten se vaikuttaa jälleen vahvimmalle, vaikka autoihin tulikin suuria muutoksia.

Talven viimeisten testien nopein Barcelonassa oli Räikkönen. Hän ajoi kierroksen lähes seitsemän kymmenystä nopeammin kuin Bottas. Ferrari näyttäisi siis olevan ainakin yhdellä kierroksella nopea. Odotettavissa on, että Bottas ja Räikkönen ovat monessa kisassa rinnakkain vaikkapa avaus­mutkassa ja jo aiempina vuosina on käynyt selväksi, että tilaa ei anneta helpolla. Voi veikata, että suomalaiset kolaroivat kaudella.

2 Kovat suomalaiskaudet

Edellisen kerran kaksi suomalaista on nähty huipputalleissa yhtä aikaa vuosina 2008-09, kun Kovalainen ajoi McLarenilla ja Räikkönen oli Ferrari-pilottina.

Kaudet menivät alakanttiin suomalaisilta, mutta McLarenin Hamilton ajoi mestariksi vuonna 2008. Räikkösen kausipalkaksi arvioitiin silloin useissa kansainvälisissä medioissa 45 miljoonaa euroa. Sesonki 2009 meni pieleen sekä Ferrarilta että McLarenilta.

Mika Salo (vas.), Jyrki Järvilehto ja Mika Häkkinen vuonna 1994.
 

Yksi kova suomalainen juttu F1-sarjassa koettiin vuonna 1994, kun Mika Salo, Mika Häkkinen ja Jyrki Järvilehto olivat mukana Suzukan ja Australian osakilpailuissa. Ne ovat ainoat kerrat, kun samassa kilpailussa on nähty kolme suomalaista.

Vahva suomalainen panos oli myös kaudella 1999, kun Salo tuurasi Ferrarilla kuudessa kilpailussa ja yritti hankaloittaa Häkkisen matkaa maailmanmestaruuteen.

3 Suomalaiset F1-sarjassa

Autourheilun kuninkuusluokassa on nähty kaikkiaan yhdeksän suomalaista, joista Mikko Kozarowitzky ei tosin selvinnyt yhteenkään kisaan. Puolisuomalaisuutta edustaa viime kauden maailmanmestaruuteen uransa päättänyt Nico Rosberg, joka kilpaili Saksan lisenssillä.Leo Kinnunen oli sarjan ensimmäinen suomalainen, mutta hänelle kertyi vain yksi kilpailu ja viisi karsiutumista.

Keke Rosberg rakentelemassa autourheilu-uraansa Iisalmessa.
 

Häkkisellä on kaksi mestaruutta ja sekä Keke Rosbergilla että Räikkösellä yksi titteli. Osakilpailuvoittoon on yltänyt mestarikolmikon lisäksi Kovalainen. Järvilehto (JJ Lehto) ja Salo jäivät ilman ykkössijaa ja osakilpailun voitto on saavuttamatta vielä myös Bottakselta.

4 Suomalaiset mestarit

Keke Rosberg ja Mika Häkkinen.
 

Keke Rosbergin mestaruus Williamsin pilottina oli melkoinen sensaatio ja hieman onnekaskin, kun alkukauden sarjaa ylivoimaisesti hallinnut Didier Pironi loukkaantui kesken kauden. Väkisin F1-radoille tiensä raivannut Rosberg voitti mestaruuskaudellaan ainoastaan yhden osakilpailun. Mestaruus varmistui viimeisessä kilpailussa Las Vegasissa.

Rosbergilla oli oman vuonna 1986 päättyneen F1-uransa jälkeen suuri rooli suomalaisten kuljettajien avustajana. Järvilehto ja Häkkinen saavat kiittää paljosta Rosbergia.

Mika Häkkinen oli huippuvuosinaan varikon suuri tähti.
 

Häkkisen mestaruudet tulivat vuosina 1998 ja 1999. ”Lentävän suomalaisen” laadukkuudesta kertoo varmasti parhaiten seitsenkertaisen maailmanmestarin Michael Schumacherin lausunto. Kaikkien aikojen F1-kuljettaja on kertonut useaan otteeseen eri yhteyksissä kunnioittaneensa vastustajistaan eniten Häkkistä. Häkkinen varmisti molemmat mestaruutensa kauden viimeisissä kisoissa.

Tallikaverit Michael Schumacher (vas.) ja Jyrki Järvilehto vuonna 1994 Benettonilla.
 

Räikkönen pisteli ykköseksi Ferrarilla vuonna 2007. Mestaruus ratkesi viimeisessä kilpailussa, kun suomalainen nousi kerralla Fernando Alonson ja Hamiltonin ohi.

Suomalaiset

Kolme mestaria

Maailmanmestaruudet: Mika Häkkinen 2, Keijo ”Keke” Rosberg 1 ja Kimi Räikkönen 1.

Osakilpailut: Kimi Räikkönen 252, Mika Häkkinen 162, Keke Rosberg 114, Heikki Kovalainen 111, Mika Salo 110, Valtteri Bottas 77, Jyrki Järvilehto (JJ Lehto) 62 ja Leo Kinnunen 1. Mikko Kozarowitzky; osallistui kaksi kertaa esikarsintaan, ei päässyt itse kilpailuihin.

Osakilpailuvoitot: Mika Häkkinen 20, Kimi Räikkönen 20, Keke Rosberg 5 ja Heikki Kovalainen 1.

Paalupaikat: Mika Häkkinen 26, Kimi Räikkönen 16, Keke Rosberg 5 ja Heikki Kovalainen 1.

Palkintosijat: Kimi Räikkönen 84, Mika Häkkinen 51, Keke Rosberg 17, Valtteri Bottas 8, Heikki Kovalainen 4, Mika Salo 2 ja Jyrki Järvilehto 1.

Kierroksia kilpailun kärjessä: Mika Häkkinen 1 489, Kimi Räikkönen 1 173, Keke Rosberg 512, Heikki Kovalainen 42, Valtteri Bottas 5 ja Mika Salo 2.

Wesa Koistinen

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X