Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Hiihtolajit

Rasvaprosentti kuusi - maailmanmestarin pitäisi silti pudottaa kisakaudella pari kiloa painostaan

Iivo Niskanen on jalostanut vapaan hiihtotavan tekniikkaansa harjoituskauden aikana. Olympiatalveen valmistautuminen on sujunut pääosin kotimaisemissa. Lumituntumaa Lahdessa maailmanmestaruutta juhlineella kuopiolaisella ei ole kevään jälkeen.

Iivo Niskanen on rakentanut olympiatalven kuntoaan kotimaisemissa. Kuva: Aake Roininen

Yksi Suomen tunnetuimmista urheilijoista saa huhkia aivan omissa oloissaan kuopiolaisen kuntokeskuksen arki-illan ruuhkapiikin keskellä.

- Mukavaahan se vain on, jos joku uskaltaa tulla juttelemaan, Iivo Niskanen naurahtaa.

Perusviikollaan Niskanen runnoo salilla saman sivusta katsojan silmiin rajulta näyttävän ohjelman. Ensin aina samalla juoksumatolla sykettä kohottava osuus, jonka hän viimeistelee neljä kertaa neljän minuutin pätkillä. Vauhti on koko ajan 13,5 kilometriä tunnissa, mutta maton kulma nousee jokaisen neliminuuttisen jälkeen.

Kun kroppa on saatu höyryämään riittävästi, siirtyy Niskanen levypainojen, tankojen ja taljojen äärelle. Neljästä eri liikkeestä koostuvan nopeatempoisen sarjan tarkoituksena on ärsyttää kestävyyshuipun hermostoa. Perusvoimaa Niskanen ei ole pakertanut enää pariin vuoteen.

- Ajoitan tämän harjoituksen aina ennen tehotreeniä. Tavoitteena on hermottaa ja puristaa kroppaa, ei hankkia painoa lihasmassasta. Hiihtäjän pitäisi olla kevyt, mutta vahva. Kestovoimaa taas tulee niin paljon lajiharjoituksissa, että jos tekisin sitä vielä salilla, olisin silloin hidas.

Niskanen viilaa ruokavaliolla painoaan kisakauden aikana pari kiloa alemmas.

- Enempään ei pysty, kun rasvaprosenttini on jo kuusi. Nyt en mieti sitä, vaan syön koko ajan.

Tavoitteita riittää

Parisprintin olympiavoittajalla ja viime talven MM-hiihtojen kultamitalistilla ei ole ollut motivaatio-ongelmia harjoituskaudella, vaikka yksi jokaisen suomalaishiihtäjän unelmista toteutui jo 25-vuotiaana: Maailman paras Lahdessa.

- Ei ole tarvinnut miettiä. Totta kai Lahden kokemusta on hankalaa pistää tunnetasolla paremmaksi. Mutta vielä on paljon mitä pitäisi saavuttaa. Esimerkiksi 15 kilometrin perinteisen olympiavoitto.

Yksi tekijä Niskasen kotikisojen menestykseen oli reissaamisen karsiminen. Kuopiolainen on noudattanut samaa kotioloissa pysymisen kaavaa tänäkin kesänä. Hän on harjoitellut pääasiassa Puijon kupeessa Suomen parhaissa rullahiihtomaastoissa, tehnyt muutaman viikon leirisetin parin tunnin ajomatkan päässä Vuokatissa valmentajansa Olli Ohtosen valvonnassa ja matkustanut ulkomaille vain Norjaan muutamaan kesäkauden rullahiihtokisaan. Hän on jättänyt väliin esimerkiksi maajoukkueen alkusyksyn Planican leirin.

- Olen tähän mennessä tehnyt kokonaismäärää ehkä napsun verran vähemmän kuin vuosi sitten tähän aikaan. Toisaalta kisaviikkojen myötä ohjelmassa oli sellaisia tehoblokkeja, joita ennen ei ole ollut. Ainakin nyt syksyllä vaikuttaa, että kehitystä on tullut taloudellisuudessa ja suorituskyky on paremmalla tasolla. Kaikissa testeissä olen pystynyt tekemään ennätykseni.

- Luotto on hyvä, kun oikeastaan yhtään huonoa harjoitusta ei ole tullut.

Norjan kovatasoiset suvihiihdot antoivat Niskaselle myös hyvin osviittaa, missä muut maailman huiput menevät.

Pitkä tauko lumella

Niskanen matkustaa tällä viikolla muun hiihtomaajoukkueen mukana tutulle Val Senalesin jäätikölle.

- Se onkin minulle ensimmäinen kerta sitten kevään, että hiihdän lumella. En ole käynyt kesän aikana suksien päällä putkessakaan. Senalesissa hiihdän vain kaksi kovavauhtista harjoitusta. Muuten keskityn leirillä perusharjoitteluun, joka on tuntimääräisesti hyvä.

Lumen sijaan Niskanen on viihdyttänyt itseään juoksulenkkarit jaloissaan peruskestävyyden ala-alueilla tapahtuvilla kolmen tunnin tai ylikin kestoisilla pururata- ja maastolenkeillä.

- Uskon, että se on hyvä tapa pitää kuormitus hallinnassa. Aiemmin tuli tehtyä virheitä ja kaikki lenkit puuroutuivat liian lähelle toisiaan.

Rullasuksien kanssa kesän laatuharjoitusten teemana on ollut vapaan hiihtotavan jalostaminen. Se tarkoittaa myös, että kuopiolainen tullaan näkemään tulevana talvena vapaan kisoissa useammin kuin kaudella 2016-2017, jolloin luistelusuksilla kilpaileminen oli miehen itsensä sanoin ihan olematonta.

- Eikä siihen hiihtotapaan tullut talvella sitten kunnon luottoakaan.

Outi Poikonen

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje ja saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X