Aiheet
Kirjaudu ulos

Käyttäjätiedot

Nimi:
Osoite:
Postinro ja toimipaikka:
Sähköposti:
Nimimerkki:
Asiakasnumero:
Liitä asiakasnumero tiliin
Muokkaa tietoja

Voimassa olevat tilaukset

Tuote:
Tyyppi:
Voimassa: -
Muokkaa tilauksia
Urheilu

Perinteiset lajit haluavat osansa elektronisen urheilun suursuosiosta - FC Lahti ja Pelicans muiden mukana

Counter Strike -pelin PGL Major -turnaus keräsi tuhansia katsojia Puolan Krakovaan heinäkuussa. Kuva: PGL Esports

Miljoonapalkintoja, miljoonayleisöjä ja tietysti miljoonamäärin harrastajia. Kuka voisi edes arvailla, miten paljon tietokone- ja konsopeleillä on pelaajia?

Kun kohderyhmänä ovat 16-35-vuotiaat miehet, ei ole ihme, että elektronisen urheilun huumaan on herätty myös lajin ulkopuolella. Kotimaiset liigajoukkueet niin jääkiekossa kuin jalkapallossa ovat lähteneet bisnekseen mukaan.

FC Lahdesta tuli elokuussa SJK:n jälkeen toinen jalkapalloliigan joukkue, jolla on oma eSports-joukkueensa. Nastolalaisen MNC Groupin joukkue Team Menace ja jalkapallojoukkue laittoivat hynttyyt yhteen ja niin syntyi FC Lahti Menace.

- Meidän pelaajat ovat tästä enemmän kuin innoissaan, MNC Groupin toimitusjohtaja ja Menacen manageri Teijo "Warrior" Sepponen kertoo.

Yhteistyö alkoi jalkapalloseuran pyytäessä konsultointiapua. FC Lahti saa Menacen eSports-tietämyksen ja Menace hyötyy jalkapalloseuran laajasta kontaktiverkostosta.

Team Menace on Suomen vanhin yhä toimiva kilpapelijoukkue. Sepponen perusti joukkueen veljineen ja ystävineen 11 vuotta sitten. Nykyisin Sepponen on MNC Groupin toimitusjohtaja ja samalla ainoa työntekijä. MNC ei toistaiseksi maksa pelaajille palkkaa mutta maksaa ja järjestää muun muassa pelimatkat, jotta pelaajat voivat keskittyä vain pelaamiseen. Sepponen käy myös palkkatöissä.

- Saisin tästä elannon, mutta en maksa itselleni palkkaa. Kaikki yrityksen tulot menevät suoraan organisaation käyttöön, Sepponen kertoo.

FC Lahti Menace pelaa luonnollisesti jalkapallopeli FIFAa, mutta jatkaa Team Menacen jalan jäljissä myös Counter Strike, Starcraft, Call of Duty ja HALO -peleissä. Parin viikon päästä Menace julkistanee joukkueensa kuudenteen lajiin, Teijo Sepponen vihjaa. Eri pelit ovat elektronisen urheilun eri alalajeja, joihin pelaajat erikoistuvat.

Lahdesta maailmalle

Vaikka FC Lahden edelle ennätti SJK, lahtelaiset voivat kulkea rinta rottingilla. Lahti on ollut vahva paikkakunta suomalaisen eSportsin syntyvuosista alkaen. Pitkän kansainvälisen ammattipeliuran tehnyt lahtelainen Joona "natu" Leppänen on alan pioneerejä.

- Lahdessa järjestettiin verkkopelitapahtumia jo 1990-luvulla. LAN-kulttuurin, verkkopelitapahtumien juuret löytyvät kyllä, Leppänen vakuuttaa.

Edelleen Kasisalilla järjestetään verkkopelitapahtumia.

Leppänen muistaa, kuinka alkuaikoina kotimaisissa tapahtumissa pelejä pelattiin puupenkeillä istuen. Hän eteni niiltä kansainvälisiin turnauksiin, joista tienasi ihan mukavasti. Kun joukkue voitti 25 000 dollaria, pelaajat kuittasivat viisitonnia mieheen. Nyt saman turnauksen voittorahoihin voi lisätä nollan perään.

Myös Suomessa palkinnot ovat kasvaneet mutta maltillisemmin.

- Turnauspotit ovat 10 000-15 000 euroa. Suomessa noin prosentti pelaajista saa palkkaa, Teijo Sepponen kertoo.

Katsojaluvut omassa luokassaan

Elektronisen urheilun kasvu on ollut suurinta ihan viime vuosina. Laji on osannut hyödyntää sosiaalista mediaa, ja pelaajilla on paljon faneja.

Yle televisioi lajin kotimaista huipputapahtumaa Assemblya ensi kertaa 2014, ja se oli yksi käännekohdista Suomessa. Ylen eSports-lähetykset ovat keränneet Leppäsen mukaan parhaimmillaan lähemmäs 300 000 katsojaa. Pääsääntöisesti lajia seurataan striimauspalveluista.

- Kun vuonna 2015 oli League of Legendsin maailmanmestaruusfinaalit, yhden viikonlopun aikana katselutunteja oli kymmenen miljoonaa. Tietääkseni yhdellä jääkiekkoliigaseuralla on viisi-kymmenen miljoonaa katselutuntia yhden kauden aikana, Joona Leppänen vertaa.

Peliyhtiö Riot Gamesin mukaan MM-kisoja seurasi viime vuonna 43 miljoonaa eri katsojaa.

Perinteisten lajien urheilujoukkueilla on pelijoukkueita ympäri maailmaa. NBA-seuroilla on kilpapelijoukkueensa, jotka pelaavat virtuaalikorisliigaa NBA:n rinnalla.

Kiekkoliigajoukkueista HIFK:llä ja Porin Ässillä on omat pelijoukkueensa. Pelicans on aloittanut tutustumisen eSportsiin ja järjestänyt tänä vuonna pari tapahtumaa Joona Leppäsen avulla. Viimeisin tapahtuma oli heinäkuussa, jolloin Isku Areenan kisakatsomossa seurattiin Saksan Counter Strike -turnausta Leppäsen asiantuntijakommentein. Lipun ostajia oli 160, mikä ylitti Leppäsen odotukset.

- ESports on tulevaisuuden asia, mitä kartoitamme koko ajan. Toivottavasti jossain vaiheessa meillä on joukkue. Siitä on hyötyä molemmin puolin, näkee Pelicansin toimitusjohtaja Tomi-Pekka Kolu.

Suvi Lempinen
suvi.lempinen@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Kaikki verkkopalvelut ovat jo käytössäsi ESA-tunnuksillasi.

Kirjaudu sisään

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentointi
Ei kommentteja

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X